Neurosis

Napsal DekadenteMorfin (») 10. 5. 2009 v kategorii Hudba., přečteno: 666×
neurosis-300dpi1.jpg

NEUROSIS

"Odsouzeni k zániku, zažívají rozkvět."

"Trpíme pro dávno zapomenutou moudrost
Vítr nese ozvěnou zvuky pouštěné žilou
Sebevražda sucha pro zničenou víru
Hladovíme s pýchou a sklem v hrdle."

("Nepřítel slunce" z alba Enemy Of The Sun)

 NEUROSIS. Neúprosné beranidlo, jež bez oddechu a bezohledně buší na bránu vaší lebky, vaší duše, vašeho vnitřního já, útočící na vaši duševní rovnováhu. Někdy jsou temnotou v ohlušujícím bodu naprostého a nekonečného traumatu, jindy zase čistým a zářícím světlem, jež plane zevnitř ven. Není to metal, není to punk, gothic rock, rock n roll, ani industrial...Nemají žádnou kategorii, jsou naprosto unikátní. Jsou jako nějaký dávno zapomenutý kmen, jehož dunivé rytmy a neobvyklé rituály drtí standartní rockové mantinely.

Ozz-01016

NEUROSIS to nikdy neměli snadné a vždycky se snažili spoléhat jen sami na sebe. Od počátku jim bylo jasné, že je lepší být malým, ale silným celkem, než slabým obrem na hliněných nohou. Odměnou a satisfakcí jim je porozumění a ocenění jejich fanoušků, zbloudilých undergroundových duší z celého světa. A nezáleží na tom, jestli tyto duše vězí v drahém obleku s kravatou a nebo ve staré a odřené bundě za second handu. Založeni v roce 1985 v kalifornském Oaklandu baskytaristou Dave Edwardsonem, kytaristou Scottem Kellym a bubeníkem Jasonem Roederem. Zakrátko do kapely přibyl druhý kytarista Steve Von Till a NEUROSIS debutují v roce 1987 albem "Pain Of Mind" (Bolestné myšlenky) u malého indie labelu Alchemy Records. Jde o plnokrevný, solidní HC, který však v té době ještě nijak nevybočoval z tehdejšího trendu a kapela byla pouze jednou z mnoha. Časem se však deska stala pro fanoušky kapely vyhledávanou raritou a tak se v roce 1999 dočkala reedice u Neurot Recordings. "První album vyšlo až rok po jeho nahrání," vzpomíná Dave. "V té době jsme z něho na koncertech už skoro nic nehráli. Zdálo se nám, že nás HC příliš omezuje. Chtěli jsme zkoumat jiné cesty a vyzkoušet nové směry. To by měl být přece smysl hudby. Nehledě na to, že se ten vinyl přestal úplně prodávat, protože chlápek, kterej měl prodejní práva prostě zmizel i s prachama." V roce 1990 založilo pár jejich přátel značku Lookout Records a tak se rozhodli další album natočit u nich. Jmenovalo se "The Word As Law" (Slovo jako zákon) a bylo zřejmé, že se kapela vydala na cestu, jejíž směr a cíl, nebylo možné určit ani přibližně. Základem zůstal už vzpomínaný HC, ale celé se to znatelně zpomalilo, objevily se sabbatovské riffy, jež se střídaly s nápory kytarového noise. Novinkou byly i časté změny tempa, neobvyklé harmonie a jakási dramatičnost v celkovém soundu kapely. Texty byly stále hardcorově nasrané, ovšem s příměsí znepokojivě temného vizionářství, přesto však dostatečně konkrétní. "Viníme jiné z problémů/ které sami vytváříme/ Bojíme se pohlédnout do svého nitra ze strachu/ abychom nespatřili to, co vidíme v nich" (Tomorrow´s Reality). Deska zaznamenala celkem slušný ohlas a tak v roce 1991 podepisují NEUROSIS smlouvu s prestižním nezávislým labelem Alternative Tentacles a nové album je očekáváno s velkým napětím.

Neurosis-the-tide-storypic

V roce 1992 přichází na trh deska "Souls At Zero" (Duše na nule) a jedná se jednoznačně o přelomovou záležitost. Neuvěřitelná zvuková kompaktnost a hutnost, atotální houština soundu, která se na posluchače valí jako lavina, jako temný mrak, před kterým není úniku. Chvilkovou úlevu přinášejí jemné, mnohdy až ambientní pasáže, jež jsou však v zápětí demolovány mohutnými erupcemi nespoutané síly a živočišné agrese. Zvuk kytar - to je stěna noise, jež se láme, víří, zmítá, stoupá a zase klesá a která je čas od času bombardována a drcena riffy tak obrovskými a tvrdými, jako Země sama. Nenadálé změny tempa a nálad, jsou prosyceny zneklidňující atmosférou neodvratně se blížící apokalypsy. Vokál (ŘEV), je hlasem HENRY ROLLINSE, jehož někdo pálí na mandlích žhavým drátem a dělí se o něj rovným dílem Dave Edwardson, Scott Kelly a Steve Von Till. Ještě tak nejvíc mi to připomíná Johna Brannona z LAUGHING HYENAS. "Už jsme to měli celé zmixované, ale znělo to úplně debilně", vzpomíná Dave. "Nevěděli jsme si s tím rady a pak Steve dostal nápad, zeptat se Jello Biafry. Ten se přece musí vyznat, když už byl tak často ve studiu. Zvládl to skvěle a deska zní naprosto fantasticky. A to na pouhých osm stop! Raději ani nedomýšlet, jak obrovsky by zněla na čtyřiadvaceti stopách..." Obsah textů se znatelně posunul do pocitové roviny. Někdo by mohl namítnout, že jsou méně srozumitelné a poněkud vágní, ovšem opak je pravdou. Text a hudba tvoří jedinou bytost, nedělitelný celek, který jeden bez druhého nic neznamená (přesněji, ne tak monoho). "Není to tak, že bychom si vybrali téma a pak se snažili najít ta správná slova," říká Steve. "Prostě se vžijeme do určité koncepce, do určitého pocitu a pak se jen necháme unášet. Někdy ani texty nezapisujeme, protože o nich sami mnoho nevíme." "Tak dlouho izolován, sežehlý prvním mrazem/ prahnoucí po teple lidského doteku/ tě mohu vidět jen skrz tenhle ledový příkrov" (To Crawl Under One´s Skin) Toto je "definitivní" album plné budoucnosti a staví NEUROSIS do role vizionářů. Toto dílo má sílu svým zvukem vyřezat do kamene sochu.

New1

Kapela pilně koncertuje a jejich vystoupení jsou absolutní katarzí. Od nelítostně palčivé zvukové palby, až po pečlivě zvolené záběry, promítané během koncertu na projekční plátno za zády hudebníků. Je tu rok 1993 a s ním i nové album "Enemy Of The Sun" (Nepřítel slunce) a vám se roztřesou ruce už při prvních taktech. Zdá se mi ještě naléhavější, ještě extrémnější, ještě tvrdší a drsnější, než to předešlé. Proboha, kde tohle skončí? Je zde přítomna stejná masivní naléhavost a extrémní upřímnost, jako v tvorbě HENRY ROLLINSE. Ovšem je-li ROLLINS pravěkým kořenem, pak NEUROSIS jsou košatým a mohutným stromem. Symfonickým rock n rollovým orchestrem s razancí parního bucharu. Kdyby Richard Wagner nosil dredy a těžké boty, možná by psal takovou muziku. Kapela šla do studia s původním záměrem natočit EP, ale tam zbytněla, zajiskřila a nakonec explodovala gejzírem inovativního a kreativního noise, které se svým kmenově - spirituálním charakterem noří ještě hlouběji do paranoidních krajin současné reality. "Tvé oči jsou poskvrněny - slabě záříš/ Na tvé hvězdě hoří svíce - polož se do/ Starých skvrn (ulož se)/ Do mozku vstupuje chlad - plíží se po kapkách/ Pryč - spoušť střílí - jásáš (ulož se)" (Cold Ascending). Závěrečná "Cleanse" je rituální, masivní, nespoutanou, osm minut trvající perkusivní orgií, která vystřeluje tuto formaci ke hvězdám. "Vzdalujeme se čím dál víc klasické struktuře psaní písní," říká Steve "a přibližujeme se prvotním zvukovým krajinám. V současnosti se zaměřujeme na historicky první lidský nástroj a tím je právě buben. Používáme stále více bicích." Zhruba v té době se začíná v lůně kapely rodit další dítko, jež vzniklo s cílem hlubšího a více intuitivního prozkoumání koncepce NEUROSIS ucelenějším způsobem. Jde o volné sdružení, či komunitu umělců, jakousi entitu vně kapely. "Neklademe si žádná omezení, ale máme jasnou koncepci, jak by naše nahrávky měly znít," říká Steve. "Vytváříme další zvukové krajiny a věci, jež se neomezují pouze na typický zvuk NEUROSIS. V současnosti probíhají projekty v oblasti jak zvukových nahrávek, tak i tištěného slova, performancí, rituálů, videa, filmu a technologicky pokročilých médií. Sdružení nese název TRIBES OF NEUROT a snažíme se v něm o znovuzrození prastarých kmenových struktur a duchovních praktik, protože ty jsou klíčem k porozumění koncepce NEUROSIS stějně tak, jako je klíčem minulost a současnost lidstva. Zajímá nás duchovní bádání v oblasti zvuku a další cesty, vedoucí a směřující ke změně vědomí." Nejznámějším albem této formace je "Silver Blood Transmission" z roku 1995.

Na novou porci psychidelické devastace, si fanoušci kapely museli počkat až do roku 1996, kdy vychází "Through Silver In Blood" (Stříbrem v krvi), které sice dále nerozšiřuje hudební hranice už dobytého území, ale spíše je prohlubuje a upevňuje již získané pozice. Nabízí častější chvíle oddechu v klidnějších pasážích, které někdy dokonce připomínají ranné PINK FLOYD, aby pak o to více vynikly následné exploze brutálního soundu, jež se zdá být ještě kompaktnější a semknutější než dříve. Páteř lisující stěna noise, jež je podpírána masivními pilíři kytarových riffů. Jakoby zde NEUROSIS svedli nelítostnou a krvavou bitvu se všemi svými běsy a démony a přemohli je. K tomu připočtěte skvěle graficky zpracovaný obal a je jasné, že tuto kapelu není možné ignorovat. V tomto roce přijali pozvání na Ozzfest, kde poprvé ve své historii zahráli během dne, což dokazuje jejich usmíření s temnotou a ochotu sdílet společný prostor se sluncem. Následuje další odmlka až do konce roku 1998, kdy se začaly objevovat zprávy o chystaném novém albu NEUROSIS, které by měl produkovat jeden z nejlepších indie producentů současnosti, Steve Albini a musím říct, že opět odvedl skvělou práci. Deska "Times Of Grace" (Časy nevinnosti) je psychidelickou vizí temné spirituality, jež je penetrována novým královstvím krásy a jemnosti, prostorným, hustým a kreativním primárním zvukem. Albini usměrnil jejich vášně a emoce jedním směrem, aniž by je přitom jakkoliv ovlivnil. Ukázal jim, že imploze může mít stejnou sílu, jako exploze a že prostor mezi klidnými pasážemi a kosti drtícími erupcemi, má svůj význam a hodnotu. Pomohl zpřesnit a lépe zaměřit souřadnice BODU, kam pravděpodobně od samého počátku směřuje tento mohutný proud lidské touhy, bolesti, hněvu, brutality, ale-i nevšední krásy a křehké sounáležitosti. Otázka nezní ZDA tento bod, či místo existuje, ale KDE se nachází. Možná někde v našem nitru nebo na opačném konci vesmíru. Kdo ví...

"NEUROSIS je něco, co existuje. Je to energie, kterou jsme spoutali, abychom vytvořili kapelu. Spirituálně to má co dělat s odtržením člověka od přírody a Země, což s sebou přináší celou řadu problémů. NEUROSIS jsou naší reakcí na ně, plné hněvu a depresí, jež provází naše snaha o pochopení běhu těchto věcí." Téměř dvaceti letá evoluce nese své plody, které mnohým z vás nebudou možná příliš chutnat. Zpočátku poněkud zapáchající a nepoddajná plodina však časem nabývá na křehkosti a lahodnosti a její opojná síla má schopnost změnit vaše chápání reality.

...

"Pokračuje zabíjení v chladnu - tlaku
Lidstvo podléhá - slepí ukazují cestu
Uhel vražený do mé lebky - čas
Bestií - čas vzpoury."

("Čas bestií" z alba Enemy Of The Sun).

Diskografie:

NEUROSIS

Pain Of Mind ( Alchemy Rec. 1987)
Abberation" (EP Lookout Rec. 1988)
The Word As Law (Lookout Rec. 1990)
Empty (EP Play It Again Sam 1990)
Souls At Zero ( Alternative Tentacles 1992)
Enemy Of The Sun ( Alternative Tentacles 1993)
Through Silver In Blood ( Play It Again Sam 1996)
Locust Star ( EP Play It Again Sam 1996)
Souls At Zero/Enemy Of The Sun" (2 CD Music For Nations 1997)
Times Of Grace" (Music For Nations 1999)
A Sun That Never Sets (Relapse 2001)
Official Bootleg.01.Lyon France.11.02.99 (Neurot 2002)
Official Bootleg.02.Stockholm Sweden.10.15.99 (Neurot 2003)
Neurosis and Jarboe (Neurot 2003)
The Eye Of Every Storm (Neurot 2004)

TRIBES OF NEUROT

Rebegin (7" Alleysweeper Rec. 1995)
Silver Blood Transmission (Release Entertainment 1995)
God Of The Center (10" Conspiracy Rec. 1997)
Static Migration (Release Entertainment 1998)
Rebegin (Aleysweeper Rec. 1998) - reedice prvního singlu, plus 25 minut nového materiálu
Adaptation and Survival: The Insect Project (Man´s Ruin 1998)
Grace (Neurot 1999)
60 Degrees (Neurot 2000)
Meridian (Neurot 2005)


Zdroj: Rockblock.musichall.cz

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=NI8bAFyiKGk&feature=player_embedded

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno

Komentování tohoto článku je uzamčeno.