The Mission
Kapela The Mission je někdy neprávem opomíjena na úkor svých slavnějších Sester, a proto se jim Nephilim rozhodl věnovat celý článek…
Autor: Nephilim
Píše se rok 1985, The Sisters of Mercy jsou na vrcholu a jejich první album First and Last and Always sklízí vavříny na všech frontách. Ale mezi členy skupiny to vře. Kytarista Wayne Hussey se cítí frustrovaný – konečně dosáhl svého vysněného statusu rockové hvězdy, ale má pocit, že jeho další kariéra je v cizích rukách. Neurotický Andrew Eldritch, hlavní mozek SOM, odmítá všechny jeho nové písně, takže Wayne píše do šuplíku a v hlavě se mu pomalu rodí plány na vlastní projekt.
Když ze Sisters odchází zakládající člen Gary Marx, odhodlává se i Wayne. Ke společnému odchodu přemluví basáka Sester Craiga Adamse, do nově se rodící kapely přichází i kytarista Simon Hinkler (Artery, Pulp) a bubeník Mick Brown (Red Lorry Yellow Lorry). Na světě jsou THE SISTERHOOD, kteří odehrávají své první koncerty. Koncertní playlist v té době tvoří skladby z éry SOM a ke slovu se dostává Wayneova šuplíková tvorba. Tyto aktivity bývalých spoluhráčů ale sleduje Eldritch s nelibostí. Trnem v oku je mu i název skupiny, který příliš evokuje domovskou skupinu. O ten vzápětí ex-kolegy připraví vydáním singlu Giving Ground pod názvem The Sisterhood. Odpadlíci mění název na THE MISSION, pod kterým vycházejí na labelu Chapter 22 první dva singly skupiny Serpents Kiss a Like A Hurricane (cover Neila Younga).
Začátkem roku 1986 jsou Wayne a spol. osloveni s nabídkou na společné evropské turné s The Cult, které se mění v nekonečnou party. Krátce po jeho skončení skupina podepisuje kontrakt na sedm alb s Phonogram Records, kde koncem téhož roku vychází v produkci Tima Palmera debut God´s Own Medicine, který otevírá první hit, singl Wasteland. Na desce je zřetelný posun ke klasickému rockovému zvuku ála Led Zeppelin nebo Yes, za což kapela sklízí nepříliš pochvalné kritiky a je obviňována z plagiátorství. Ohlasy fanoušků (i prodeje alba) jsou však vynikající. Debut vzápětí následuje vydání sebraných singlů pod názvem The First Chapter, obsahující další cover Dancing Barefoot (z repertoáru Patti Smith) a skupina vyráží na turné nazvané World Crusade Tour.
The Mission – Wasteland
Obě desky jsou distribuovány labelem Mercury i v USA. Objevuje se znovu problém s názvem skupiny (Mission je název R&B seskupení z Philadelphie) a tak se veškeré budoucí aktivity na půdě Nového Světa odehrávají pod hlavičkou THE MISSION U.K, což platí i pro první americké turné. Polovina se ovšem musí obejít bez Craiga Adamse, který se vrací domů pro totální vyčerpání (Sex & Drugs & Rock´n´Roll není žádná sranda). Koncertní nasazení The Mission je zachyceno na videu Crusade, které vychází po skončení turné. To už započínají práce na další desce, která ponese název Children (únor 1988) a je předznamenána singlem Tower Of Strength. Desku produkuje „zepelínovský“ John Paul Jones, jehož rukopis je na desce znát. I zde najdeme cover, tentokrát je to Dream On z repertoáru Aerosmith. Následuje turné po Evropě, USA i Jižní Americe.
Období před další deskou si skupina zpestřuje poloironickým glamrockovým side-projektem The Metal Gurus, kde dávají k dobru skladby T-Rex, nebo Slade (viz video The Metal Gurus – Absolutely Live) a předskakují Wayneovu kamarádovi Milesu Huntovi a jeho The Wonder Stuff. V lednu 1990 vychází singl Butterfly on a Wheel a vzápětí i deska Carved in Sand. Album zaznamenává obrovský komerční úspěch nejen svou přímočarostí, která posunuje kapelu více do rockového mainstreamu, ale hlavně hitovým potenciálem (další singly Deliverance, Into the Blue). The Mission se představují jako jeden z prvních velkých zahraničních umělců v porevolučním Československu, kdy vyprodávají pražskou Sportovní halu (březen 1990).Ale úspěch s sebou obvykle přináší i stinné stránky. Osobní neshody mezi jednotlivými členy narůstaly už při nahrávacích session. Bylo nahráno velké množství písní, ale kapela nebyla schopna se dohodnout na finálním výběru na album. Proto s půlročním odstupem vychází deska Grains of Sand, která shromažďuje zbývající songy. Během předlouhého Deliverance World Tour odchází Simon Hinkler.
Hudební svět se mění, kapela je na pokraji rozpadu. Během roku 1991 se Wayne Hussey stačí oženit a napsat materiál pro původně plánované sólové album, které přesto počátkem následujícího roku vychází pod hlavičkou The Mission. Pro pravověrné Eskimos (rozuměj fanoušci skupiny) je to krutá rána. Wayneův rukopis zůstává stejný, ale skladby jsou zabaleny do podivného elektropopového hávu s folkovým nádechem, který má s dosavadní tvorbou pramálo společného. Jasné šlápnutí vedle, což dokazují i prachbídné ohlasy. V kombinaci s tím, že není naplánováno žádné promo turné, to má za následek jediné – (do The Cult) odchází Craig Adams.
V následujících dvou letech jsou The Mission prakticky u ledu. Vycházejí vzpomínkové živáky a remixy starých singlů, v tisku se dokonce objevují informace o společném projektu Husseye s Eldritchem, které jsou později dementovány. Teprve počátkem roku 1994 se na pultech obchodů objevuje první oficiální Best of album, nazvané Sum & Substance, obsahující i novou skladbu Afterglow. Ta je i součástí dalšího řadového alba Neverland (label Equator – únor 1995). Kapela ho nahrává ve složení Hussey, Brown, kytarista Mark Gemini-Thwaite a basák Andy Cousin. Hudebně se jedná o jakési spojení zvuku starých alb a poslední desky Masque, vše promícháno a podáváno v nezvykle hutném obalu, poplatném tehdejší době. Eskimos jsou spokojení, i následné Neverland Tour (zahrnující i koncert v pražské Lucerně) je vcelku úspěšné. Hussey chce kout pomalu vychládající železo, proto další řadovka Blue vychází již následující rok. Ta však sklízí vesměs příšernou kritiku a tak je čas znovu vyklidit scénu.
Další počin The Mission se objevuje až v roce 1999. Hussey přemíchává staré singly, které vycházejí pod názvem Resurrection na labelu Cleopatra. Zároveň ve složení Hussey/navrátilec Adams/Gemini-Thwaite a nově i Scott Garrett (ex- The Cult) vyrážejí na turné, zaznamenané i na druhém oficiálním živáku Ever After. Úspěšné zmrtvýchvstání iniciuje Husseye k nahrávání nového materiálu. Aura spatří světlo světa na sklonku roku 2001, předznamenává ji singl Evangeline. Atmosféra alba evokuje zašlou slávu nejsilnější éry The Mission, živou ochutnávku předkládá Hussey a spol. napotřetí v pražské Akropoli. Podobně jako v „písečném“ období vychází zanedlouho i smetené drobky z nahrávání pod názvem Aural Delight (září 2002).
Promo turné pokračuje v jižní Americe, kde únavné koncertování donutí Craiga Adamse znovu opustit skupinu. Wayne Hussey ve snaze odehrát nasmlouvané koncerty pojímá zbytek turné jako sólová vystoupení – s překvapivým úspěchem. Vše nasvědčuje tomu, že se Wayne vydá svou vlastní cestou. Přesto The Mission dál občas koncertují, jedno z německých vystoupení poslouží jako základ prvního DVD, nezvaného Lightning The Candles, které vychází v roce 2005 v luxusním trojdiskovém balení společně se spoustou rarit z historie skupiny. Stárnoucí bard Hussey se stěhuje do brazilského Sao Paula a tam ke dvacetiletému výročí založení The Mission kompiluje dvojcédéčko The Mission: The Phonogram Years, obsahující B-strany singlů a dříve nevydané verze starších skladeb. Na rok 2007 je trochu překvapivě ohlášeno vydání nového alba God is a Bullet. Na albu se podílí i zakládající člen Simon Hinkler, Wayneův dlouholetý přítel Tim Bricheno, nebo také Julianne Regan (oba z All About Eve), která svými vokály obohatila už debutové album. Deska obsahuje poctivé rockové písně s typickou zvonivou kytarou a hrdě reprezentuje dnes už legendární seskupení. Následuje krátké evropské turné.
Na sklonku roku 2007 Wayne uveřejňuje své rozhodnutí uzavřít historii The Mission. Farewell Tour končí na přelomu letošního února a března čtyřmi tematickými večery v londýnském Shepherds Bush Empire, které v těchto dnech vycházejí jako čtyři samostatná CD.
Pamětníci, zamáčkněte slzy. Anebo si kupte Wayneovu sólovku Bare, která vyšla v únoru. Zatáhněte závěsy, zhasněte a nalejte si jeho oblíbené červené víno. Wayne Hussey ještě neřekl poslední slovo.