FRANCOUZSKÁ COLDWAVE

Napsal DekadenteMorfin (») 9. 10. 2008 v kategorii Hudba., přečteno: 2480×
arty28-asylum-cold-wave.jpg

French coldwave

Autor: Shadow


/obrazky/boblucan.bloger.cz/arty28-asylum-cold-wave.jpg


Francouzská coldwave(též coldpop) je hudební žánr vzniklý v první polovině 80.let ve Francii a uplatněný v menší míře též v sousedních zemích(Belgie, Itálie, Německo). Jedná se o odnož francouzské nouvelle vague, nové vlny. Styl textově vychází z nontabuizované a ponuré atmosféry gothic rocku, instrumentálně pak z širší škály hudebních žánrů, především z post-punku, new wave a rané elektronické hudby. Označení french coldwave se také často používá v širším slova smyslu pro veškeré francouzské new wave / post-punkové umělce 80.let.

Vlivy:
Francouzská coldwave se vyznačuje velkým množstvím znaků hudebních žánrů typických pro sousední Velkou Británii a Německo. Z Německé scény je patrný výrazný vliv syntezátorových pionýrů Kraftwerk a četných umělců z řad NDW a elektropunku (DAF, The neon judgement, Keine ahnung atp.). Ze scény britské se největší měrou uplatňuje vliv raných post-punkových skupin, např. The chameleons, And also the trees a především Joy division. a také raných new wave / new romantic formací s The human league v čele. V pozdější fázi vývoje žánru došlo také k výraznějšímu prosazení vlivu synthpopu.

Hudební styl:
Určujícím znakem francouzské coldwave jsou dominantní syntezátory či klávesy(jen výjimečně chybí). Obvyklými nástroji jsou také baskytara, kytara a bubny, příležitostně piano. Vokál se vyznačuje typicky silnou emotivností či apatií. Hudebně styl podstatnou měrou vychází z prvků post-punku a new wave, menší část skupin navazuje spíš na ranou elektronickou hudbu(Pavilon 7b) či je jejich tvorba výrazněji experimentálního rázu(Clair obscure). Textově se hudba vyznačuje obdobně jako gotický rock využitím tabuizovaných témat, pesimistických, sarkastických a v různé míře kontroverzních textů – ať už s náměty jako smrt, sex, odvrácené strana mezilidských vztahů či náboženství. Žánr se vyznačoval a dosud vyznačuje minimální mainstreamovou popularitou. Dominujícími jazyky jsou angličtina a francouzština.

Historie:
V rámci vývoje žánru lze orientačně odlišit dvě základní období či vlny:
1. vlna 1981 -1986 (cca)
2. vlna 1986 - 1991

1. Vlna:
Prvopočátky french coldwave se omezily na nevelké množství skupin, z nichž za nejvýraznější lze považovat formace Norma loy, Clair obscure, Kas product, Guerre froide a Martin Dupont. Za pionýry 1. vlny coldwave bývá však obecně považována dijónská skupina Norma Loy s Anthonem Shieldem(alias Usher) a Reedem 013 (alias Chelsea) v čele.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/Norma-Band3-cold-wave.jpg/obrazky/boblucan.bloger.cz/Norma-loy-cold-wave-band02.jpg
Norma Loy
/obrazky/boblucan.bloger.cz/Norma-loy-cold-wave84.jpg/obrazky/boblucan.bloger.cz/norma-loy-cold-waveAttitbook01.jpg

Jejich zlomové EP Norma loy z roku 1982 lze považovat za prvotní typickou nahrávku žánru coldwave. Čtyřskladbové(pozdější vydání obsahují skladeb pět) EP se vyznačuje silnými syntezátory, výrazným – zdánlivě lhostejným vokálem a melancholií připomínající poslední počin skupiny Joy division – Closer. O dva roky později skupina pokračuje v nastoleném duchu limitovaným albem Psychic Altercation, o další dva roky později následovaným vynikajícím počinem Sacrifice. Ovšem již jejich první nahrávka zaznamenala výrazný úspěch v prostorách francouzské undergroundové scény a nastartovala tím tvorbu řady obdobných, více či méně originálních formací. Paralelně se skupinou Norma loy vznikla méně hudebně a více experimentálně zaměřená formace Clair obscure. Debutová nahrávka La cassette Noire hudebně navazuje silněji na ranou industriální scénu skupin á la Cabaret voltaire či Trobbing gristle. Obdobným směrem se skupina ubírala i v následujících letech, její vliv na vývoj tradiční coldwave scény se tedy neprojevil tolik výrazně. Zmínění Guerre froide se naopak ubírali jemněji laděným směrem, jejich hity Demain Berlin a Ersatz krátce získali jistou oblibu i širší francouzské veřejnosti. Mezi nejvýznamnější rané coldwave skupiny patří také skupina Kas product z Nancy. Její tvorba však vychází spíše z tradičního post-punku a new wave. Díky svižným melodiím, výraznému ženskému vokálu si skupina získala řadu příznivců, největší význam se pak přičítá albu By pass (1983).
Větší rozkvět pro žánr coldwave nastal kolem roku 1983. Skupina End of data a jejich první debut Sahrah(1984) se na scéně prosadily obzvláště chladnými až deprimujícími skladbami Follow me & So, Like a Succession či svižnější Sahrah. O rok později skupina vydává druhé a bohužel i poslední LP s názvem Dans votre monde a ukončuje svou činnost. V roce 1983 vzniklá skupina Alesia cosmos se projevuje mnohem experimentálněji, spolu s coldwave výrazně koketuje i s žánry flexipop a no wave. Bohužel i diskografie této skupiny čítá pouhá dvě alba. V letech 1984 a 1985 nastává nejproduktivnější období žánru. Prominentní místo na francouzské scéně v této době získali bratři Philippe a Hervé Lomprezovi a jejich Trisomie 21 (aka T-21), která se jako jedna z prvních výrazněji prosadila také na zahraniční scéně především díky čtvrtému řadovému albu Chapter IV. T-21 patří také mezi první francouzské coldwave skupiny využívající v hojnější míře prvků synthpopu. Druhou nejvýraznější skupinou dijónské scény poloviny osmdesátých let byla bezesporu skupina Pavillon 7b. Jejich prvé album výrazně odkazuje na německé elektronické skupiny á la Kraftwerk či Keine Ahnung. Téměř legendárním se však stalo především jejich bezejmenné album(1987) s písní Black generation. Album představuje skvost vrcholné francouzské chladné vlny přímo navazující na počátky žánru. Mezi další výraznější coldwave skupiny aktivní převážně v tomto období lze považovat například Baroque Bordello, Analoid, Excès Nocturne, Complot Bronswick, Leitmotiv, L´Enfance Éternelle, Opéra Multi Steel, Trop tard, Tanit či téměř gothic rocková Opéra de Nuit. Na konci tohoto období se vliv coldwave částečně projevuje i v ostatních odvětvích francouzské gotické hudby. Především Jacquy Bitch se svou skupinou Neva a silně jedovatou kombinací coldwave a deathrocku prosadil francouzskou hudební tvorbu na světové scéně a dodnes patří mezi nejvýznamnější představitele francouzské temné scény.

2. Vlna:
Druhé období vývoje french coldwave, nastupující zhruba paralelně s druhou vlnou gothic rocku, znamená spíše ústup žánru, částečně však i jeho zjemnění a zpřístupnění širší veřejnosti. Výrazněji se projevují vlivy synthpopu a gothic rocku, množství nově vznikajících formací je však malé.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/little-nemo-cold-wavw.jpg

Ve větší míře se prosadily prakticky jen Little Nemo, Résistance a Asylum party, méně též např. Babel 17 či Neutral project. Hudba skupiny Little Nemo se vyznačuje velmi líbivou kombinací kombinací tradiční coldwave, francouzské popové new wave a synthpopu, typickou například pro alba New blood(1989) či Sounds In The Attic (1989). Nejvýraznější odkaz synthpopu najdeme v tvorbě Résistance na albech 100 lives (1988) a 8 (1990). Jejich hit Across the ocean nalezneme na mnohých francouzských nejen coldwave kompilacích. Poslední výraznou skupinou tohoto obodbí je Asylum party, s tvorbou nejsnáze připodobitelnou anglickým waverům The wake.

French coldwave mimo Francii
Ačkoli se typické francouzské coldwave omezilo téměř výhradně na svou domovinu, skromné množství skupin následovalo tento žánr i v zahraničí. Především Belgičané Siglo XX se svou morbidní vizí cynického post-punku ála The birthday party kombinovanou s počátky coldwave sklidili značný úspěch mezi příznivci dark 80s. Z význačných alb lze doporučit například Flowers for the rebels(1987) či Fear and desire(1988). V ostatních zemích se coldwave skupiny rodily spíše výjimečně, jmenovat lze například formace Cold phoenix, Tescard F, Baciambartali, Berlitz drama či One million bulgarians.

Coldwave Dnes
Jako mnohé podobné žánry i french coldwave prakticky zemřela počátkem 90. let. V současné době pokračuje v činnosti jen několik málo prapůvodních skupin tohoto žánru (Trisomie 21, Norma loy), nové skupiny prakticky nevznikají. Jednou z mála výjimek je například Usherův(Norma loy) projekt Die Puppe. Proslýchá se také o novém albu od Little nemo. Odkaz a vliv tohoto žánru však najdeme v tvorbě některých moderních francouzských skupin, například Lucie cries (gothic rock) či Deadchovsky a Violet stigmata (elektro-deathrock). Další rozmach žánru však nejspíš a bohužel nehrozí. Na rozdíl od deathrocku či gothic rocku zůstal tento žánr dodnes prakticky úplným undergroundem a i v době internetu zůstává širší veřejnosti hůře dostupný. Zájemcům o french coldwave lze k seznámení doporučit například kompilaci Transmission 81-89 The French Cold Wave (2005).


Videoukázky:

End of data - Sahrah www.youtube.com/watch?v=7XsQ0fgTToM

Little nemo – New flood www.youtube.com/watch?v=7XsQ0fgTToM

Resistance – Across the ocean www.youtube.com/watch?v=6_jMnGvLL-Y

Norma loy – Power of spirit www.youtube.com/watch?v=0bb3DCGae-A

Siglo XX - Baby Divine www.youtube.com/watch?v=5CLVJNE1R4g


Odkazy:
www.french-new-wave.com

Autor: Shadow
shadoww87@seznam.cz


Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno

Komentování tohoto článku je uzamčeno.