THE CURE - Faith

Napsal DekadenteMorfin (») 29. 5. 2007 v kategorii Recenze, přečteno: 2430×
stazeny-soubor-1_2.jpg

THE CURE

Album FAITH,1981, Anglie

 

Styl: post punk
Total time: 36:58
Skladby: The Holy hour, Primary, Other voices, All cats are gery, The Funeral part, Doubt, The Drowning man, Faith

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/cure6.jpg


Vedle Siouxsie and The Banshees, Bauhaus a spol. patří nesporně do britské batcave scény THE CURE, založení v roce 1977. Po debutním albu Three Imaginary Boys (1979)a Seventeen Seconds (1980) přináší v roce1981na značce Fiction, stejně jako předchozí dvě alba, lék nazvaný FAITH. Díky svému hořce naléhavému post punkovému popu skupina získává kultovní ohlas. Po odchodu Dempseyho, který na Faith ještě účinkuje, se kapela rozrostla na čtveřici ( Simon Gallup - baskytara, Matthieu Hartley - klávesy s hutnějším a komplexnějším zvukem).

 

/obrazky/boblucan.bloger.cz/faith.jpg


Album FAITH už má, řekl bych, složitější aranžmá. Je to v jistém směru klasika paranoidního rocku. Robert Smith napsal pro album FAITH většinu z depresivních a sebelítostných žalozpěvů. Následně i po albu Pornography (1982) Harley a po něm Gallup ze skupiny odešli a Tolhurst se rozhodl, že nechá bubnování a naučí se mezitím hrát na klávesy.
THE HOLY HOUR je natolik skličující úvod, že i dnes by tenhle poslech lidi zaskočil, jestli by jej přímo nevzdali. Netroufám si ani pomyslet, jak tenhle post punkový pomník drancoval mozek před víc než čtvrt stoletím. Nedefinovatelná baskytara se bezohledně prořezává deklamovanou ozvěnou Smithova hlasu, který se po Faith a Pornography načas usadil ve skupině Siouxsie and The Banshees jako kytarista pomáhal při komponování a i při natáčení alba Hyaena a s baskytaristou Stevem Severinem spolupracoval na krátce trvajícím projektu The Clove.
Další záděr PRIMARY je už mírně optimističtější, tísně a podvědomého stresu vás však nezbaví.
OTHER VOICES pokračuje v uplatňování svých práv demonstrací proti dobré náladě. A když už máte pocit, že to nejpochmurnější máte za sebou a posunete se od COLD WAVE ve stylu Joy Division k barevnější a optimističtější muzice, tak vás deportuje ALL CATS ARE GREY na předměstí Londýna do období podzimu léta Páně 1981.
Absolutně nejoblíbenější je pro mě THE FUNERAL PARTY. Pohřební mejdan se vším všudy, neodvratný konec dekadentního festivalu prostřelí až punkově znějící DOUBT, která je takovým tancem na žiletkách a zároveň i určitým slabikářem batcave scény, jež byla ve své době jak nádherná epidemie. Jen se nakazit! A my, co jsme infikováni už dlouhá léta na periferii společnosti, a že nás zase tolik není, už víme, jak enormní význam pro nás tenhle typ desek znamená.
Kytara v antipozitivní černé poezii THE DROWNING MAN vás hladí po tváři studenou kostnatou rukou. To ovšem nevíte, že vám chce zavřít víčka, aby se vám zdálo něco nadpozemsky krásného. U nejdelší a zároveň závěrečné FAITH, jež je sugestivním bludištěm krajně inteligentní jednotvárnosti. Tomuto post punkovému frontálnímu útoku inkriminované doby přikládám eminentní význam a pro jeho neotřelost dodnes řadím tuhle bandu mezi své favority.
Koncem roku Smith a Tolghurst obnovili spolupráci a natočili sugestivní singl Let´s Go To Bed, po němž následovala The Walk, která se probojovala do hitparády. Spolu s bubeníkem a později producentem Pornography (1982), Andy Andersonem a s baskytaristou Philem Thornalleym natočili Lovecats, jazzově laděný singl, plný gothické fantazie, ale paradoxně skoncoval s depresivní image CURE a udělal z Roberta Smitha rtěnkou okrášlený „sex symbol“. Po albu The Top (1984) odešel R. Smith od skupiny Banshees a soustředil se výhradně na práci v The Cure, kde natáčel další úspěšná díla. Head On The Door (1985), Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me (1987), Disintegration (1989)atd., což mu ovšem nezabránilo v tom, aby si v roce 1990 vzal za právoplatnou manželku Mary Poole. Krásný pár, viďte?

Punková harcovnice a Smithova občasná spolupracovnice z počátku 80.let, Siouxsie and The Banshees, neotřelé horrorové dekadence a výrazné autentičnosti by to natřela těm dnešním umělým „gothickým“ barbínám i dnes ve svých padesáti letech. Žádné kýčovité obrázky růžiček potřísněných krví a rádoby morbidních výjevů zprofanované poezie dnešních neoriginálních plagiátorů. Jen poctivá hudba plná nečekaných zvratů, horrorové mystiky a hlubokého ženství bez uječených fistulí a výraznou profesionální intonací.
Robert a Janet, což je vlastní jméno Siouxsie Sioux, jsou černými „goth stars“ v nekonečném post punkovém vesmíru.


Bob Lučan

 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
verca z IP 94.113.23.*** | 31.7.2009 14:55
Já bych taky neoznačila Cure jako pop, i když některá alba tak znít mohou, prostě postu punk kdyžtak alternativa
BOB z IP 89.102.181.*** | 11.12.2007 08:31
Pro mě je to stejně spíš post punk,pro tebe něco jiné,ale určitě né jen popík.Z názvem alba jsou to PC překlepy atd.To bys měl pochpopit.
Bob z IP 89.102.174.*** | 18.9.2007 00:03
Samozřejmě vím,že se album z roku 84 jmenuje The Top a Né pop,šlo jen o překlep.To se stává při kvantitě selže trošku korektůra.Ze Smithovou ženou ti musím,ale dát za pravdu i co se týká roku.Věř mi něco jsem četl a bylo to tam špatně označené!Jinak např Pornography 82 mi zas tak popové nepříjde,přesto melancholické a úzkostné.Tak či tak objektivní kritiku beru i když mám, The Cure komplet.Pěkný den
Petr z IP 195.113.86.*** | 30.5.2007 09:47
Tak tohle je vazne ustrel, Siouxsie neni a nikdy nebyla Smithova manzelka, jeho zena se jmenuje Mary Poole a zna ji od svych 14 let ze skoly, vzal si ji opravdu v roce 1990. Jinak clanek je pekny.
PS: Jsou to The Glove.
z IP 217.112.164.*** | 1.6.2007 14:29
Ahoj, spletl jsem se díky tomu,že Robert Smith hrával u Siouxsie and The Banshees.Vím o tom opravil jsem to.Taky jsem udal správný rok, 1990 takže vidíš,že to nebylo záměrně.Vím,že je to Mary Poole.Mám toho moc.Takže se měj.Bob
z IP 86.49.102.*** | 24.8.2007 23:18
Album Faith a post punk, bozinku to prece neee
aforest z IP 83.208.106.*** | 6.9.2007 12:14
tak já nevim, ale chyb je tam tedy i tak dost. Za prvé, Robert si vzal Mary v roce 88 a ne v roce 90, album z roku 84 se nejmenuje The pop, ale The Top, styl kapely post punk byl možná ještě na první desce, ale pak už se o tom mluvit nedá..od 83 kdy nahráli "veselé singlíky" je to už vyloženě poprock no spíš popík, kytarovej, melancholickej, ale popík..no myslím, že by sis toho o The Cure měl zjistit poněkud víc, ale snaha se cení
Bob z IP 89.102.174.*** | 17.9.2007 23:42
Když toho píšeš hodně,může se ti to stát.Jinak si,ale mylím,že o The Cure něco,málo vím.Styl je věc názoru.Ty napíšeš melanch pop,někdo třeba horror pop.Redaktor v časáku zase gothic rock no a já to označil podle základního stylu post punk.Jinak novější směr je výrazně popovější,to bezesporu. R Smithovi by to bylo asi jedno.Ocenil bych někdy i názor na slohovou stránku věci,tak nějak komplexněji.Přesto máš pravdu.

Komentování tohoto článku je uzamčeno.