MORTAL CABINET, Č.B. dne 18. III. L.P. 2016 31. 3. 2016
RECENZ tzv. necrotický. Poměrně nový fenomén na české hudební scéně v podobě kapely Mortal Cabinet čeří hladiny mezi žánry již od minulého roku. Zájemcům o tuto kapelu, kteří již mají samozřejmě desku "Necrotica" do detailu naposlouchanou, jistě nemusím představovat hlavní trojici aktérů. Pak záleží již čistě na tom, z jakého podhoubí daný posluchač pochází... Zda tedy nahlíží na kapelu optikou Řezníkova horrorcoru či spíše řekněme "blackmetalových" Master´s Hammer. Dlužno říci, že do muziky MC znatelně zasahují také vlivy Hausserovy VANESSY, kde se elektronické nálady mísí s rockem a industriálnem (ne nadarmo se říká, že jde o "české Prodigy"). Dle toho všeho se mění očekávání posluchače od hudby, která se nachází na onom nosiči...
Osobně jsem k MC přišel spíše přes různé tzv. "štormoviny" a s nadsázkou lze říci, že deska jako taková nese výrazný Františkův rukopis po hudební i textařské stránce. Z tohoto důvodu fanoušci mr. Řezníka nemusejí pochopit ony "zadoomaně" zatěžkané pomalé plochy a stylové chroptění (resp. specifický styl zpěvu). Na druhou stranu, Řezníkův projev do toho všeho perfektně zapadá a Hausser tomu všemu přidává také onu "jedovatou slinu". Muzika jako taková je velice temná, místy až dekadentní (ne ovšem ve smyslu metalovém) - dá se říci, že prim hraje zejména surová a temná brutální elektronika a kytarové plochy spíše dokreslují atmosféru zmaru a vašeho zhnusení jako takovou. Ovšem najdeme zde i velmi výrazné riffy, zejména ty "myslivecké" a Štormova kytara zní obvykle až velmi jedovatě (např. Menší zlo a Nenávidím svůj job). Dalo by se říci, že celá deska nemá vyloženě slabé místo (samozřejmě některým může připadat produkce MC nekvalitní, hraná hlavně na efekt).
Samostatnou kapitolou jsou texty, které si doslova neberou servítky a vrážejí ostny do citlivých a kontroverzních témat (i aktuálních jako "Boží stáda" o migrační krizi). Za geniální považuji osobně koncertní ztvárnění "menšího zla" tzv. miniHitlerem :). Zajímavý a inspirativní je také textový osten o české hudební scéně v podobě "Baterie kurev". Celkově však převažují okultní a dekadentní témata (Crowley, Hlavonožec, Láska a hniloba...). Samozřejmě bylo také třeba opřít se do "oblíbené" pokrytecké církve a jejich praktik (Televangelista, Orgie Illuminátů).
Dodejme snad už jen, že ač "Nenávidím svůj job" je o nájemném vrahovi, text je doslova tak nějak i z běžného života :) Abychom to moc nezdržovali, za sebe mohu konstatovat, že nic z čs. rockové (potažmo metalové) scény mě již tak dlouho nebavilo a neoslovilo! (Vaše názory se mohou samozřejmě různit). Ukončeme to faktem, že jde o takové zcela malé, koncentrované zlo v hudební podobě... (to celé vše je samozřejmě korunované skvělou grafikou mistra Štorma v sabbathovských barvách!).
MINIRECENZ tzv. koncertní. Celkově to bylo fakt výborný, to se musí říci předem - omlouvám se za předpojatost :) (za tu trochu čekání to jistojistě stálo, stane se...) Legrace pro mě byla zejména taková, že někteří očividně zřejmě vlastně nějak ani netušili, co od MC mají zpočátku čekat (ono holt asi jméno p. Řezníka táhne nejvíce, co si budeme povídat). Ale kupodivu se v komorně malém prostředí velbloudího klubu potulovalo i poměrně dost jedinců ozdobených mrtvolným logem MASTER´S HAMMER! Poté už byla atmosféra mnohem lepší a osazenstvo znalo a "chroptilo" texty a refrény (pod refrénem "Dámy a páni, kopejte jámy, začíná Cirkus Mrtvých" se otřásal celý prostor doslova v základech). Naživo šlo pochopitelně o mnohem větší nářez a mnohdy to celé vyznívalo až velmi industriálně strojově (dalo se to s live provedením čekat?).
Atmosféru pánové umí udělat vskutku velmi dekadentní a stylovou. Co se týče nástrojového obsazení, tak p. Štorm (ač údajně prý nezná noty) drtil kytaru s velkým nasazením a přehledem. Pak je nutno vyzdvihnout výkon výborného bubeníka, doslova dříč! Mistr Řezník je fakt velikej šoumen a mnohdy jeho projev i táhl celou show (pro mě až nad očekávání, neboť Sodomu jsem naživo ještě neviděl). Dobrý pozorovatel také odhalil drobné vtipy a ironie v projevu všech aktérů. Samozřejmě několikeré Františkovo zachroptěné "děkujuuu" potěšilo a pobavilo dvojnásob (nazvání Lásky a hniloby romantickým lovesongem tomu celému dalo příslovečnou korunu). Celkově v kostce jsem velice velmi spokojen s kulturním zážitkem a oni tři pánové mé očekávání splnili nadmíru (fakt je ten, že jsem chtěl hlavně vidět na pódiu živého Mistra Štorma, ale...).
PS: Jen je škoda, že se ještě zatím nikde neobjevily nějaké fotografie či videa... jen tak čistě pro památku nebožtíků :)