Metal s vlivy Gothiky
Říkal jsem si: "Hele Bobe, co takhle aspoň v rychlosti trošku kontroverzní téma jako za mlada." Tak jsem se rozhodl o tenhle typ článku, o téma, které i když je nejvíc proprané, vlastně ani vůbec proprané není nebo alespoň ne zcela správně.
Troufnout si psát o těchto citlivých věcech mě napadlo už dávno, jen jsem nevěděl, jak na to. Znáte ten pocit, když řeknete, že Within Temptation není gothic metal, ale synfo metal. To ano, ale co řeknete, když se řekne Paradise Lost? A teď tak říkajíc, babo raď. Prošli přece death, doomem, téměř popem v období One Second, Host, následoval návrat k dravým kytarám, aby se zavděčili dark metalovým fanouškům. Ať chci nebo nechci, ať počítám jak počítám, vychází mi z toho "metal s vlivy gothiky". (Záměrně ne Gothic Metal.) Vzpomeňme si, kolik bylo v polovině 90. let CD albových oficiálních kompilací typu Beauty In Darkness, Goths Paradise, Orkus, kde se mísíl gothic rock, industrial, doom metal až po synth pop. To samé se děje na festivalech. Jsem stále stejný, jen vím, že některé věci prostě tak jsou.
Plno stylů se v průběhu dvaceti let na sebe nabalovalo a postupně i vyšumělo, a tak jak jsem psal ve Zpovědi, zůstala zase jen ta klasika gothic rocku.
Co je gothický rock a proč né "gohic metal" už bylo na mnoho způsobů řečeno. Všichni čtenáři boblucan.bloger i jiných webů už snad léta ví, kdo za koho kope. Nicméně je tady ještě několik drobných detailů. Trošku se na ně podíváme. Zvláštní je, že některé věci v souvislosti se stylem akceptujeme a jiné nikoliv. Příkladů by bylo určitě plno a my se nebudeme pouštět do úplného hloubkového průzkumu, ale něco přece.
Za ta léta, asi od roku 1999 - 2009, tedy za poslední dekádu se probíraly nekonečné války na fórech, že "gothic metal" neexistuje, což jako takový skutečně neexistuje, ale víte například, že u některých gothiků i metalistů zde hrály roli i jiné věci, proč, co a jak? V každém případě jsem vždy chtěl poskytnout svým čtenářům z mého letitého vědění to nejúpřímnější, čím jsem v průběhu pětadvaceti let procházel.
Takže ve zmíněné poslední dekádě se všude probíralo, proč že někdo nazývá "gothic metalem" kapely typu Nightwish, Within Temptation, Marilyn Manson, Lacuna Coil, Epica, ... A zároveň i snad už všichni víte, že Nihtwish je spíše synfonický dejme tomu speed metal, který má blíže k vlně kapel jako Edguy nebo Strarovarius, že Manson má zase blíže k post industriálu doplněného glamovou image, no a kapely jako Within Temptation nebo Lacuna Coil jsou spíše pop metalovými, stadionovými hvězdami pro nezletilé, případně rádiové lenochy, kteří neměli zájem hloubat více do historie.
Já v ní hloubat moc nemusel, jelikož jsem na opravdovém gothic rocku vyrůstal, takže kapely z poslední dekády pro mě byly spíše jakýmsi pokusem se někam zařadit a dobře vypadat, a to většinou v čele s nějakou atraktivní vokálistkou. Média to zkreslila do všemožných "gothických" tvarů. Díky tomuto prokletému slovíčku a image černých hadrů či plno dalších blbostí, to už snad také víme.
Já bych zde ale i rád upomenul kapely, které ačkoliv jsou metalové, mají ke gothickému rocku mnohem blíže, než ty zmíněná milovaná i nenáviděná 80. léta a post punkové a gothic rockové kapely typu Bauhaus, Sisters Of Mercy, Red Lorry Yellow Lorry, The Mission, Southern Death Cult, Clan Of Xymox, The Damned už jsem probíral ze všech úhlů a nejspíš ještě v budoucnu probírat budu.
Od 90. roku vznikaly kapely další gothic rockové vlny jako Love Like Blood, Nosferatu, The Wake, House Of Usher, Rosetta Stone, Jerusalem Syndrome, Lacrimosa, London After Midnight, následně australané Ikon a další zástupci gothického hnutí. Zajímavostí zůstává, že například London After Midnight má mimo gothic rockový závoj i plno synth popových odstínů nebo industriálních vložek a že Lacrimosa má i metalové prvky a tak by se dalo dlouho pokračovat. Je zvláštní, co chceme nebo nechceme akceptovat přes svoji ortodoxnost. Proto já rozlišuji, ale zároveň chci být v rámci možností objektivní. Protože jsem od zmíněných osmdesátek a začátku devadesátek poslouchal všechno možné od doom metalu typu Candlemass, Cathedral, My Dying Bride, tak mně neunikly ani začátky britských Paradise Lost, kteří po albu "Lost Paradise" z roku 1990 natočili druhé album "Gothic" 1991. Tenkrát se možná považovali v jistém směru za průkopníky "gothic metalu". Sám mám album rád, takže i když jsem bral termín s nadhledem, akceptoval jsem i následný vývoj kapel jako Type O Negative, Tiamat, Cemetary, Sundown, Crematory, Evereve, Heawenwood, Vasaria, Atrocity, Moonspell, Katatonia, Lake Of Tears, Trail Of Tears a další. ...
Těmto kapelám jsem já jako tehdejší gothic rocker říkal "metal z vlivem gothiky", protože například takoví Sacret Discovery nebo Evereve jsou v některých momentech eldrichovým syndromem doslova nasáklí. Zvláštní, co jsme schopní akceptovat a co nikoliv. Zamýšlel se někdo nad tím? Já vím, co je gothic rock, ale to ještě neznamená, že se mi nelíbí portugalský Moonspell, kde jsou vlivy black metalu, doom metalu i gothiky. Já jsem si to vyhodnotil jako "dark metal" a šmitec. Vlk se nažral a koza zůstala celá.
Tímhle článkem jsem chtěl víceméně jenom poukázat na jistou zaslepenost nás samých. Ano, metal krade jako straka z Gothiky, ale vám se snad nelíbí Type O Negative, kde jsou vlivy jak punku, HC, doomu i gothiky? Kolik zpěváků má takový hlas jako Peter Steel. Na albu The Nefilim - "Zoon" 1996 je plno trash metalových i industriálních prvků, takže to bude oboustrané přátelé. Kdo by si ale dovolil zapochybovat o tom, co vyplodí sám Carl McCoy.
Kdysi jsem poukázal na to, co je a není gothic rock a na tom trvám. Stylem jsem prošel a téměř po třech dekádách jen ventiluji své niterní pocity. Proto jsem náš blog, ačkoli vím o termínech všechno, pojal záměrně objektivně, jelikož jsem se chtěl potýkat s těmito otázkami a hudebními konfrontacemi. Taky jsem chtěl trochu tímhle článkem poukázat, že Sacret Discovery, Evereve, Umbra Et Imago nebo vynikající australský Meridian málokdo zmiňuje a tam je metal s vlivy gothiky opravdu.
Přesto gothic rock je něco jiného, tak či tak Paradise Lost má logicky ke gothice mnohem blíže než Within Temptation a například The Sins Of The Beloved nebo Tristania má zase spíše blíže k doomu ála My Dying Bride, kteří na gothiku nepřísahali, ale spíše ctili osudový trůn. Kdežto jejich následovníci nezůstali jen u doomu, ale v mezerách to zaplácli gothickou atmosférou, syndrom kráska a zvíře už byl také mnohokrát propraný, takže se v něm už nebudu momentálně více rozepisovat.
Děti z období 99 - 2009 věci jinak vnímají, než děti 89 - 99. Ty děti před nimi, ty už to ani neřeší. Já miluji gothic rock a zůstává u mě stále na stejné úrovni. Ta moje klasická elita, ale moc rád si poslechnu i metal nebo vy snad posloucháte jen styly spřízněné s gothikou?
Krásný den všem.
Autor: Dekadent, září 2009
Zde je několik video ukázek tak zvaného "metalu s vlivy gothiky"
Rozhodně to nejsou Within Temptation, ale úplně jiné formace, které například začínaly coby death nebo doom metalové kapely a postupně se přetavovaly v přijatelnějčí gothickou formuli. Tenhle způsob vývoje mně přijde celkem přijatelný. Ano. Vím, že je podstata v punku a gothic rock je samostatný styl, který z něj vzšel. To je jasné, jen jsem chtěl otevřít i téma tohohle typu a dokázat, že v 90. letech byly také hodně kvalitní muzikanti. Dobrým příkladem mohou být švedští Tiamat, kteří na počátku drhly od podlahy death-doomík a následně kombinovali vlivy art rocku i gothic rocku. Mimochodem velmi kvalitní kapela.
Kapel s vlivy gothiky bylo opravdu hodně. Ať již zmínění Paradise Lost, Tiamat, Crematory, Cemetary, Sundown, Heawenwood, Evereve, Casket, Bay Laurel, Meridian, Theatre Of Tragedy, Vasaria, Darkseed, Lake Of Tears, Let Me Dream, End Of Green a jiní, ale Nightwish to opravdu nikdy nebyli. To jsou synfo metal. Synfonický metal bych spíše přisuzoval kapelám typu Rage nebo Therion. Osobně mám raději klasickou hudbu mimo metal, ale to už odbočujeme. Tak znáte mě, nejraději píši jako právě teď, jen tak z hlavy a podlahy.
Původně kdysi doom metalová britská Anathema nám ukázala i jako například Tiamat, že umí něco z art rocku, ale dnes zní téměř popově, samozřejmě je spíše jistou alternativou popu. Němečtí Atrocity v čele s Alexem Krullem začínali coby technická death metalová kapela, přesto se následně hodně otírali o gothiku, navíc jejich spolupráce s Das Ich jim přisuzovala termín industrial metal a do toho dva díly Werk 80´ I. a II., tedy synth popové covery na 80. léta.
Jak to všechno vysvětlit vlastně nevím. Vím jen to, co se mi líbí, co mě oslovuje a co cítím a co nikoliv. Těch věcí je opravdu plno. Spolupráce trash metalových Kreator s gothickou Lacrimosou. V období Nefilim - Zoon dokonce Carl McCoy koketoval s německými death metalisty Morgoth.
Pointa v podstatě žádná není, jen poukazuji, že není jenom černá a bílá, a kdo je bez viny, ať hodí kamenem. Ortodoxního gothika z člověka nemusí dělat jen ta ortodoxnost, ale spíše vlastní rozum a umění se vcítit do hudby. Posuzuji to tak z pohledu, že po dvou vlnách gothic rocku z 80. let jsem navázal na další etapu v letech devadesátých.
Nosferatu, Love Like Blood, Dreadful Shadows, Rosetta Stone, House Of Usher, Ikon, Inkubus Sukkubus, London After Midnight, Two Witches, Switchblade Symphony, Vendemmian, Creaming Jesus, Corpus Delicty, Carnival Of Dreams a další. ...
Přesto jsem neunikl ani zmíněným metalovějším kapelám s vlivy gothic stylu Sacret Discovery, Bay Lurel, Evereve nebo například progresivně biblíckému "gothic rock metalu" Saviour Machine. Je toho tradičně mnoho, co bych vám rád sdělil. Někdo tyhle poznatky už léta ví a jinému snad pomohli něco objevit a budou i k užitku.
Několik ukázek metalu s vlivy gothiky a podobných hudebních záležitostí.
Já jen ať nedělám pořád jen ty osmdesátky, ale provětrám i 90. léta. ... Příště půjdeme třeba úplně do současnosti. ...
Metal kradl z gothiky, ale i gothika z metalu. Je to bludný kruh, můžeme se dištancovat, zavírat oči, ale stejně tomu neutečeme. Něco se nám líbí, protože to někdo dělá opravdu dobře.
Dekadent, 2009