
XIII: STOLETÍ - Frankenstein 2019
Č.R. Jihlava Gothic Rock.
"Rock´N Rollen proti Illuminátům"
Dnes bych tuhle recenzi chtěl pojmout trochu jinak, než běžně a věřte, že i já jsem na Třináctce částečně vyrůstal. To bylo tenkrát ještě v době alba Amulet, kdy měla kapela onu image The Mission and Siouxsie.. Já jsem si tenkrát v rytmu skladby Kníže temnoty, broukal text, a z mc kazety jsem den co den sjíždel Sisters.. First and Last and Always. Osobně nemám moc rád v gotice politické témata. Jsem spíš na tu poetiku, přírodu vesmír, ale na druhou stranu k punku to patří, a gotika z něj vzešla, tady se nacházi tak nějak věci aktuální, na které nejde nereagovat, ale i dnes už zapomenuté historické záležitosti. Já sám jsem silně proti tlaku falešného systému, absurdní psychologické masáži, a jakékoliv manipulaci s lidmi, takový jsem byl vždycky ještě předtím, než jsem si přečetl 1984 od George Orwella a dávno předtím, než jsem shlédnul nějakou přednášku od Jardy Duška. Vždy jsem si v rámci možností žil ve svém světě.
Kdo z českých a to nejen gothic rockových fandů by neznal Jihlavské seskupení XIII. Století. V těchto dnech už je na pultech hudebních obchodů aktuální album Frankenstein, což je i zároveň titulní skladba podle hororového románu Mary Shelleyové. Tady mi ovšem filosof temnoty Petr Štěpán připadá, teď budu trochu ironický, jako opravdu Viktor Frankenstein, který stvořil album poskládané z různých dobových témat, tedy něco, jako když Viktror skládal Borise Karloffa z různých dílů těla a orgánů. Od "záchrany Evropy", až po katastrofu německé vzducholoďi Hindenburg, která byla zničena nečekaným požárem 6. května 1937, při přistávání na letišti Lakehurst v New Jersey. Samozřejmě jsem si vědom toho, že Frankenstein obsahuje singly z tvorby XIII. Století z minulosti oficiálně, které nevyšly na řadových albech, ale i přesto jsem si i částečně myslel, že celkový koncept se bude tak nějak točit víc okolo románu - Frankensteina, v širším smyslu ve více skladbách. Pokud jde o první song i obal tak textem, myšleno ideologicky i graficky, je všechno v pořádku. Navíc na vinylu grafika Borise vypadá opravdu hezky. Podotýkám, že příběh mám nesmírně rád. Dokonce se mi obal velmi líbí.
Ovšem pokud jde o hudbu, byl to právě Petr, co se ještě v období Metropolis distancoval od takzvané "doom metalové" a "gothic doom scény". Tedy jako, že metal krade jako straka z gotiky. Možná si to někteří z vás ortodoxnějších goth pamatujete. Když si poslechnu songy jako úvodní - Frankenstein, Chaotica, nebo hlavně rázný track Nový věk temnoty, neubráním se dojmu, že tady je to trochu naopak. Dokonce jsem to už před asi dvěmi léty Pavlovi psal, jak jsem skladbu poprvé poslechl z Youtubu, že zní metalově. Tedy ve smyslu, že skladby mají metalový, hutně zatěžkaný zvuk. Což samo o sobě není nic špatného, a v zásadě se to i velmi dobře poslouchá, jde vidět, že všichni byli dobře sehraní, myšleno i při využití široké palety nástrojů, včetně smyčců. Jen mi tady trochu uniká onen klasický model gothic rocku. Samozřejmě, že každá doba si žádá své, a možná budu jediný komu tady onen zvuk nesedí, myšleno k určité "post-romantické hororově- laděné tvorbě". Respektuji, že XIII. Století jsou na tom, ale velmi dobře, protože mají obrovské množství fanoušků, co by za ně dýchali, a nemusí to být zrovna gotici, protože já jsem na jejich koncertě málokdy skutečné gotiky viděl, a když už, tak jich moc nebylo.
Vlastně nemohu zazlívat, že se na koncertech pohupují i příznivci "agro metalu" a další. Co by za to jiná "undergroundová-"gothic kapela" znašich luhů a hájů dala, kdyby měli takový ohlas a celkovou návštěvnost. Nikdo není tak orthodoxní, jak se může na první pohled zdát. Navíc Petr byl přeci bývalý HNF punker, což v duši stále je, a punk jak je známo nemá pravidla, takže klidně může hrát i "metal". Navíc ono je to docela prekérní vyhovět všem. V "samplovém synth popovém" období Vendetta, zase někomu chybělo větší kytarové jádro. Mě se tenkrát naopak zdálo, že se po novém mileniu, otevřel nový vesmír. Já osobně to posuzuji, jako člověk, co má rád gothic rock přes třicet let možná více, než běžní lidé, a proto to vnímám po svém. Jsem narozen ve znamení lva, takže vše vnímám hodně přes srdce. Ze skladeb jsem si oblíbil dark-ambientně laděný song Faust, který mě příjemně evokuje horoskopové nálady podobné skladbě Zodiak z alba Vendetta, a rockující Fénix s působivou baskytarou a čirou kytarou. Navíc houpavý rytmus umí upoutat, tady mi i sedí Petrova hlasová poloha. Navíc to frázovaní je nakažlivé, takže už i já si broukám "Bohové na strojích" tak jako téměř před třiceti lety zmíněné songy z Amuletu. Nikde ovšem není vytesáno, že musím mít jen já pravdu, takže proto vždy říkám: neberte má slova, jako dogmata. Přesto měřit stejným metrem, mít svůj názor, i to je punk, každopádně pořád máme rádi ten černej rock´n roll, a k němu patří i chaos. Vždyť chaos narušuje řád, a o to jde.
(8/10)
Napsal: Bob Lučan DekadenteMorfin
Skladby:
1. Frankenstein(Mary Shelley requiem)
2. Nový věk temnoty (Pandora version)
3. Faust (dark alchemist version)
4. Karneval (gothic machine edit 2019)
5. Chaotica
6. Fénix (nostalgia edit)
7. Bohové na strojích (Hindenburg -der rotte baron version)
8. Evropa (illuminate version)