
Floodland od SISTERS OF MERCY
a něco málo o projektu SISTERHOOD
Album: FLOODLAND, 1987, Anglie
Styl: gothic rock legende
Skladby: 1. Dominion, 2. Mother Russia, 3. Flood I, 4. Lucretia, 5. 1959, 6. This corrosion, 7. Flood II, 8. Driven like the snow, 9. Neverland, 10. Torch, 11. Colours
Sestava: Andrew Eldritch, Patricia Morrison, Dr. Avalanche
SISTERHOOD
Album: GIFT, 1986, ANDREW ELDRITCH
Skladby: 1. Jihad, 2. Colours, 3. Giving ground, 4. Finland red, Egypt white, 5. Rain from heaven
Sestava: Andrew Eldritch, Lucas Fox, James Ray, Patricia Morrison, Alan Vega
Po FIRST AND LAST AND ALWAYS (1985) se cesty mezi Eldritchem a Husseyem díky vzájemným rozporům rozešly a Wayne Hussey si v podstatě se zbytkem souboru založil formaci SISTERHOOD, přičemž došlo k nemilému zjištění, že soubor onoho jména už existuje, a to paradoxně právě pod taktovkou Andrewa Eldritche. Byla to taková jednorázová záležitost, snad z určité msty. Pozitivní na tom bylo, pokud opomeneme jakékoliv pře, že se díky tomuhle ve své době nepříliš úspěšnému projektu Andrew Eldritch seznámil s vynikající baskytaristkou Patricií Morrison z kapely THE GUN CLUB, která dala, mimo například klávesistu Jamese Raye, projektu SISTERHOOD - jmenovitě albu GIFT z roku 1986 – příjemně impulsivní atmosféru.
Hussey přejmenoval svoji formaci na The Mission a v roce 1986 s ní debutoval albem GODS OWN MEDICINE (1986), aby se z ní později stala další ikona kytarového gothic rocku a zapadla tak do symbolického trojlístku gothic rocku druhé vlny: Sisters of Mercy, Fields of The Nephilim a The Mission.
Následně Andrew Eldritch relaxoval v exilu německého Hamburku, pak se zhruba na podzim v New Yorku seznámil s tehdy již velmi slavným producentem Jimem Steinmanem, díky kterému vyšla slavná alba pop star BONNIE TYLER.Vlastně to byl právě Jim Steinman, kvůli kterému Andrew Eldritch do New Yorku odjel. Díky vzájemné spolupráci vznikla jedna z největších hitovek v dějinách gothického rocku megaskladba This corrosion, jež byla jednoznačně také základním pilířem pro následující album FLOODLAND, které vyšlo na podzim 13. listopadu 1987.
Zvuk celého alba působí přímo grandiózně a je protkán nezvyklým množstvím přímo ukázkových syntezátorových sekvencí, které jako by dávaly albu až komerčně popový nádech.
Už úvodní nadvláda v podání rozstřelu Dominion je přímo strhujícím startem, včetně dokonalého a nákladného videoklipu natočeného vesměs mezi staroegyptskými chrámy. Patricia Morrison zde svému nadřízenému Andrewu Eldritchovi sekunduje fenomenální baskytarou, doplněnou výrazným vokálním projevem The New York Choral Society. Texty jsou plné povodní, apokalyptických vizí, sexuálních demonstrací a jakoby pochmurný nukleární koncept do pompézních kytar a klávesových orgií ne zcela zapadal, protože přece jen hudba zní o něco optimističtěji, i když u Mother Russia zůstaneme spíše u toho pesimističtějšího výrazu, který evokuje i náladu z období GIFT (1986).
Akustická kytara, na první poslech zdánlivě jednoduchá, o to však více bombastická rytmika udělá z alba přímo gothickou hradbu, kterou střeží svižná basovka gothické následovnice Suzy Quatro, Patricie Morrison, od které jsem nedávno poslouchal i sólovku z mé sbírky, tuším,že šlo o desku REFLECT ON THIS (1994). Ve skladbách Flood I a Lucretia je její basová exhibice zvláště silně patrná. Následná klavírní balada 1959, která evokuje Eldritchovo datum narození, se vám zaryje pod kůži jak nehty laciné prostitutky. Poezie s obrazem kostelní místnosti, uprostřed níž stojí piano a chladná zem je poseta lístky červených růží. Samotný Eldritch stojí u v sinatrovském obleku a lehounce dekadentně pěje do elvisovského mikrofonu a jeho múza sedí s hlavou opřenou o piano, aby vám prostřednictvím malého aristokratického infarktu otevřela bránu již zmiňovaná modla This corrosion, jejíž refrény vás vtáhnou do země gothického rocku. Gejzíry nápadů zahladí i stopy po Armagedonu, po nukleární stoce zatopené země Eldritchových paranoidně slastných vizí. Neživý člen Dr Avalanche mlátí, jako by to mělo být naposled a Eldritchovi stékají po brýlích krůpěje štiplavého deště. Poklekněte, přichází Flood II, kde má vyzrálá kytara v kombinaci s klávesami hlavní slovo a dokazuje nám, že v jednoduchosti je krása a ,že album je tak vzrušující, že už tradičně předběhlo dobu a Eldritch z něj těží dodnes. Vedle již zmíněné skladby 1959 je na albu i další pochmurně rozteskněná baladička s názvem Neverland. Eldritchův megaromantický a zároveň sexy vokál by tímto projevem dosáhl úspěchu i u frigidní odtaživky. Temná synthpopově laděná šifra Torch a ukrutně bolestná Colours, které je společně se zmiňovanou verzí jedenáctiminutové Neverland k mání na B-straně singlu THIS CORROSION. Ostatně všechny skladby na tomto albu jsou charakteristické delší stopáží než je obvyklé.
Skladatelsky neuchopitelná a přelomová deska. Nutnost pro každého, kdo se zajímá o historii gothic rocku.
Hodnocení:
Bob Lučan