Symbol svastiky automaticky v každé evokuje temnou dobu vlády Třetí říše která se z Německa rozpínala a burcovala okolní Evropu. Znak Nacionální Socialismu který je vnímán za jakousi zástavu všeho špinavého, špatného, pokřiveného a zlého, stále ještě po více než 65 letech dokáže lidech vyvolat naprostý poprask, skandální šílenství, které je uráží nebo dráždí… Hákový kříž je ve většině zemí celého světa ilegální a jeho používání nebo propagace je trestána a přesto se v Anglii v 70letech 20 století vyrojila skupina lidí která symbol hákového kříže z klidem nosila na svých roztrhaných tričkách přes celou hruď… Ti lidé byly bohémové, nespokojení mladíci, kteří neměly či ztratily veškeré ideály, původem z dělnických chudých rodin které znaly jen těžkou práci, alkohol, surový „street“ rock a nudu…
Kde se vzala tu se vzala - Kořeny Svastiky
Pokud chceme hledat kořeny Svastiky musíme hodně hluboko za 30. léta 20. století až do dávného Starověku k počátku kdy civilizace je na svém velkém vzestupu, ovšem tento symbol je mnohem starší sahá až do pravěku kdy nacházíme na stěnách skal, kostech a různé rané keramice primitivní náznaky Svastiky která se používá po celém světě už od nepaměti. Zaměřme se ovšem na dobu starověku kdy ne jenže máme více hmotných důkazů a vykopávek o používání tohoto symbolu ale také proto že je jak jsem již zmiňoval vše více o krok napřed.
Znázornění svastiky je pro starověké pohanské kultury znakem slunce takzvaný sluneční kříž či sluneční kolo nebo také opakem tedy měsíčním kotoučem záleže na položení symbolu svastiky pokud je levotočivá znázorňuje levý otisk ruky bohyně tedy ženskou energii-měsíc a pokud je pravotočivá znázorňuje pravý otisk boha-slunce, mužská část připadá na jarní polovina roku vzrůstající síla slunce, přírody, rašení pupenů a pod ženskou ta tmavá ubývající energie slunce, tma, zima, smrt.
V hákové kříži je tedy znázorněné takzvaného kolo roku, pohanský kalendář, který obsahu čtyři malé slavnosti a to dva slunovraty, letní a zimní a dále dvě rovnodennosti jarní a podzimní pak slavnosti velké. Imbolc nám známé jako Hromnice přibývá světla, zima pomalu končí, probíhá laktace ovcí atd, Beltaine nám známé jako 1. máj ohňová slavnost, symbolická svatba boha a bohyně zlom kdy příroda ožívá, Lughnasadh nám známé jako dožínky, sklizeň děkování bohům za úrodu a Samhain nám známé jako Dušičky symbolická smrt slunce, začíná zima. Pro naše pohanské předky bylo slunce (a je pro nás stále) hlavním atributem přežití celé se to točí kolem cyklu přírody, střídání ročních období tedy kolem zemědělství které bylo hlavní zdrojem obživy z toho vycházelo náboženské uctívání které není omezeno na konkrétní kulturu. Slunce vyzařuje nabyté částice(sluneční vítr) a kropí jimi zemi jako rostřikovač na vodu. Svastika představuje diagram vzoru slunečního větru a byla uctívána mnohými starověkými civilizacemi které uctívali Slunce na starém kontinentu jak se Evropě říká například Keltové, Řekové, Germáni, Slované atd.
Svastika se také objevu ve východních filosofiích jako je Hinduismus jehož je jedním z hlavních znaků, Bddhismus, Abrhámská náboženství a ostatní, je pozoruhodné že to je snad jediné používání svastiky které je akceptováno společnosti a tradice původní symboliky přetrvala až do dnešních dnů…
Použití svastiky jako symbol Ideologie
Evropa se ještě z pamatovává z hrůz První světové války a snaží se žít svobodný život a na počátku 30 let se na jaře dává dohromady národní socialistická německá dělnická strana (NSDAP) později nacistická strana. Strana která měla ve svůj program silně anti-semitistický ,rasistický a pro německý. Německu jako zemi které byla v první válce poražena sliboval Hitler opětovnou velmoc a slávu německého národa dále lidem sliboval práci a jistotu po letech inflace a ekonomické krize. 1933 se dostal ilegální cestou k moci když Hitlerovy elitní jednotky vytvořily chaos, rozpustil všechny ostatní strany, svou vlastní stranu ztotožnil z německým státem a zahájil vojenské vyzbrojování, jež posléze vedlo ke 2.světové válce. Jejich „Třetí říše“ byla založena na rasových teoriích ,podle nichž měli být světlovlasí modroocí „árijci“ panskou rasou ,vládnoucí celému světu.
Podlidi jako Židé, Cikáni a Slované měli být vyhlazeni v koncentračních táborech. Typickým znakem Nacismu bylo využívání kolektivních rituálů pseudonáboženského charakteru. Nacisté pořádali masová, pečlivě režírovaná shromáždění, při niž se stále opakoval symbol svastiky, nacistická strana požadovala vlastní odznak a vlajku. Pro Hitlera, nová vlajka měla být symbolem našeho vlastního boje. V knize Mein Kampf popisuje svastiku takto
"V červené vidíme sociální myšlenku hnutí, v bílé nacionalistické myšlenky, ve svastice poslání boje o vítězství Árijského člověka , a tím, že Stejně tak, vítězství myšlenky tvůrčí práci, která jako taková vždy byla, je a vždy bude antisemitská." (str. 496 - 497)
Zničit, roztrhat a Poplivat!
Jsme zpátky v úvodu článku jsme v 70. letech v právě bouřící se Velké Británii, v zemi kterou si každý neodmyslitelně spojuje z jedním největších hnutích které bezpochybně ovlivnilo kulturu ve všech podobách, mluvím samozřejmě o tom šíleném punku. Ačkoliv se Punk zformoval ve Spojeních Státech v New Yourku kolem kapel Ramones a New Yourk Dolls člověk jménem Malcolm McLaren který tyto kapely viděl si řekl že něco takového by chtěl udělat také v Británii, založil si menší obchod Sex z fetišistickými doplňky spolu se svojí partnerkou a módní návrhářkou Vivienne Westwoodovou kam chodila klientela napříč subkulturami příznivci S/M, rebelové, rockeři a jiní lidé na okraji britské konzervativní společnosti.
Rodila se nová generace mladých, generace street rocku jak se punku původní přezdívalo než byl později novináři zaveden pojem punk. Tato hudebně životní revolta měla za příčinu určitě hodně vlivů z okruhu politiky a fungování společnosti na což punk reaguje svými texty, situace ve společnosti také zrovna nebyla stabilní lidé stále doufali že se všechno zlepší, doufali že lidé které volili jim budou naslouchat a tak dále. Ani hudba jim nic nového nepřinášelo, viděli ve všem přetvářku a pokrytectví, chtěli se radikálně vyčlenit ze stereotypu duhových barev Hippies a psychedelie, dlouhých vlasů a naivních myšlenek míru, lásky.
Na nic si nehrát a hrát pořádně rychlý rock, to bylo hlavním myšlenkou punku, hudba velice jednoduchá, výrazná a hlasitá. Zrodili se kapely jako legendární Sex pistols, Damned, The Clash, Siouxsie & The Banshees a podobné které nebyli výrazné jen svou ráznou hudbou ale také naprosto šokujícím zjevem, který se stal hlavním symbolem punku, potrhané oblečení, špendlíky, různá kování, výrazné líčení a bizarní barvené účesy, používání materiálů tehdy nezvyklých a zažitých pouze v Sadomasochistickém světe jako kůže, latex, vinil, obojky, vysoké boty, podvazky. Zajímavé je že punk v těchto raných dobách vytvářel nový unisex styl nebo spíže bořil zažité sexuální role muž a žena, nebylo nic nezvyklého vidět muže v dámských kostýmech, nalíčené a podobně což se později uchytilo v dalším vývojovém stupni punku jímž byl Death rock a Glam rock…
Mimo avantgardní „anti“ styl oblékání se využívali provokativní symboly, slogany a hesla jako například již legendární No Future, Destroy či No Fun, tehdy se hodilo všechno co jen trochu lidi burcuje takže se na kostýmech příznivců punku objevovaly například obrácené kříže, Kristus v ponížené roli což máme dnes hlavně ve spojitosti z metalovou subkulturou, zesměšnění britské královny a státního zřízení, anarchistická symbolika a hesla, válečné a nacistické symboly jako například železný kříž který měl na svém roztrhaném pro špendleném sáčku připlý i frontman Sex pistols Johnny Rotten, také svastika a podobné provokativní věci...
Punk ovšem nebyl první v moderní historii kdo přišel z používáním nacistické symboliky, již američtí motorkářské gangy používaly železné kříže připlé na svých kožených bundách nebo typické nacistické helmy. Ovšem svastika se objevuje až z nástupem drzích a divokých Sex pistols kteří jdou do toho tvrdě a v televizi posílají každého do prdele, to co chtěl manažer Malcolm se svoji partnerkou Vivienne se povedlo a Pistole šokovaly a provokovaly celou tehdejší Británii, ovšem Malcolm pochopil že na tomto se dá také slušně vydělat a jako šikovný podnikatel udělal z pistolí pro sebe slušní byznys a jelikož byly pistole stále ve vývoji nejen hudebním ale také mediálním svastiky se pak musely přelepovat a nakonec vymizeli úplně, kapela nahrála za dva roky existence jednu desku.
Ten kdo si ve svastice opravdu liboval byla temná múza a post-punková královna Siouxsie. Dokázala vytvořit něco jako dekadentní gestapo, plné sexu a zvrhlosti. Její uhrančivý hlas, hluboké oči a výrazné líčení doprovázela image dominantní latexové dámy, naprosto šokující parta Siouxsie & The Banshees byla něčím jiným než Sex pistols, byly takový více hlubší a zvrhlejší to také mělo za následek že se jejich hudba propracoval přes punk,post-punk až ke gothic rocku jemuž právě oni položily základní kameny. Svastiku používala stále ne však jen namalovanou na roztrhaném tričku ale nechala si ji dokonce vytetovat na palec, používala ji jako líčení nebo využívala klasické nacistické pásky přes ruku což bylo tradiční součástí jejich temných kostýmů, byla to čistá esence toho jak se nemá chovat britská mladá dáma, chodit v latexu, podvazcích z odhalenými ňadry z hákovým křížem na paži.
To byla ta správná revolta vůči té staré generaci, které tehdy chtěli říct chceme něco nového, hákový kříž už neplatí nic neznamená, nebylo tedy nošením hákového kříže propagací jakýkoliv politických myšlenek ale naopak zesměšnění svastiky jejímž nošení mělo vyvodit reakci a touha po tom aby lidé začali myslet jinak. Zanedlouho se Siouxsie & The Banshees přestaly bouřit a přesunuli se do post-punkového období kdy svastiku vystřídala pro změnu davidova hvězda…
Zdroje:
Markus Schipner - Talismany a Amulety (2004)
Maurice Cotterell - Keltské Kroniky(2006)
Ilustrovaná Encyklopedie Lidské Vzdělanosti - (2001)
Pro DekadenteMorfin napsal Lord Ruis