HIEROS GAMOS - Fetish Remix 2006
SK, Latex Dark Wave, eXcentriX records
Asi to bude delší psaní, plné komplikovaných souvětí a filosofických obratů, tak jako samotná hudba slovenské kapely L'ahká Múza a projektu Hieros Gamos. Naši bratři a sestry mají totiž úplně jiný přístup ke gothické scéně, než české kapely, které jsou spíše typickým modelem druhé vlny. Za sebe můžu říct, že jsem vždycky rád zkoumal nejrůznější ethnikum, psychologii. … Takže dnes je na mně, abych udělal punkční vyštření HIEROS GAMOS.
Vzrušující pohled na tmavou silonkou obtáhlou nohu, usazenou v antické lodičce, nedbale opírající se o barovou stoličku v Moulin Rouge. Čarokrásná hudba, omamné nápoje, afrodisiakum proti civilní společnosti, alternativní forma soulože. Samotu, z níž není úniku, utiší až morfium zvané HIEROS GAMOS, které má většina, nejen goths příznivců, spojeno především se jménem L'AHKÁ MÚZA. K dnešním dnům má tahle Latexová Persona na svém kontě už pět řadových alb ve stylu, řekněme originální formy temné vlny, na kterou se nabaluje průmyslové hnutí kybernetické generace. Ta ovšem vyrostla na new wave, post punku i indie rocku zároveň. Ze všech těchto stylů musíme ještě hledat alternativu.
Nejen že na albu "Feish Remix" známá dvojice převedla své čtyři šamanské dětičky z alb L'ahké Múzy do ještě elektroničtější podoby, ale neskrývají zde mnohem více, než dříve. Svoje touhy, které dávají přes svoji éterickou hudbu silněji najevo. Myslím, že už byla použita spousta nejrůzněších výrazových škatulek pro jejich hudbu. Otevírák Imago Dei, který se rozprostírá na necelých dvou minutách, má něco, co prostě L'ahká Múza neměla. Jednak výraznější zvuk, podpořený objektivnějším prožitkem a zárověň i lehce synth popové pozlátko. Skutečně impozantní úvod. Brána neřesti se vám otevřela dokořán. …
Pamatuji se, jak jsem poslouchal V Popole Dní stále dokola, protože "Sen Ohraničeného Života" měl velmi sugestivní náboj. Výrazně odlišný od všech Českých i Slovenských hudebníků. Je mi jasné, že kapela L'ahká Múza poskytla nezpočet rozhovorů a jak už jsem naznačil v úvodu, měla i plno zahraničních vystoupení, recenzí a podobně. Z vlastní zkušenosti vím, že určité druhy hudby jsou v zahraničí mnohem lépe chápány, včetně vizuálních projevů. U nás v Čechách i na Slovensku bohužel i po dvaceti letech berou některá média různé avantgardní umění za jakousi vadu, a tak se nakonec dozvídáme, že jsme všichni pacienti. Pomalu je ale začínáme převážet. Těžíme z jejich zbraní a kazajka nám poslouží jako náhrada za kožený korzet. Vzpomeňme si na novodobější projekty typu Sopor Aeturnus. …
Zkusím jít na recenzi Hieros Gamos trošku jinak. Sbírkou remixů z prvních čtyř alb L'ahké Múzy si Gudrun a 667 jakoby splnili určitý dávný sen. Mohli sice vytvořit něco úplně jiného, nového. Ale proč vlastně, když skladby V Žiarivom Exile nebo Plynutie mají tak ohromující sílu. Když se podají jinou formou, ještě více prostorovou, mohou oslovit i fanoušky electro popových elementů, ovšem v mnohem alternativnějším duchu, směřující k tradicím esoterismu a nového věku, kde muzikanti před léty začali. Alternativní hudba se sice v tehdejším Československu zakazovala, na druhou stranu měli lidé k hudebníkům větší respekt a náklonost. Dnes je vše sice otevřené, ale díky přesycenosti a určité nemorálnosti se chovají někteří jedinci paradoxně více nevraživě, než tomu bylo před léty.
Vrátím se k HIEROS GAMOS. Mám radost, že se z jednorázového vystoupení pro medinárodní festival avantgardního umění "The Other Sex" 2002, stalo plnohodnotné těleso, i když na bázi performačního projektu, který je spojen zejména s vizuálním prožitkem. I tak se dá splynout s věčností. Jako každé album L'ahké Múzy musíme i Hieros Gamos vnímat z různých perspektiv. Na Fetish Remix nevidím jen erotizující rituály, ale i určité vyvrcholení skladatelského umu, který se zde rozhostí až do křišťálové nahoty. Všude přítomný elektronický koberec nachystaný k hromadnému aktu, kterému vévodí renesanční duchovní patronka Gudrun. Intonace hlasového projevu je tak dráždivá a svůdná, ale když se té nahoty dotknete, uškne vás had dávkou afektovaného jedu. Ambientně domorodý song Svět Se Rozplynul má lehce industriální pozadí a sklada v závěru graduje. Stačí vejít do komnaty bohyně slasti.
Píši tak, jak to cítím. Nevím, jestli správně. Však podle mých pocitů. … Přesto nemůžu opravdu popsat úplně všechno. Na to je tahle hudba příliš nadčasová. Pokud existuje v klubovém podsvětí zpěvačka, která vzplane pro svoje vnitřní touhy, včetně choreografického alarmu, tak je to právě Gudrun. Že nerozumíte výkladu, který píši? Věřte, že při opakovaném poslechu budete mnohem dál.
Slovenské kapely byly vždycky trochu jiné, než České. Jmenujme například ještě Last Days Of Jesus, kteří rovněž inklinují k více elektronické hudbě podobné například death rockovým Alien Sex Fiend. Na rozdíl od českého XIII. Století, jenž je spíše tuzemským modelem Sisters Of Mercy. A co se týká L'ahké Múzy, potažmo HIEROS GAMOS. … Ty bych klidně rád viděl na koncertě společně s Valorovými CHRISTIAN DEATH. Šamansko erotizující scéna mě doslova fascinuje. Jsem letitým obdivovatelem excentrismu Nicka Fienda, Valora Kanda, Glenna Danziga. Na Slovensku je mi hudba rovněž velmi blízká. Slovenština byla vždy sexem nabitá řeč. „Boha jeho, urob mi to.“ Jako malý kluk jsem v první půlce 80. let sledoval všechny Jakubiskovy filmy a pozoroval erotické scény V Tisícročné Včele. Zhruba v té době se čtyřčlená kapela L'ahká Múza zrodila. Prosadit se tenkrát s žánren nové vlny bylo v podsatě nemožné, ale o to víc lákavé.
Věci, které jsou tajemné a méně dostupné mají punc přitažlivosti. Gudrun a 667 to ustáli a od 90. let nám legálně servírují svoje odlišné vize jako je Tanec Mrtvých, kteří se nikdy nenarodili a jen bloudí astrálním světem sladkého hříchu. Lacrimae Sirenarum. Jak ale popsat nepopsatelné. … Snad splynutí všech ethnických kultůr v oceánu půvabu. Ať už z tohoto díla cítíte úzkost a šelest na srdci nebo skrytou vášeň. Trpké tóny odzbrojujícího zpěvu vám nedají vydechnout. Něky mám pocit, jako by se zde prala zahalená new age cudnost Lisy Gerrard s post punkovou vyzývavostí Susan Janet Dallon.
Smilstvo naruby. Pláčeš, tolik chceš toužit po něžné lásce a přitom tě trýzní zhýralé masochistické myšlenky. Svatá voda křtí kybernetický zákon. Budoucnost vyčnívá z minulosti a odevzdanost je tak krásná. Trýzeň.
Dekadent prokázal, že Gudrunina diagnóza je chronická vášeň vyvolávat přes svůj expresionismus plno kouzelných stavů, jako kdyby měla dvě tváře. Večer na pódiu dramatická, dráždivá a scénická a přes den mezi lidmi čistá a duchovníí. To se samozřejmě odráží ve zpěvu, který se přenáší na posluchače na koncertech a při poslechu desek v soukromí. Živá vystopení jsou v tomhle případě o mnoho lepší, protože součástí projektu Hieros Gamos je již zmíněná exhibice v tradičních latexových kostýmech. Celkově mě na hudbě Hieros Gamos zaujalo hudební a klávesové čarování, které jednodušší elektroniku vkusně povýšilo na umění 21. století.
Autor: Bob Lučan Dekadent
Úprava Textu: Morti
Audio Tracks : Imago Dei, V Žiarivom Exile, V Popole Dní, Plynutie, Svet Sa Rozplynul, Lacrimare Sirenarum, Vyhladenie, Trýzeň, É Splendor Animae
Data Track for PC – picture Fetish Remix Gallery. 160 art photos in dark style. Secrets of colour room Gallery ( 16 pic). Hieros Gamos live Gallery ( 16 pic). Metal dreams Gallery ( 16 pic). Magic black Gallery ( 16 pic) . Voice of Sirens Gallery ( 16 pic). In the embrace of Hieros Gamos Gallery ( 16 pic). Black & white passion Gallery ( 16 pic). Lovely details Gallery ( 16 pic). In the circle of Silver Snakes Gallery ( 16 pic). On the sails of desire Gallery ( 16 pic). ...
http://www.myspace.com/hierosgamoshg
http://www.myspace.com/lahkamuza
http://bandzone.cz/hierosgamos