NOVOROMANTISMUS STÁLE ŽIJE 1. DÍL

Napsal DekadenteMorfin (») 11. 4. 2011 v kategorii Články, přečteno: 9585×
51r2lh7vogl-sy355.jpg

Rád bych po delší době opět reinkarnoval, respektive dal na čas do popředí článek Novormantismus, aneb po stopách synth popu. Článek je hodně obsáhlý a myslím že mimo nostalgii a sentiment obsahuje i plno užitečných informací o vlně 80. let. Jak že to tenkrát bylo? Napsáno v roce 2003

Novoromantismus stále žije aneb po stopách Synthie popu

Vzpomínky na 80 léta...

Rok se s rokem sešel a já mám před sebou nelehký úkol, a to vytvořit pro vás velký článek o nových romanticích, kteří jsou stále mezi námi a pop z osmé dekády stále uctívají nejen jako zdroj vzpomínek, ale i motor každodenního života.Tihle pamětníci ve středních letech, s bříškem a vysokým čelem, které, jak říkají, označuje muže moudrého. Ale v současném podnikatelském světě nového milénia se občas některý z nás podívá do vyschlého koryta, kdysi přeplněného touhou po prvních láskách a dnes už alespoň touhou po vzpomínkách. Tak tedy pohlaďte svou drahou polovičku po plochém bříšku, zapněte Visage, oddejte se tónům hudby a listujte se mnou tak jako kdysi u článku Gothic rock stále žije, a vy, co je vám už o trošku více, věřte, že být bez naděje v lásku je ten největší hřích. 
I v dnešní době se dá poeticky přemítat o sentimentálních chvílích a snílcích, kteří ještě chodili na rande včas. Osobně se domnívám, že už to, že zde píši informace o novoromantismu, je samo o sobě romantické. 

Laska-2

 Upozornění:

I když jsem milovníkem gothic rocku, zejména prvních bohů BAUHAUS, CHRISTIAN DEATH, FIELDS OF THE NEPHILIM atd., tak jsem i velkým fandou popu 80. let. Tak bych rád čtenářům sdělil, že zde půjde spíše o ten sentimentální popík, novoromantismus, visual pop až po taneční elektropopové sekvence a další příbuzné styly. A jakou že to všechno má souvislost s goth music?

Samozřejmě, že syntipop a gothic rock jsou dva rozdílné styly a každý má své kořeny někde jinde. I přesto některé zmíněné festivaly obsahují množství stylových syntipopových kapel. Myslím, že je to dáno i určitou motivací některých současných souborů, jako je například CRÜXSHADOWS, kteří do své tvorby absorbovali jak syntipop, tak i gothic rock, a jelikož byli už z vlny let devadesátých, tak je ovlivnilo více stylů z 80. let. Takže měli za vzor novoromantické SOFT CELL, VISAGE, OMD atd., ale i gothic rockový BAUHAUS.
A tak, i kdybych to nepřímo spojoval, vím velmi dobře, kam co patří. K syntipopu mám osobní vztah právě kvůli zmíněné nostalgii a také proto, že se mi líbí tahle hudba samotná. Nevadí mi, že ji díky propojenosti festivalů posledních patnácti let poslouchají i gothici. Je to krásný styl a určitě má ke gothic rocku blíže než běsnění metalových kytar.

Znám spoustu příznivců gothic hudby, kteří jsou zároveň i příznivci syntpopu. A pokud bychom se zaměřili i například na některé skupiny, tak asi názory budou obdobné. Například právě v téhle chvíli mi hraje CD německých SECRET DISCOVERY a z beden slyším známou melodii. Ano, jde o skladbu You spin me round od britských pop dance DEAD OR ALIVE a jejich všeobecně známý song z alba YOUTHQUAKE 1985. Za zmínku určitě stojí i období legendárních post punkových KILLING JOKE, z alb BRIGHTER THEN A THOUSAND SUNS (1986) a OUTSIDE THE GATE (1988) čiší chytlavá popová melodičnost a klávesová struktura jednotlivých skladeb udělala z KILLING JOKE na čas syntipopovou kapelu.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/killing-1NVR.jpg

Killing Joke

Bodování v oficiálních hitparádách vše jen potvrdilo.V tomto období byl členem kapely KILLING JOKE i nedávno zesnulý Paul Raven, tak si myslím, že je zde mojí povinností tohoto muzika připomenout.Taková skladba od KILLING JOKE-Love like blood- by mohla hrdě konkurovat tehdejším novoromantikům v 90. letech, ale kapela hodně změnila sound, a když tenhle typ skladeb zněl na koncertech KJ, tak už spíš v industriální podobě. Pro někoho mohlo být ono popovější období KJ úpadkem, pro mě naopak přínosem a příjemnou změnou. Napadají mě další zajímavé věci, například legendární londýnský instrumentalista GARY NUMAN. Syntetický futuristický pop je v mé sbírce na každé druhé kolekci goth hudby. Za všechny můžeme jmenovat alespoň dárek od stáje Cleopatra 2000 THE DARKEST MILLENNIUM, A GOTHIC,INDUSTRIAL AND SYNTH POP COLLECTION, kde se představil dávný zakladatel novoromantického družstva TUBEWAY ARMY, tedy zmíněný GARY NUMAN se skladbou Dark, což je pro mě osobně syntipopová báseň a jistota, jak silný tenhle zdánlivě jednoduchý styl může být. Takoví syntipopoví CAMOUFLAGE několikrát rovněž figurovali na podobných kompilacích nehledě na to, že se několikrát účastnili největšího gothic festu Gothic Treffen, a tak bychom mohli pokračovat. Taneční popová legenda ALPHAVILLE se rovněž účastnila stylových kompilací a festivalů, kde se mísily styly jako gothic rock, synth pop, EBM, dark wave apod. Dnešní elektropop a syntipop, jako například BELLA MORTE, PHILTRON nebo geniální DE VISION, AND ONE a jiní, jsou dobrým příkladem toho, že syntipop-novoromantismus nevymřel, čemuž jsem moc rád.
Další legendární popový romantik 80. let MARC ALMOND se rovněž dodnes vyskytuje na festivalech plných industriálních, EBM a dalších různých stylově odlišných elektronických kapel jako DANCE OR DIE, APOPTYGMA BERZEG, HEYAEB, BLUTENGEL, COVENANT atd. Vypisovat jednotlivé kapely, případně různé podružné styly jako třeba, že někdo si vzal něco z gothic rocku, jiný zase z novoromantismu, tamten zase z obojího a mohlo být dark wave na světě, je v tomhle případě zbytečné. V souvislosti s gothic rockem slýcháme o vývoji z punku,ale málokdo ví, že i hodně syntipopových nebo poprockových kapel vzniklo rovněž z punkových základů jako SIMPLE MINDS, BOLSHOI, BILLY IDOL a další, takže všechno tak nějak souvisí se vším.
Tímhle odstavcem jsem chtěl pro ty, co mají jinou představu jen naznačit, že ten syntipop má s goth hudbou mnohem více společného než metal, ať už formou zmíněných sešlostí, kompilací. A co je nejdůležitější – všechny skupiny se přirozeně vyvíjely od konce 70. let.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/TEMNO-MRLIK-HONZA.jpg

Ono totiž průkopníci novoromantismu, ULTRAVOX, nebo průkopníci gothic rocku, BAUHAUS, vznikli ve stejném období, a to v letech 1976-77. To samo o sobě už hodně naznačuje. Postupně se přidali další a dnes máme tolik stylů a podstylů, že by bylo bezpředmětné je rozebírat. Navíc většina z vás je už dobře zná. Proto dnešní megačlánek, na kterém jsem pro vás pracoval, se bude ubírat spíše ke střednímu proudu zmíněného popu 80. let, takže nečekejte žádnou temnotku, ale jen neuvadající romantismus chrámového popu, který se v inkriminované době hrál přece jen víc od srdíčka.Já jsem si totiž už dlouho chtěl splnit tenhle sen, ačkoliv jsem se trochu obával reakcí, až jsem se konečně rozhodl dát vám, kteří jste mi zachovali přízeň, tyhle informace pod vánoční stromeček. Myslím, že lepší období jsem si ani nemohl vybrat.


Tak tedy, pojďte po mých stopách...

NR – hudební směr formující se kolem roku 1830 jako myšlenkově i technicky nová fáze hud. romantismu; východiskem NR byla Francie. Zatímco v raném romantismu se skladatelé vyjadřovali zvl. menšími formami vokálními a klavírními, hl. formami NR byly programní symfonie, symfonická báseň a hud. drama. Hl. přestavitelé Berlioz, Liszt, Wagner.
S NR je spjat vznik nár. hud. škol (u nás Smetana, Dvořák).
Ilustr. encykl. slovník, 1981

/obrazky/boblucan.bloger.cz/romant-krajina.jpg

Stresem vyprahlá duše a nostalgické slzy by naplnily řeku zas.

My šťastné děti, co jsme v pubertálním věku zažily tu něžnou vlnu nových romantiků. Náš život ve své moci svírala taková jména jako ABC, TEARDROP EXPLODES, BLANCMANGE, YAZOO, ICEHOUSE, THE PASSIONS a další. Byli krásně čistí a svými krajkovými košilkami a dlouhými volánky na sebe strhávali pozornost tehdejší mládeže, jelikož jejich vzory měly už tenkrát kolem třicítky. Většina textů byla zahalena do zasněného poetismu a připomínala spíše sonety pro mladé páry toužící po velké lásce zašlých časů. Syntetická větev jako by se opírala o prostorový zvuk mírně nadpřirozených kláves, které jako by říkaly: „Jsme zrcadlem vaší duše.“ Sám jsem v té době byl dítě školou povinné a poslouchal jsem tyhle popové popěvky, někdy spojené i s mystickým zvukem kytar. A to vše zabalené do velmi sinlého emotivního závoje.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/marc-almond-NVR.jpg/obrazky/boblucan.bloger.cz/marcalmond-NVR-tetaz.jpg

MARC ALMOND

Některé z tehdejších kapel byly ještě výrazně nasáklé punkem, případně post punkem, přičemž tento vliv pocítil i temný princ, anglický zpěvák MARC ALMOND (nar. 1957), skladatel sentimentálního tanečního popu a zároveň někdejší polovina dvojice SOFT CELL z let 1979-84.
Uveďme alespoň alba UNTITLED (1982), TORMENT AND TOREROS (1983), VERMIN IN ERMINE (1984) nebo mohu doporučit DVD s titulem Marc Almond 12 YEARS OF TEARS, Live at The Royal Albert Hall (1992), kde najdete skvělý hit z roku 1989 Sommething´s gotten hold of my heart a obsahuje dále jeho sólové nahrávky i songy z období raného SOFT CELLu. ALMOND se dodnes se účastní různých elektronických festivalů.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/GARY-NUMAN-Obal.jpg

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Gary-Numan-fotka.jpg

GARY NUMAN

Bezesporu dalším průkopníkem, který se zasloužil o rozvoj synthipopové hudby, je i další londýnský zpěvák GARY NUMAN vl. jm. Anthony James Webb, nar. 1958), výrazná postava syntetického popu, potažmo rocku. Gary začínal v punkové skupině MEANSTREET, dává si jméno Valerian a roku 1977 zakládá novoromantickou skupinu TUBEWAY ARMY. V létě 1979 název TUBEWAY ARMY opouští a už pod jménem GARY NUMAN vychází důležitý singl CARS, který zaznamenal i první místo v anglické hitparádě, stejně jako alba THE PLEASURE PRINCIPLE (1979) a TELEKON (1980). Následuje další více než dvacítka alb, jmenujme aspoň LIVING ORNAMENTS 1980 (1981, live).

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Spandau-Ballet.jpg

SPANDAU BALLET

Úspěch sklízela i netradiční britská skupina SPANDAU BALLET, založená v roce 1979. Tuhle životodárnou skupinu založili, tenkrát ještě mladí, Londýňané s nejasným záměrem vytvořit hudební doprovod k futuristicko-novoromantickým akcím pořádaným v ultramódních londýnských nočních klubech.
Spolupracovali i se Stevem Strangem ještě předtím, než založil mou oblíbenou skupinu VISAGE. SPANDAU BALLET určitě ohromili mládež zkraje 80. let nenapodobitelným albem, tehdy v podobě LP, TRUE (1983), jehož výtečná titulní píseň „True“ vedla v první polovině roku singlové britské, a nejen britské, žebříčky.
Mezi úspěšná alba patří například: JOURNEY TO THE GLORY (1981), TRUE (1983), PARADE (1984).

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Nev-Order-pekna-fotka.jpg

NEW ORDER

Dále bych mohl jmenovat NEW ORDER britskou poptaneční skupinu, která vzešla z postpunkových veteránů JOY DIVISION. Turné v roce 1979 se skupinou BUZZCOCKS zmařila sebevražda Iana Curtise. V květnu pak posmrtně vyšlo album CLOSER a singl Love will tear us apart, protože členové měli dohodu, že v případě odchodu kteréhokoliv z nich už nebudou jméno Joy Division dále používat, zbývající tři pokračovali jako NEW ORDER a počátkem 80. let se jejich styl začal přiklánět k novoromantismu a postpunková melancholie se proměnila v syntipop, který se začal přiklánět k tanečním trendům první poloviny 80. let, což dokumentuje megahit v britské top 30, Temptation. Dalším úspěchem byl milionový náklad singlu Blue monday.
Za všechna alba připomeňme alespoň SUBSTANCE (1987). Samozřejmě nová generace tuhle nostalgii, k její vlastní smůle, už nezažije. 80. léta byla svým zvukem, účesy a romantikou, alespoň pro mě, naprosto dokonalá. Na rozdíl od současné, leckdy bezduché, hudební tvorby. Nicméně každá doba má to své a já píši tyhle řádky pro romantiky až za hrob a tak trochu i z nostalgie a pro radost.
 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/VISAGE-obal-s-fotkou.jpg/obrazky/boblucan.bloger.cz/Visage-obal-se-zpevakem-namalovanym.jpg

VISAGE

Po krásné pouti nových romantiků, jež už jsem jmenoval, mně dovolte, abych připomněl další anglický studiový projekt zpěváka STEVEA STRANGEA (nar. 1959,vl. jménem Steve Harrington). V počátečním období , tedy v letech 1978-1981, ho tvoří tajemná dvojice Strange-Ure (nar. 1953). Poté se střídá Billy Currie (nar. 1952, z Ultravox), Dave Formula, Barry Adamson (oba z postpunkové skupiny Magazine) a Rusty Egan (nar. 1957, člen Rich Kids a Mistfits). Shrnuto a podtrženo, mluvím samozřejmě o kapele VISAGE. Ta se brzy stává součástí tanečního proudu syntetického „nového romantismu“, nicméně nabitého silnou energií a magickými texty o nadpřirozených jevech.
Po přechodu k firmě Polydor vydávají velký hit Fade to grey, (album s tímto titulním singlem pak vyšlo u stáje Cleopatra Record až v 90. letech), který zpracovala do svého repertoáru i slovenská goticko-death rocková, dnes již stálice, LAST DAYS OF JESUS. Obdobně jako Last Days Of Jesus učinila i kapela ROSETTA STONE s hitem skupiny BLANCMANGE s příhodným názvem Living on the ceiling.
Úspěšná alba VISAGE:
VISAGE (1980), ANVIL (1982), FADE TO GREY (1983, Singles Collection, kompilace) a po albu BEAT BOY z roku 1984 kapela přestává existovat. Steve Strange potom zakládá skupinu Strange Cruise


V tomto divadle, kde dřímá světa běh nových romantiků, já, má lásko, k nim jako uctivý divák vzhlížím, a i když se už dnes pohybuje průměrný věk muzikantů kolem padesátky, i dnes , když poslouchám je, šťasten jsem a vesele se mi pro Vás píše, Jak v komedii rozmarné bych žil, když v pustinu nových let se změnily moje ráje z let osmdesátých.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/kopretiny.jpg


Živě si vybavuji období 1984-87, kdy moje kamarádky, školní lásky, měly na stěnách svých socialistických pokojíčků plakáty Depeche Mode, Culture Club, Sandra, Cyndi Lauper, Simple Minds, A-HA, Duran Duran z časopisů pašovaných ze zahraničí. Z nekvalitního kazeťáku mi pouštěly hity typu View from a bridge od sexy kočky Kim Wilde a já, teprve asi sedmák, nevěděl, koho mám milovat víc. Ale v té době už jsem začínal koketovat s punkem, gothic rockem, metalem atd. Takže jsem nastupoval na vlak zvaný Underground a už tenkrát mně byl střední proud dost těsný. Proto ten protest vůči režimu, škole, rodičům. Přesto a právě proto na pop osmdesátých let rád vzpomínám. Dnes to popové období mám ještě radši nejen, protože mi navozuje onu nostalgickou atmosféru a že i diskotékové kapely tehdejší doby měly svou nezaměnitelnou tvář, ale i proto, že dnes už jsou zase paradoxně větší underground než současný metalový artikl nebo profláklý business s gothic muzikou.
Nebo se snad pletu?

Promiňte, na chvíli jsem se zasnil.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Ultravox-Foto-kapely.jpg

ULTRAVOX

Snad první a nejstarší kapelou novoromantismu,když opomineme Němce KRAFTWERK, bezesporu byla významná, přirozeně britská, skupina ULTRAVOX. Vnesla na hudební pole svěží proud new romance..
Zpočátku ale měla blíže k rocku a nové vlně ( new wave). Členové skupiny byli ovlivněni alternátorem DAVIDEM BOWIEM,TANGERINE DREAM, KRAFTWERKEM, ROXY MUSIC a dalšími. Vokalista John Foxx (nar. 1950, vl. jménem Dennis Leigh) a Chriss Cross (nar. 1952) spolu hrávali ve skupině TIGER LILLY. K nim se přidávají další budoucí členové Ultravox. Vychází i první singl na značce Gulf (1975) a v roce 1976 mění název na ULTRAVOX.
Prosazují se alby ULTRAVOX (1977), HA! HA! HA! (1977), SYSTÉM OF ROMANCE (1978), THEATRE INTO ONE (1980) a nejslavnější VIENNA (1980) se stejnojmenným hitem Vienna.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Ultravox-Viena.jpg/obrazky/boblucan.bloger.cz/ULTRAVOX.jpg

Následovala alba QUARTET (1982), MONUMENT (1983), U-VOX (1986). Dobře si vedly i další desky, včetně poutavých videoklipů.
V roce 1988 vyšlo Curriemu první sólové album TRANSPORTITION.
O dva roky později se pod jeho vedením objevuje nový ULTRAVOX.
Znám dokonce i spousty dnešních gothických kapel, které se na jejich tvorbu s hrdostí odvolávají a jejich skladba Sleepwalk byla mnohdy zpracovávána i tvůrci odlišných stylů a zejména gothici k tomu měli blízko.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/TALK-TALK-MARK-HOLLIS.jpg

TALK TALK

Ach, koho to zřím, z minulosti povstal ve sklech okenních? Čí je ta tvář tak jasně rozzářená? A přece v těch očích úzkost vidím. To MARK HOLLIS z londýnského syntipopového tria založeného v roce 1981 se na mě dívá.
Řeč je přirozeně o skupině TALK TALK. Mark Hollis (nar. 1955) začínal v letech 1977-79 ve skupině REACTION. První singly vycházejí v roce 1982. Řekl bych, že nejúspěšnější byl „Today“, a velmi dobře si vedlo i album THE PARTY´S OVER (1982) a IT´S MY LIFE (1984), což byl dle mého názoru určitý vrchol syntpopové medovosti. Markův hlas v té době, to byl skutečný skvost a balzám pro uši. Zvláště pak v novoromantické megahymně Such a shame (totalhit z roku 1984).

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Talk-Talk-84-obal-Its-My-Life.jpg/obrazky/boblucan.bloger.cz/talktalk.jpg

Další desky se už mírně lišily. Například THE COLOUR OF SPRING (1986), SPIRIT OF EDEN (1988) atd.. V roce 1990 vydávají remix starší, již jmenované písně, „It´s my life“.

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/JAPAN-fotka.jpg /obrazky/boblucan.bloger.cz/Japan-deska.jpg

JAPAN

Mezi další jména patří i Angláni JAPAN, skupina ovlivněná kapelou VELVET UNDERGROUND či Davidem Bowiem. Zpěvák DAVID SYLVIAN (nar. 1958, vokál, kytara) se ve skutečnosti jmenuje David Batt. Poté, co JAPAN zvítězili v soutěži talentů společnosti Triola Hansa, vznikají v roce 1978 první studiové nahrávky. Lépe se pak daří skupině u firmy Virgin v roce 1980. Dobře si vedou singly „Quiet life (1981), Ghosts (1982) a můj oblíbený romantický hit I second that emotion (1982). Poté se členové skupiny začínají věnovat vlastním projektům.
Některá alba z tvorby skupiny JAPAN:
ADOLESCENT SEX (1978), OBSCURE ALTERNATIVES (1978), QUIET LIFE (1980), GENTLEMEN TAKE POLAROIDS (1980), ASSEMBLAGE (1981), TIN DRUM (1981).

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Tears-For-Fears-Obal-a-foto.jpg/obrazky/boblucan.bloger.cz/tears-for-fears-1.jpg

TEARS FOR FEARS

V článku bych nemohl opomenout ani britskou syntipopovou dvojici spolupracující už od přelomu 70. a 80. let, zprvu ve skupině HISTORY OF HEADACHES a poté ve skupině GRADUATE.
Roland Orzabal ( celým jménem Roland Jaime de la Quintana, vokály, keybord) a Curt Smith „Smigh“ (vokály, baskytara). Oba se narodili v roce 1961. Kdo hádá, že už v roce 1981 vzniká TEARS FOR FEARS, hádá správně a brzy vychází i první singl. Na koncertech v té době hrají i bubeník Manny Elias a klávesista Ian Stanley. Řadu dalších hudebníků využívají při studiových nahrávkách, nicméně oficiálně jsou bráni jako duo. K největším hitům Tears For Fears se řadí skladby Mad World, (1982), Change (1983) a logicky ten největší hit Shout z roku 1984, který získal i první místo v tehdejší americké hitparádě v roce 1985.
Vyzdvihuji alba THE HURTING (1983), SONGS FROM THE BIG CHAIR (1985), THE SEEDS OF LOVE (1989).
Například album ELEMENTAL z roku 1993, které již tradičně vyšlo u firmy Polygram, už natočil Orzabal sám jen se studiovými hudebníky.
Smith debutuje jako sólista albem SOUL ON BOARD (1993).
Skupina TEARS FOR FEARS ovlivnila spoustu dalších budoucích hudebníků ze všech stylových oblastí. Tisíckrát propraná superskladba SHOUT je toho důkazem. Často je poslouchávali i příznivci depešáckých komunit.


/obrazky/boblucan.bloger.cz/Trava-5-tmava.jpg

Jak už jsem se zmínil, článek je psaný jen pro potěšení, zábavu, případně trošku pro informace. Přirozeně nikdo není neomylný. Rád sním a tyhle popromantické soubory jsou k tomu jako stvořené. Tak i vám tahle nostalgická procházka prospěje, zvláště pak těm, co se blíží střednímu věku, ti si jistě rádi zavzpomínají

 

OMD [ORCHESTRAL MANOUVRES IN THE DARK]
Důležitá britská dvojice původem z Liverpoolu.

V první éře byla tahle pompézní dvojka, ANDY McCLUSKEY a PAUL HUMPHREYS, řazena k tehdejší syntezátorové new wave, ale spíš jim slušela nálepka new romance.Už od raného vzniku OMD vzhlíželi k elektronickým dinosaurům KRAFTWERK.
Hned první dvě alba patří mezi úspěšná: ORCHESTRAL MANOUVERS IN THE DARK (1980) a ORGANISATION.
Léta 1981-84 byla jejich hitovým obdobím, připomněl bych Souvenir (1981), Joan of Arc (1981, Maid of Orleans (1982), Locomotion (1984). Veleúspěšné je i album ARCHITECTURE AND MORALITY (1981).

/obrazky/boblucan.bloger.cz/A-ha-za-mlada-85.jpg

A-HA

Dříve než se rozzáří nad norskými hvozdy a lesy ta nazlátlá lampa světlo dávající drsné severské krajině, kde vzniklo trio, které pro mě v poprockovém světě nemělo obdoby, zaposlouchejme se do nordických popových tónů,které byly a stále jsou tak skvělé, že jejich hudba přímo rozptyluje tmu pod skandinávskými nebesy. Jejich úzkostně nádherná hudba zasahuje mozkové nervy nejen přecitlivělých jedinců. Sám jsem v té době nosil kárované flanelky, kolem krku kůžičky či stylové šátečky, které tak nádherně ladily k těm leteckým a motorkářským bundám.
Tři árijští krasavci MORTEN HARKET (vokály), „MAGS“ MAGNE FURUHOLMEN (keybord, vokály, kytara), PAL WAAKTAAR (kytara, vokály, keybord). Prozradím, že jde o norské rockpopové trio sestavené asi v roce 1982 z bývalých členů BRIDGES a SOLDIER BLUE.
Tak v průvodu mládenci, jimž poctou jest dáti svou hudbou mé milé čest…takže řekněme si to pěkně všichni na t ř i :
„A –HA!“
Muzikanti se znali už jako děti, a to od počátku 70. let. (Pal Waaktaar se narodil v roce 1961, Morten Harket roku 1959 a Mags Furuholmen v r. 1962).
Od roku 1983 se pokoušeli uspět v Londýně, a až o dva roky později se jim na třetí pokus podaří prosadit se se singlem Take On Me, především díky investici 100000 dolarů do kresleného klipu. Řekl bych, že sám patřím k letité fanouškovské komunitě jejich poutavých videoklipů. Ovšem druhá polovina osmdesátých let je pro skupinu A-HA velice úspěšná.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/a-ha-3.jpg/obrazky/boblucan.bloger.cz/a-ha-203x152.jpg

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Morten-A-ha.jpg/obrazky/boblucan.bloger.cz/Morten-Harket-A-HA-Soucasnost.jpg

Morten Harket se prosadil i jako herec a fotograf. Dokonce v roce 1995 debutuje i sólově albem WILD SEED (na značce Warner Brothers).
Alba skupiny A-HA:
HUNTING HIGH AND LOW (1985), SCOUNDREL DAYS (1986), STAY ON THESE ROADS (1988), EAST OF THE SUN, WEST OF THE MOON (1990), THE HITS OF, HEADLINES AND DEADLINES (1991, kompilace), MEMORIAL BEACH (1993), MINOR EARTH, MAJOR SKY (2000), LIFELINES (2002) a prozatím poslední, řekl bych téměř comebackové dílo, ANALOGUE (2005).
A-HA se mi vždy moc líbila a líbí se mi dodnes, zvláště rád vzpomínám, takřka se slzami v očích, protože to byl o v období mé pubertální zamilovanosti, na album SCOUNDREL DAYS (1986). Tak intenzivní nostalgii si snad ten, kdo to tenkrát nezažil, nemůže ani představit. Konkrétně tohle album, které jsem tenkrát poslouchal ještě z kazety, mi v 80. letech změnilo pohled na život. O skvělých textech nemluvě. Ta melancholická tíseň a sladká úzkost byla a je stále jedinečná. Jejich poslední dílo ANALOGUE (2005) a skladba Celice mírně evokuje tohle ultranostalgické období A-HY, kapely, která byla učebnicí dalších pop rockových kapel.

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/depeche.jpg /obrazky/boblucan.bloger.cz/DEPECHE-MODE-AKTUALNE.jpg

DEPECHE MODE

Když už jsme o nějakou tu dekádu zpět, nesmíme opomenout tu nejčernější z černých kapel 80. a 90. let, nejvýznamnější anglickou syntipopovou skupinu, zpočátku dokonce i částečně ovlivněnou punkem, později tvorbou Kraftwerku a na počátku 80. let byla často řazena i ke stylu new romance. Řeč je přirozeně o DEPECHE MODE, kteří vznikají už v roce 1976. Společně s ULTRAVOX a dalšími jsou jakýmisi průkopníky tohoto chrámového stylu a pro pozdější obyvatele planety se stali modlami. V roce 1981 mají za sebou už několik úspěšných singlů. V prosinci téhož roku ale z kapely odchází Vince Clarke, který následně založí Yazoo, a na jeho místo přichází v lednu 1982 ALAN WILDER (nar. 1963). V průběhu dalších let měl DAVID GAHAN problémy s drogami, naštěstí se mu daří toto období překonat. Album ULTRA však ještě vyznívá tak pesimisticky, jako by evokovalo jeho duševní utrpení z předchozích let. V roce 1986 Wilder přichází se studiovým projektem Recoil (Londýn). Album VIOLATOR (1990) se stává do té doby nejprodávanějším v USA. V roce 1995 kapelu opouští Alan Wilder.

Některá alba:

SPEAK AND SPELL (1981), A BROKEN FRAME (1982), CONSTRUCTION TIME AGAIN (1983), SOME GREAT REWARD (1984), PEOPLE ARE PEOPLE (1984, kompilace, pouze v Kanadě), BLACK CELEBRATION (1986), MUSIC FOR THE MASSES (1987), 101 (1989, live, koncertní dvojalbum), VIOLATOR (1990), SONGS OF FAITH AND DEVOTION(1993), ULTRA (1997), SINGLES 86-98 (1998, kompilace), EXCITE (2001), PLAYING THE ANGEL (2005).
Sestava: DAVID GAHAN – vokály, kytara, perc., ročník 1962, ostatní jsou ročník 1961: ANDREW FLETCHER – syntezátor, kytara, baskytara, vokály, MARTIN „Curly-Top“ GORE - keybord, syntezátor, vokály, kytara.
Co víc napsat o takovém gigantu jako jsou slavní DEPECHE MODE. Hlavním skladatelem kapely je Martin Gore, album VIOLATOR (1990) se stává nejprodávanějším v USA, kromě toho patří tahle dark popová skupina mezi naprosto nejúspěšnější na evropském kontinentě.
DEPECHE MODE = kapela, co napsala dějiny elektropopu.

DAVID GAHAN společně s bubeníkem Depeche Mode Christianem Eignerem a Andrejem Phillpottem letos natočil a produkoval sólovou desku pod názvem HOURGLASS (2007), která snese srovnání s poslední nahrávkou DEPECHE MODE PLAYING THE ANGEL, což může znamenat jen jedno. Je zatraceně dobrá.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/an-wilder.jpg

ALAN WILDER letos vydal nové album SUBHUMAN (2007), na kterém spolupracoval s bluesmanem Joem Richardsonem. Wilder byl dokonce i svými spoluhráči v DM považován za nejlepšího hráče v kapele. Na otázku, zda si ještě s nimi zahraje, však odpovídá: „Nemyslím si, že bych se s Depeche Mode ještě někdy objevil na jednom pódiu. Nikdo mě o to nepožádal.“
Alba Wilderova projektu RECOIL (sestava: A. Wilder, hosté): 1+2 (1986), HYDROLOGY (1988), BLOODLINE (1992), UNSOUND METHODS (1997), LIQUID (2000), SUBHUMAN.

V době raného romantismu, ještě nezkaženého moderní vždy spěchající civilizací, kdy muži byli gentlemany vždy ochotnými podstoupit souboj pro čest milované ženy nebo pro čest, zdvořilost, něha, láska vítězily na polích „orných i válečných“ ... Novoromantismus evokuje tuto dobu a i já se rád vracím do 80. let právě prostřednictvím syntipopových nostalgických kapel, jež mě poznamenaly svou emocionální čistotou. Koncem 70. let a začátkem let osmdesátých vznikalo plno nových romantiků, kteří jako by chtěli svými texty vyjádřit svou touhu po vzdálené minulosti poetismu dějin a věčně zasněného náhledu na svět. Elektropopová hudba jen dokreslovala, že i v přetechnizovaném a uspěchaném světě se dalo technických vymožeností - syntezátorů a počítačů využít paradoxně k sentimentálním zvukům plným srdíčkových sekvencí. Nadlehčenou touhu po lepším světě doplňuje i vizuální naivita rozkošných iluzí.

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/ICEHOUSE-fotka-kapely-mala.jpg

ICEHOUSE

Rád bych se zmínil i o méně známé kapele ICEHOUSE, pocházející z Austrálie. Původně vystupovala pod názvem FLOWERS. V roce 1978 v Sydney po zdárném a slibném začátku podepisují smlouvu s Chrysalis a mění název na výše zmíněný ICEHOUSE. Dříve byli přirovnáváni k JAPAN, ROXY MUSIC i k DAVIDU BOWIEMU.
Od ledna 1982 pracuje IVA DAVIES (nar. 1955) sám pod jménem ICEHOUSE, ale pravděpodobně je nucen ustoupit požadavkům pořadatelů koncertů a obnovuje kapelu s bývalými členy. V roce 1983 slaví první větší úspěch v Anglii se singlem „Hey little girl“. Těžiště popularity ale stále zůstává v Austrálii.
Některá alba:
FLOWERS: ICEHOUSE (1980), PRIMITIVE MAN (1982), LOVE IN MOTION (1983, britská reedice alba Primitive Man), SIDEWALK (1984), MEASURE FOR MEASURE (1986, MAN OF COLOURS (1987), CODE BLUE (1990) a další.


/obrazky/boblucan.bloger.cz/Yazzo-obal-You-And-Me-Both-83.jpg

YAZOO

Do novoromantického šuplíku bývali prostřednictvím různých kompilací zařazováni i úspěšní Britové YAZOO. Populární britská synhtipopová dvojice VINCE CLARKE (vl. jménem Robert Moore), byl v letech 1979-81 členem Depeche Mode, a ALISON MOYET, která zpívala postupně se skupinami Vandals (punk), Vicars a Screaming Abdabs (r&b). Oba aktéři jsou ročník 1961.
Po prvním úspěšném albu UPSTAIRS AT ERIC´S (1982) jejich popularita stoupá natolik, že druhé album YOU AND ME BOTH (1983) se dostává až na vrchol anglické hitparády. Po téhle druhé desce odchází CLARKE do skupiny ASSEMBLY a později k ERASURE.

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Erasure.jpg

ERASURE

Úspěšné slaďounké anglické syntipopové duo ERASURE, VINCE CLARKE (nar. 1961, synt., keybord, kytara) a ANDY BELL (nar. 1964, zpěv). Bývalí členové DEPECHE MODE, YAZOO,THE ASSEMBLY (Clarke) a THE VOID(Bell)se, ač romantikové, sešli zcela pragmaticky na základě Clarkeova inzerátu v roce 1985.
Úspěšná spolupráce je v letech 1988-92 vynesla až na špičky anglických hitparád, kde zářily jejich nezapomenutelné hity jako Blue Savannah, taneční Love to hate you, Chorus a jiné. V roce 1991 natočili album, na němž se objevují i se zpěvačkou Lene Lovich.
Připomeňme si aspoň ta nejpopulárnější alba a první úspěšný singl Victim of love (1987).
Slíbená alba:
THE INNOCENTS (1988), CHORUS (1991), TAME YOURSELF (1991), ABBA ESQUE (1992) a jedna kompilace na závěr: POP! - THE FIRST 20 HITS (1992).

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/abc-arrow.jpg

ABC

Anglická syntipop-punková skupina, mající blízko zvláště v počátku i k new romance slavným albem THE LEXICON OF LOVE (1982). V roce 1987 kapela působí pouze ve dvojici MARTIN FRY (vokál) a MARK WHITE (keybord, kytara).

 

BERLIN

byla americká elektropopová skupina (1977-1988), o níž se musím zmínit snad už jen pro ten jeden jediný megahit, který zná snad každý – Take me breath away, nahraný pro film Top Gun (1986).
Z diskografie si můžeme připomenout například:
PLEASURE VICTIM (1982), LOVE LIFE (1984), COUNT THREE AND PRAY (1986) a BEST OF 1979 – 1988 (1988)

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/simple-minds.jpg

SIMPLE MINDS

Známá britská poprocková skupina si postupně osobitý vypracovala styl srovnatelný řekněme s U2. Mezi jejich nejúspěšnější alba patří NEW GOLD DREAM 81, 82, 83, 84 (1982), SPARKLE IN THE RAIN (1984), ONCE UPON A TIME (1985), LIVE ON THE CITY (1987), STREET FIGHTING YEARS (1989). Poslední tři alba obsadila všechna tři první místa v anglickém žebříčku. Jejich hit Don´t you forget about me (1985) dosáhl na první místo v americké hitparádě a hity Alive and kicking (1985) a Belfast child (1989) obsadily první místo v hitparádě anglické.Za zminku stojí i album NEON LIGHTS 2001, sbírka coververzí na skladby interpretů jako Van Morrison,David Bowie,Patty Smith, Kraftwerk, The Doors, Echo And The Bunnymen, Neil Young, Roxy Music a Velvet Underground. V jejich podání zní skladby nádherně.
Osobně mám od nich ještě jako poslední kousek sbírky příjemné elektro-poprockové album CRY (2002) s bonusem CDRom s titulním songem Cry. Občas si tuhle partu rád zapnu, příjemně se u nich relaxuje třeba s knížkou.

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/black-240x180-1.jpg

BLACK

Liverpoolský romantický písničkář BLACK (vl. jm. Colin Vearncombe, nar. 1962, voc, g, key) se na hudební scéně uplatnil až s písní Wonderful life (1986), kdy už působil jako sólista, a umisťuje se s ní i na žebříčku indies. Poté v roce 1987 nazpíval úspěšnou Sweetest smile a vydal album WONDERFUL LIFE (1987) i se stejnojmennou titulní písní, která ho vynesla do výšin popularity. Následovala další rovněž úspěšná alba, po nichž se odmlčel:
BLACK (1987, mininalbum s nahrávkami z let 1984-85), COMEDY (1984), BLACK (1991), ARE WE HAVING FUN YET? (1994).

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Teardrop-Explodes-obal-new-romantic.jpg

TEARDROP EXPLODES

K čemu tu krásnou hudbu přirovnat, jež prosvětluje tmu svou britskou romantikou?
S new wave kapelou TEARDROP EXPLODES, řekl bych až s psychadelickýmí vlivy elektroromantických kapel 70. let, přišlo nečekaně úspěšné album KILIMANJARO (1980). Následuje démantický hit Reward (1981).

Ke stylu new romance, což je škatulka, která má v tomhle článku největší prostor, ale lze se tu něco málo dočíst možná i o EBM či dark wave a podobných stylech, můžeme přiřadit i jména česká, tedy nikoli doslovně: OCEÁN, PRECEDENS, PHONETIX. Sám spíš píši o gotice, ale tenhle styl mě také, coby –náctiletého, zasáhl zrovna tak jako post punk nebo gothic rock.

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Ocean-P-Muk.jpg

OCEÁN

U nás otevřela kolem roku 1985 – 86 novoromantickou bránu skupina OCEÁN slavnými opusy DÁVNÁ ZEM a PYRAMIDA SNŮ. Skladba Ráchel vyvolávala na tuzemské scéně hysterické záchvaty a PETR MUK, JAN VOZÁRY, DUŠAN VOZÁRY a PETR KUČERA měli úspěch, který se opakoval i v pokračujícím souboru SHALOM, který mě oslovil albem BRÁNY VZKAZŮ (1993) a skladbou Pastýř stínů. Od OCEÁNu převzali například brněnští dark rockeři Alvaréz Peréz čarokrásnou skladbu Havrani (1987).
Roku 1985 zahájila svou činnost českobudějovická kapela OCEÁN na podhoubí, které bujelo již od roku 1979. Petr Muk, Dušan Vozáry a Petr Hons například v letech 1981 – 1982 drtili punk s “budějickými“ Dural.
Zrodivší se OCEÁN byl slyšitelně ovlivněn soundem U2, DEPECHE MODE, THE CURE, TEARS FOR FEARS, SIMPLE MINDS, ale i TANGERINE DREAM, tedy new wave a punkem.
Původní sestavu tvořili hráči Petr Muk (voc,bg), Jan Vozáry (ds), Petr Kučera (ks), Zdeněk Pavelec (g). Název bandu vymyslel zpěvák Petr Muk, jenž svůj hlasový projev postupně propracovával až k současnému čistému sférickému až chorálovému, ve výškách velmi příjemně zaoblenému vokálu.
V lednu 1987 se za druhé klávesy posadil Dušan Vozáry. V kapele poprvé vrcholilo napětí. Situace se však zklidnila a OCEÁN natočil studiovou nahrávku DÁVNÁ ZEM (1987, se skladbou Havrani). Vzápětí však odchází Pavelec a OCEÁN mění svůj styl, převládá “syntetika“ a Petr Muk opouští baskytaru a věnuje se pouze zpěvu.
Popularita OCEÁNU stoupá. Hodně tomu napomohl i první hit Ráchel z alba DÁVNÁ ZEM. První “ holčičí“ novovlnná skupina nabírá obrátky a vydává se do zahraničí, například do Moskvy, v roce 1989 se dokonce zúčastnili coby support ostrovního turné britských popíků ERASURE. Turné po Británii si zopakovali ještě v lednu 1999 – Manchester, Belfast, Brighton, Londýn. V dalších třech letech následovala turné po Evropě.
Ale v roce 1993 došlo v kapele k dalšímu rozkolu a z kapely odchází Muk a Kučera, aby založili popový projekt SHALOM, a Dušan Vozáry po sólovém elektronickém projektu Déva zakládá spolu s Hlavsou skupinu Fiction.
Audio:
Oceán: „Rozhlas ČB“ (1986-7, nahrávky pro českobudějovický rozhlas („Ráchel“, „Zvonění“, „Lék světu“, „Balada“)
Oceán: "FC Oceán" (1986-88, MC, rozhlasové demo, vyšlo 1989)
Oceán: SP (Supraphon) - „Ráchel“/„Dávná zem“ (1988), „Lék světu“ / „Jeden den“ (1989), „Čas“ / „Sen o měděných jablkách“ (1989)
Oceán: "Dávná zem" (1988-90, LP, Opus, vyšlo 1990)
Oceán: "2 1/2" (1985-87, 1992, LP, Monitor, deska obsahuje archivní nahrávky Oceánu z Českobudějovického rozhlasu).

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/PHONETIX-fotka-2006.jpg

PHONETIX

Z jižních Čech se vydáme poněkud severněji až do rodné matičky Prahy, kde od roku 1991 působí elektronická formace PHONETIX.
Z původního obsazení zůstal pouze lídr kapely H. CHRISTIAN, který zpívá, komponuje, píše texty. Na syntezátory jej doprovází klávesista a manažer skupiny v jedné osobě, Robert Žák, a také Jan Kulík. Skupinu zde rovněž i zmiňuji, protože hraje hudbu ovlivněnou též 80. léty. Kapela prošla v průběhu let značným vývojem od raného novoromantismu, přes orientální hudbu až k současnému syntipopu.
Jako první můžeme čtenáře potěšit zprávou, že Phonetix na rok 2008 připravují nové album s názvem FÉNIX, které právě v těchto dnech dopilovávají. Dávají si záležet i na textové stránce. Nasadili si laťku pěkně vysoko, texty mají vyjadřovat postoje ke globálním i osobním otázkám a jsou určeny „přemýšlivým lidem“..
Alba (zatím vyšla jako dema):
OSTROV NADĚJÍ (1993), ZÁKON ŽIVOTA (1994), PHANTASIA (1996, DOTEKY PROMĚN (1998), DEN ZA DNEM (2000), SLADKEJ ŽIVOT (2001), TULÁCI PO HVĚZDÁCH (2003),NAVŽDY 2004,FÉNIX-VYCHÁZÍ 2008.

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Precedens-za-mlada-cernobia-fotka.jpg

PRECEDENS

A PRECEDENS to u nás dle mého názoru začali. Asi v roce 1981 se sešli JAN HEDL “SAHARA“ (kytara, zpěv), PETR KOHUT (baskytara), MARTIN NĚMEC (klávesy, zpěv) a MIRKO „ALI“ HORÁČEK (ds), aby se již v dubnu 1982 představili veřejnosti.

V létě téhož roku skupinu posílila zpěvačka BÁRA BASIKOVÁ. Myslím si, že ve svých počátcích byli Precedens ovlivněni tvorbou ULTRAVOX a VISAGE.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Martin-Nemec-a-Bara-Basikova-Precedens.jpg/obrazky/boblucan.bloger.cz/Marti-Nemec-za-mlada-za-klavesy-i-z-napisem-Prcedens.jpg/obrazky/boblucan.bloger.cz/Sahara-nemec-PRECEDENS.jpg

V roce 1983 přišel do skupiny ještě kytarista Ladislav Brom (ex-Extempore) a v následujícím roce nahrávají své, i pro český rock první, přelomové album CO NÁM ZBEJVÁ (1984), Hedl odchází a Basiková se stává hlavní zpěvačkou.
Druhé demo DOBA LEDOVÁ vychází v roce 1985, tentokrát už s texty Martina Němce. Demo pak mohlo vyjít v roce 1987 i oficiálně jako LP. V roce 1989 vyšlo LP VĚŽ Z PÍSKU, kde Broma a Lívance nahradili noví členové Vladimír Dvořák (lg, voc) a Pavel Nedoma (ks).
V roce 1988 Basiková nastupuje na sólovou dráhu a její pěvecký post zaplnily zpěvačky Jana Badurová a Jana Benetová.
Alba:
Precedens: „Co nám zbejvá“ (1983-4, MC, Fist rec.1985, v reedici LP
Punc pod názvem "Praprecedens... co nám zbejvá", 1991
Precedens: „Doba ledová“, 1986
„Czech Till Now“ (1986, LP-sampler, Café Europe - Itálie, Precedens píseň „Vlci“)
„Czechoslovakia Memphis 89“ (píseň „Dívka a smrt“ z roku 1984)
Precedens: „Doba ledová“ (1987, LP, Panton)
Precedens: SP (Panton) - „Už se za zlým jejím stínem“/“Stůl“ (1988), „Pompeje“, „Vášeň“ SP (Panton 1989)
Precedens Věž z písku“ (1988, LP , Panton, vyšlo v roce 1989)

Z tuzemských kapel můžeme ještě připomenout tříčlennou syntipopovou kapelu STRANGE DAY anebo pražskou pětičlennou elektropopovou formaci TEAR v čele s hudebníkem a skladatelem Zdeňkem Vovesným, vyznačující se sofistikovanými aranžemi, která asi nebude veřejnosti příliš známá, ale zkuste si poslechnout jejich poslední album CLEAR MESSAGE (2007, Men on The Edge).

 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Nephilim z IP 62.77.71.*** | 12.12.2007 12:43
Ufff, tak jsem právě dočetl Tvé dílo smile
Jelikož i já se řadím k dříve narozeným, tak jsi mě (už poněkolikáté) naladil na nostalgickou notu. Byl jsem novoromantikou podobně zasažený, jako Ty a spousta skladeb ve mně dodnes evokuje různé osoby, nebo situace dávno minulé. Potěšila mě pasáž s Icehouse (Great Southern Land je jedna z mých nej skladeb), rád jsem se rozpomněl třeba na Talk Talk nebo Simple Minds. Díky!!!
z IP 89.102.181.*** | 12.12.2007 19:55
Děkuji Ti moc,krásný komentář.Úplně přesně Jsi to pochopil, evokuje mi to spousty neopakovatelných chvil smile Já mám dodnes moc rád TALK TALK,GARY NUMANA a hlavně A-HA,to je moje krevní skupina.Koupil jsem si i v roce 2005 to poslední CD: Analogue 2005,skladba Celice je geniální,úchvatě trpce,melancholicky sladká.V popu je plno zajímavých kapel.Nemáš za co.
Ríša z IP 92.4.94.*** | 9.3.2008 15:19
smile Ano to byla doba.Doba hledání nového,co tu předtím nikdo neslyšel.Nových elektronických nástrojů a postupů v elektronické dance hudbě.Jak úchvatně tenkrát zněly elektronické bubny,basové linky tak typické pro 80-té roky, jak překrásně zněly nové dosud nepoznané elektronické zvuky a postupy.Bohužel jen to,že bolševik nás držel ve všem zkrátka, jsme si nemohli tu atmosféru vychutnat, tak jako na západ od nás.Já měl tu obrovskou dávku štěstí,že jsem bydlel u hranic se SRN a Bayern 3(mnohokrát děkuji Německu za jejich neuvěřitelně silné vysílače)mi byl otcem a průvodcem celými 80 léty.Díky němu a jeho páteční hitparádě, jsem měl relativně dobrý přehled a dodnes mám schovány kazety s nahrávkami z tohoto rádia.Každý pátek už jsem se nemohl dočkat, jaký nový objev a nový elektronický styl uslyším.Ano, doba krásného objevování.
Dodnes jsem se například "nedopídil" jak se dostat například k naprosto úchvatným nahrávkám jinglové dance tune, kterou používali v těch letech např. třeba na té zmíněné radio stanici Bayern3.Nikdy po této dekádě, jsem už tyto dance tunes neslyšel a i přesto,že jsem psal do Bayern3 nedokázala mi dnešní jejich generace odpovědět kam resp.kde v archivu leží tyto jingly z 80-tých. Přitom tak skvěle propracovaný dance s výrazným basovým syntezátorovým seqencerem,který se používal hlavně od poloviny dekády, to je opravdu hřích,že se ještě nikdo "neprohrabal" archivy a znovu-nenašel tyto perly dance 80-tých.Kdo by znal něco blíže o tomto specifiku,nebo znal kontakt na firmu,která vydává tyto music tune jingly z 80-tých ať mě napíše.Díky za přečtení a zase někdy u hudby z 80-tých.
PHONETIX-Robert z IP 89.24.40.*** | 12.12.2007 15:37
Ahoj Bobane, díky za mega članek o synthpopu!!! smile
Jde vidět, že patříš mezi ty osvícence, kteří se neomezují jen na ten či onen konkrétní druh hudby, ale posuzují podle kvality a zajímavosti.
Kéž by takhle uvažovala většina hudebních publicistů...
Ať žije kolaudačka! smile smile smile
Pavel z IP 193.165.252.*** | 13.12.2007 08:49
Co dodat. Je to prostě tak. Jsem Bobovi vděčný, že do článku vložil své osobní emoce, je to prostě souznění. A řekl bych, že hledání vrcholného souznění duší byl asi ten vrchol, ke kterému se tak svou hudbou noví romantici vztahovali. S přibývajícím věkem pro mě stále více zůstává nejromantičttějším, idealistickým, své city neustále obnažujícím romantikem, Midge Ure. Jeho písně Breathe nebo Guns and Arrows jsou neoddělitelná součást každého mého pokusu o flirt po internetu ....
Pavel z IP 193.165.252.*** | 13.12.2007 08:52
Ještě dodám, že i pro mé dětství a první lásku bylo klíčovým albem Scoundrel Days od A-ha. Taneční a druhé kolo lásek jsem už prožil v v objetí Ultravox.
Morti z IP 195.113.207.*** | 13.12.2007 10:07
Moc se těším, až si článek vklidu doma přečtu. I když do tohoto stylu hudby jsem zavítala jen tak z části. Stejně se těším na příjemné čtení...
Shadow z IP 81.201.51.*** | 16.12.2007 15:31
Tak,konečně jsem také dočetl toto veledílo v pravém slovasmyslu smile .Myslím že každého milovníka NR takto rozsáhlý článek v češtině nemůže nepotěšit.Sice nejsem žádný "kořenový" novoromantik,ovšem skupiny jako Deine lakaien,Clan of xymox,Killing joke,Depeche mode,Covenant,New order atp se mé oblibě těší také,tak je příjemné se zase jednou dozvědět něco nového smile Článek Bobe zaslouží pochvalu jako obvykle a hlavně skláním hold pevným nervům,jaké byly určitě při psaní díla tohoto rozsahu zapotřebí...Hodně chuti do dalšího psaní,Kubajz smile
Lucka z IP 217.112.164.*** | 20.12.2007 10:16
Ahoj Bobe,zatím jsem šla po "červené" a po pánské sekci a můžu říct, že jsem se opravdu dobře pobavila. I já měla obdobně oblepený pokojíček a skladby, které doporučuješ, jsem už někde při obdobných příležitostech slyšela.Manévr je to sice průhledná, leč účinný smile smile .Na Vánoce si nechávám čtení o kapelách, některé jsem ani neznala a některé se snad objeví pod stromečkem. Přeji všem vánočním čtenářům i Tobě pěkné svátky a dobrou zábavu všem, tedy i sobě.Lucka
Morti z IP 195.47.0.*** | 20.12.2007 14:07
Ahoj Bobe. Takže Tvůj mega dárek článek o novoromantismu je opravdu skvělý. Shadow napsal téměř můj názor, co se týče NR a kapel typu Clan of xymox, Depeche mode, Killing joke... moc je mám ráda. A Ty víš jak mě skoro ze všeho nejvíc potěšila zmínka, kterou jsem opravdu v článku nečekala, když jsem tenkrát o nich psala a to o Richardu Wagnerovi, Hectoru Berliozovi a Ferenci Lisztovi... článek je zkrátka moc vydařený (jak jinak) a když tatík procházel počítač a viděl tam tenhle článek, tak mi řekl, že třeba takový Fade to grey od Visage kdysy hrávali... takže překvapení na všech možných stranách. moc pěkné čtení a i se něco člověk dozví. občas by to chtělo ještě poslechovou ukázku. ale já bych si to stejně neměla kde pustit. ha ha ha. v knihovně by to neprošlo. Bobe necítíš se tak nějak wagnerovsky "nadlidský"? smile smile smile
Terka z IP 217.77.165.*** | 26.12.2007 21:22
Skvely clanek! Obzvlast jsem rada za Precedens,o tech se temer nikde moc nepise smile
Bob z IP 89.102.181.*** | 26.12.2007 23:06
Mockrát děkuji všem za vřelé přijetí tohoto nostalgicky laděného článku smile je to zatím můj nejdelší hudební a zároven i informativní článek.Terka:Děkuji na mých stránkách najdeš i článek o Precedens přímo od Precedens, jmenovitě Martina Němce.Přejimým čtenářům a všem lidem moc Krásné Vánoce a jsem rád,že dáreček potěšil.
PK z IP 85.160.89.*** | 28.12.2007 15:46
Opravdu skvělý článek. Podobné pocity mívám skoro každou noc, když v iTunes poslouchám Radio Generation 80s Retro (live365.com, vřele doporučuji). A hlavně si říkám, že ačkoliv to v osmdesátých letech vždycky nebyla až tak převratná muzika, přesto se to dá i dneska parádně poslouchat a i ty diskotékové hvězdičky tehdy ještě skutečně zpívaly.

BTW já v té době zamrzl už před dvaceti lety a nemíním na tom cokoliv měnit. Ke koncertu The Cure - také o něm hodně vážně uvažuji, ale zároveň mám kapánek strach poté, co jsem na You Tube mrknul na pár útržků z posledních živých vystoupení.

Bob z IP 89.102.181.*** | 28.12.2007 19:25
óóó děkuji Ti moc,Jerusalem jsem tam taky chtěl dát znám je dobře jsou velmi příjemní.Článek by musel být,ale ještě delší.Měj se hezky,potěšíl Jsi mě a radio si naladím.Forever 80s
PK z IP 85.160.89.*** | 28.12.2007 15:47
Úplně jsem zapomněl - trošku mi tam chybí slovenská Monte Rosa, zejména její Manekýnky. A možná i jihočeský Jerusalem.
DekadenteMorfin | 31.12.2007 13:59
Myslím,že dobrým kompromisem mezi gothic rockem a synth popem je Cruxshadows.T i mě vždycky krásně naladí a roztancují. smile
Milan z IP 217.112.164.*** | 14.1.2008 11:40
Škoda, že jsem si tvúj článek nepřečetl dřív tady než na Sanctuary. Tady je o hodně přehlednější a mám dojem,ale možná se mýlím, nestačil jsem důkladně srovnat, že je tu toho víc. Moc pěkná grafika, obrázky.Zkrátka lepší než jinde.M
Milan z IP 217.112.164.*** | 14.1.2008 11:40
Škoda, že jsem si tvúj článek nepřečetl dřív tady než na Sanctuary. Tady je o hodně přehlednější a mám dojem,ale možná se mýlím, nestačil jsem důkladně srovnat, že je tu toho víc. Moc pěkná grafika, obrázky.Zkrátka lepší než jinde.M
PHONETIX-Robert z IP 89.24.33.*** | 14.1.2008 12:29
Jde vidět, že si Boban dává záležet na textu i grafice. V Sanctuary je ten článek zveřejněný na pokračování, pokud se nemýlím. Takže pak je to přeci jen méně přehlednější...
Marta z IP 85.160.143.*** | 21.3.2008 00:32
Děkuju za tenhle článek. Jasně, věděla jsem o nových romanticích, ale ne tolik . :-))) Spíš zpětně zjišťuju, že jsem intuitivně milovala různé ty kapely a písně, aniž bych věděla, že k nim patří. Vítala jsem je tehdy jako protipól heavy metalu a originality za každou cenu v podobě nové vlny v čele s - pro mě nestravitelnými Kocábovými úlety. Ultravox a Visage mě provázeli jednou velkou láskou...
Bob z IP 89.102.181.*** | 25.3.2008 23:56
Jsem rád,že se Ti článek líbil smile
Bob Autor z IP 89.102.181.*** | 8.4.2008 08:07
Mockrát Děkuji,Marto
Dáša z IP 78.136.173.*** | 4.5.2008 11:15
Ahoj.Už z mého mailu asi chápeš proč jsem tu.Bylo to vyčerpávající a moc děkuju.Je skvělý,že se tomu ještě někdo věnuje.Já neznám nikoho kdo je tak stejně ujetej jako já.Miluju Depeche,durany a tears for fears.Ještě jednou moc díky.nemám slov.
Bob z IP 89.102.181.*** | 15.5.2008 23:04
Mockrát děkuji, Dášo. smile
DYM z IP 89.103.28.*** | 25.6.2008 22:51
Depeche mode se dali dohromady v roce 1980 nikoliv v roce 1976, to se někomu popletlo s The Cure, kteří začali jako ovlivnění punkem!!!
z IP 89.102.181.*** | 28.6.2008 08:19
Tak já mám na více místech potvrzeno,že vznikli už v roce 1976 v Basildonu .Vím,že Clark začal jako kytarista ROmance In China a že v roce 78 a 79 měli už nějaký demosnímky, následovala jejich asi první skladba S A S na kompilaci Some Bizzare album a ž v roce 1981 nahráli debut Spek and Spell 1981.Jak říkám vznik jsem vyčetl,ale kapela má vždy nějaký aktivity už před první deskou.Když píšeš tak monstrózní článek tak to není sranda.Ale přesto díky B smile
Arlique z IP 85.207.118.*** | 22.7.2008 12:35
Moc krásný článek, přímo výborný! :) jen mi tam možná chyběla zmínka o Robertu Smithovi a The Cure, pokud jsou tam uvedeni tak se omlouvám, asi sem to přehlédl...
Bob Autor z IP 89.102.178.*** | 13.8.2008 15:48
Arlique:Víš je to spíš o tom Novoromantismu,vím,že The Cure mají taky popová alba,ale napsal jsem i samostatně článek 30 let THE CURE a ten měl dost úspěch,tak si jej přečti,snad se Ti taky bude líbit,je hodně informativní. smile Měj se pěkně a díky za krásný komentář.Bobas
Xena z IP 85.160.95.*** | 17.9.2008 19:37
Tak já žasnu,to je nejkrásnější článek o novoromantismu co jsem kdy četla,nádhera.Jak si vše můžeš tak pamatovat.Líbí se mi Deeche Mode.A-ha, i Visage a hodně kapel jsem se díky tobě naučila.Nic nemáš přeloženo jako na ostatních webech z Wikipedie.Jsi prostě Hvězda smile Kdo umí ten umí a ostatní závidí.Tady je tolik informací a vynáší ti to? Tolik infa nenajdeš v žádným odborným časopise.Moc nádherné,toužebné.Souhlasím se všemi.Cavern jsou asi rádi,že pro ně píšeš. smile a jsi i tam v redakci.

Komentování tohoto článku je uzamčeno.