NÁŠ ROZHOVOR S NUCLEAR STORM

Napsal DekadenteMorfin (») 21. 6. 2007 v kategorii Rozhovory, přečteno: 2065×
nuclear-storm1.jpg

JADERNÁ BOUŘE NAD PRAHOU

Bob Lučan
2007

Osmdesátá léta byla mimo jiné ve stylu industriálních syntezátorových sekvencí. Kořeny elektroniky vznikaly už v 70. roce,kdy byla založena německá kapela KRAFTWERK, kterou následovaly D.A.F., LA DÜSSELDORF nebo EINSTURZENDE NEUBAUTEN. Centrem našeho průmyslového dokumentu bude Praha počátkem 90. let, kdy se zrodilo kombo VANESSA a GUN DREAMS, z čehož vznikla fúze VANESSA GUN.
Vedle zmíněné pražské legendy funguje i další zajímavé těleso na scéně letitého stylu electronic body music, hororoví kybernetici NUCLEAR STORM. Vznikli už na přelomu let 1993/1994. Kapela natočila zatím dvě dema, přímočarou minimalistickou jízdu Beginning of Contamination spatřilo světla v roce 1995, druhé mělo název Judgement,kde jde už o poznání propracovanější materiál s využitím počítače.
V roce 1999 se kapela rozpadla, aby se o pět let později dala znovu dohromady. Nové dějství NUCLEAR STORM se tedy rozjelo v roce 2004. Kluci mají srdce, které tepe elektronickým pulsem samplovaných smyček a když k tomu připočteme jevištní exhibici Roberta Žáka, musím divákům doporučit, aby si pro jistotu pořídili kardiostimulátor.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/nuclear-storm2.jpg

1. Cítíte se být vedle spřízněné skupiny Vanessa, se kterými se dobře znáte z minulosti a z koncertních aktivit jako řekněme jedni z průkopníků stylu EBM, nebo prostě děláte hudbu jen tak, jak vás baví? Když se ohlédnu zjišťuji, že tenkrát v našich končinách nebylo tolik stylových seskupení jako vy. V posledních letech zde máme kapely typu No Name Desire, Immunology, Mulphia a další. Jak si tuto skutečnost vysvětlujete?

Marek: To jistě. V jádru tenhle styl nebyl jen o tom co tě baví dělat. EBM, potažmo celá elektronika, industriál, byl projev skupiny lidí k postupné technologizaci společnosti. Chápu to a chápali jsme to, jako jakejsi hudební manifest, protest proti totálnímu zpitomění technikou. Jako punk v 70. letech, kterej vznikal v anglickejch kolbenkách a říkal, že průmyslová revoluce je průser, honba za materiálním požitkem je k ničemu– vraťte se k pluhu a nechte stroje, ať je vystaví v muzeích, tak elektronika říkala, že krom 1 a 0 jsou tu ještě jiný věci. Pokud se ptáte na to, proč dneska je podobnejch skupin víc, tak bych to viděl ve dvou věcech. Za prvý je snazší přístup k technice, dneska si udělá každéj sám doma demáč na počítači, kterej si pořídí za cca 3 tisíce. Za druhý ten proces technologizace došel fakticky i sem.
Robert: Jestli jsme byli jedni z průkopníků EBM, to bych ponechal na posouzení jiným...
Hráli jsme spolu s Vanessou a to už snad něco znamená. Dnes je už zpěvák Vanessy Samir Hauser hudebně někde jinde, což je z mého pohledu pochopitelné. Samozřejmě, že drsní fanoušci EBM na to můžou mít jiný pohled, ale je to věc názoru. Vzpomínám si také, že v tehdejší době také hrál třeba projekt Neu Sprache či Bullerbyne.
V každém případě žádná z těchto kapel nedosáhla věhlasu Vanessy. Jestli můžu mluvit sám za sebe, polovina devadesátých let minulého století byla pro Nuclear Storm nejdivočejší období. Vzpomínám na to rád a musím říct, že jsme kolikrát měli víc štěstí než rozumu. A co se týká současnosti, jak už naznačil Marek , dnes je „výroba“ hudby dostupná i pro teenagery.
Myslím, že konkurence je podstatně větší což je pro jakoukoliv hudbu jedině dobře...Řekl bych,že ale bohužel možnosti prezentace nezávislých a nekomerčních kapel v masmédiích jsou obtížnější (pokud nepočítám internet). Komerční hudba je prosazována podstatně víc, protože je tato hudba brána jako spotřební produkt a ne jako umění.

2. Na elektronické scéně působíte téměř patnáct let, vnímáte nějak řekněme spojitost spíš s kapelami 80.let jako Front 242, Front Line Assembly, Nitzer Ebb, Skinny Puppy, A Split Seconds, Neon Judgement, Cassandra Complex a další, nebo spíš z let devadesátých Cobalt 60, Digital Poodle, Leather Strip, Mentallo The Fixer atd.Řekl bych ,že pro některé posluchače mohl být domnělý přerod přijatelnější?

Marek: Myslim, že je znát, kam ta „hudba“ patří.
Robert: Hudbu dělal Marek a já jsem na ni měl jen částečný vliv. Pokud mám říct, kdo mě tehdy skutečně ovlivnil z EBM scény,tak to byli Skinny Puppy. Nejen co se týká hudby, ale stejnou měrou i jejich show. A samozřejmě jejich mnohoznačné texty. U nich bylo vidět, že se nikdy necenzurovali,a já jsem chtěl něco podobného udělat i v našich podmínkách.
Nepovedlo se mi to úplně, jak jsem chtěl. Ale ve dvou klubech jsme dostali zákaz vystupování, takže si myslím, že jsme tu hranici zase posunuli někam dál...
A ještě abych se vrátil ke kapelám, které jsi uvedl. Mezi mé oblíbence rozhodně patřili Mentallo&The Fixer, Leather Strip, Front 242. Rozhodně nemám moc rád Frontline Assembly. Nedokážu říct proč, ale prostě mi nesedí.

3. Máš vedle aktivit koncertního klávesisty a manažerské práce s mateřskou skupinou PHONETIX čas pro NUCLEAR STORM? Není to náročné, zvlášť při tvém civilním zaměstnání?

Marek: To je spíš asi otázka na Roberta.
Robert: Pokud bych se živil muzikou,bylo by to z časového hlediska podstatně jednodušší. Na druhou stranu, jakmile začneš dělat něco pro peníze, může se stát, že peníze převáží ty důvody, proč to děláš. Jsem v tomto svobodný, nedělám hudbu pro peníze a tím pádem jsem i pánem svých rozhodnutí. Nemusím přemýšlet o tom, co na mé muzikantské počiny řeknou posluchači či hudební publicisté, a takhle mi to zatím vyhovuje.

4. Rád bych se zeptal, jestli je NUCLEAR STORM jen projekt, nebo regulérní kapela a proč tomu tak je?

Marek: Popravdě nevim, jakej je v tom rozdíl, ale řečeno asi tak. Není dost času na všechno.
Robert: Například PHONETIX hraje komerční hudbu ,takže má více koncertů. Obě kapely nabízím promotérům rovnocenně a záleží na nich. Je to věc poptávky a nabídky. Může se třeba stát, že se to v budoucnu změní.

/obrazky/boblucan.bloger.cz/nuclear-storm1.jpg

5. Můžeš nám v rychlosti popsat vaše dvě dema, případně ve stručnosti vysvětlit posluchači v čem se od sebe liší?

Marek: Technicky. Beginning of Contamination je prakticky bez samplů. Je to čistě zvuk jakýsi syntézy. Judgement, tam už se jednalo z 50% o samply, 20% kytaru. Judgement bych zařadil spíš k jakýmusi neopunku. V podstatě mě ovlivnilo mládí, když jsme pařili na Plexáčích. SPS, Hrdinech, …, poslouchali The Clash, Sex Pistols. Texty by se mohly zdát jako z katechismu. Každopádně v obou případech se jednalo o to varovat před veškerou snahou zmanipulovat jedince ztrátou jeho svobody, inviduality, originality. Varovat před sektami, různými snahami dát člověku falešnou představu neohrožení. Jsme pořád ve válce.
Robert: Vezmu to hodně stručně. Na prvním demu jsem zpíval a dělal texty, na druhém to byl Marek. První demo bylo hudebně přímočařejší, u druhého se hudba posunula k větší propracovanosti.

6. Když dovolíš, na tohle téma navodím hned další otázku. Slyšel jsem, že plánujete vydání Best of. Nemyslíš, že to je vzhledem k vašemu dosavadnímu vydanému materiálu předčasné? Přemýšlíte snad i o některých raritách, které vaši fanoušci, zatím neměli možnost slyšet nebo jde jen o chronologický výběr z vašich demosnímků, případně zremastrování jednotlivých skladeb?

Marek: Já si to nechám, dá-li Bůh a hlavně stát, možná na důchod.
Robert: Šlo by pravděpodobně o chronologický výběr z našich demosnímků. Ale pokud to vyjde, myslím že by to měly zpestřit živáky z koncertů...

7. Stává se vám někdy, že při komponování podlehnete přáním fanoušků a přizpůsobíte jim svou tvorbu? Nebo se snažíte důsledně vycházet jen z vlastní tvůrčí dílny?

Marek: Jak už jsem řekl. Hudba, vlastně veškerý umění, by měla být hlavně jakási reflexe společnosti. Pokud bych měl chápat otázku jako lepení jakýchsi cover verzí, případně vytahování sekvencí z jiný práce, tak to byla naše autorská práce. Teď vzpomínám, že jsme překopali jednu skladbu. Teď si nevzpomenu. Jo. Od Visions of Shiva.

8. Na prvním demu zpíváš ty, na druhém Marek Zajac. Proč jste si vyměnili role?

Marek: Mám za to, že Robert byl v US a vydělat si tady na byt.
Robert: Byl jsem čím dál víc v časovém presu (což jsem bohužel teď ještě víc). Nemohl jsem všechno zvládat najednou. Navíc můj dlouhodobý pobyt v zahraničí způsobil dočasné ukončení činnosti Nuclear Storm. Prostě to bylo logické vyústění situace.

9. Slyšel jsem, že na podiu řádíš v masce vlkodlaka a rozbíjíš funkční rádia.
Vlastníš snad sklad s elektro potřebami? A nenaznačuje snad maska vlkodlaka, že máš blízký vztah k vampýrské Transylvánii, či hodláš přesedlat k nám gothikům?
(Smích.)

Robert: Tuhle image a show jsem vymyslel a myslím si, že si dnes nedokážou fanoušci představit Nuclear Storm jinak než s maskou,sekyrou, popelnicí a destrukcemi jakýchkoliv předmětů.Každé rádio si musím koupit, ale teď už mám u jisté firmy pořádnou slevu...(smích)
Možná,že by mě gothici vzali mezi sebe,ale asi bez té sekyry a popelnice (hurónský smích).

10. Co bys vzkázal fanouškům závěrem.

Pro ty, co ještě neznají naše stránky nuclearstorm.parada.cz, aby je navšívili.
Pro ostatní: Přijďte na náš koncert a buďte připravení na všechno.


Děkuji ze rozhovor.


Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Blanka z IP 195.39.65.*** | 21.6.2007 12:47
smile Ahoj, máš super blog. Byla bych ráda, kdybys přidal ještě víc rozhovorů. Děkuji Bláňa. Líbí se mi tady spoustu článků. A někde se rozjíždějí fakt super diskuze. Ahoj.
DekadenteMorfin | 8.9.2007 18:40
Díky za uznání,články a rozhovory budou průběžně přibývat.Začínám už doma na něčem pracovat.Měj se.Bob

Komentování tohoto článku je uzamčeno.