PŘEMÍTÁNÍ O KONCEPTU
Květen 2007
Gothická subkultura nemusí nutně znamenat, že lidé, co se o ni zajímají, potažmo ji studují, jsou víc než ostatní. Jen mohou mít odlišný vkus. Což může mít za následek hlubší vnímání světa, aniž by ho museli zákonitě prezentovat podle daného řádu. Proč být lepší, nebo horší? Stačí prostě být opravdu GOTH. Nejde o žádné pobývání v komunitách a vyhýbání se společnosti prostřednictvím uměle vytvořené dekadence. Jde spíše o individuální cítění jednotlivce. Snažím se psát tak, jako bych to sám sobě vyprávěl, a tajně doufám, že se mnou budete souhlasit v tom, že současný systém částečně devastuje mysl. Proto píši, abych toho nebyl přímou součástí. Ale zároveň vím, že nikdy nedosáhnu dokonalosti, to bych už nemusel psát. Nechci, aby můj styl někdo označoval za dlouhou procházku egem, protože se většinou upínám k psaní trochu jako ke své víře a tím spíš , dle mého názoru, musí být autor trošku ztrápený člověk, poněvadž ví, že se každému nezavděčí.
Autorův koncept může být výrazně individuální. Osobně v psaní nemám zavedenou žádnou prvoplánovou rutinu. Podobně je tomu u mě i s gothickou hudbou. Musíte TO tam cítit, že vás TO přirozeně rozechvěje jak neetické myšlenky. Přičemž ono TO nejsem schopen přesněji definovat. Někdo chce dlouhé články a jiného zase nudí. Trefit se do vkusu veškerého čtenářstva je prakticky nemožné. Ne každý je schopen strávit košatější recenze s psychologickou výstavbou. Ve většině případů, když autor nabízí osobní filozofii a nemusí jít nutně jen o gothsubkulturu, začne být okamžitě ostatními pokládán za snílka, který stojí mimo reálný svět. I když skutečnost je rozhodně jiná. Jen někdo může mít větší dar ztotožnit se s duchovním světem a mystickou hudbou a přitom klidně stát oběma nohama na zemi. A přesto může mít mnohem intenzivnější prožitky. Takže když píši, snažím se pro vás vytvářet koncept spřádáním ze své slovní zásoby. Dodnes ani sám nevím, jaký mám autorský záměr, a v tom i spočívá určitý druh rebelie, potažmo tvůrčí svobody. S tím i neodmyslitelně souvisí, že se málokdy ukotvím v realitě. Proč taky? Ta je zde pořád. Paradoxně, abyste psali záměrně nereálně, měl by už váš věk být odrazem určitých reálných životních zkušeností. A tady bych se zase vrátil ke goth hudbě, která by měla být co nejobjektivněji prezentována lidmi s určitými zkušenostmi, ale bez zaujatosti vůči dané kultuře. Ačkoliv píši spousty let, nemám, snad právě pro své méně reálné záměry, žádnou bohatší vydavatelskou historii. Většina ortodoxněji založených hudebních goth umělců se nikdy nedostane do křečovitě vydělávajících rádií a prestižních časopisů právě díky širšímu stylistickému rozmachu a nereálnému duchovnímu rozměru . A to je mi sympatické. Tím naznačuji, že jedinci, jež se soustředí na spotřební výrobu rozhlasových textů, většinou i píší negativní komentáře právě pro své nesoustředěné vnímání magičtějších kultur. Proto tam samozřejmě musí vzniknout komplex neefektivního myšlení, který exploduje prostřednictvím vulgarit, které možná pramení i ze zkresleného pohledu na gothic rock, jenž může nezkušený posluchač a čtenář získat z různých „zaručených“ goth stránek, kde jsou rockoví umělci prezentováni jako pravidelní konzumenti drog a notoričtí zhýralci. GOTHIC ROCK NENÍ ABSINT A JEHLA! Gothic rock je hudební svět mnoha tváří a současná renesance tohoto hudebního stylu kráčí směrem, který gothic rock jako hudební subkulturu v očích laické veřejnosti spíše poškozuje.
Je tady spousta skupin, které by si zasloužily mnohem větší úspěšnost právě kvůli své nepřizpůsobivosti, a tím i originalitě. Jak to dopadne, už všichni víme. Nejít s davem znamená revoluci. A z čeho vznikla gothika? Přece z punkové anarchie.
Inteligentní zpomalený punk = gothika.
Bob Lučan