XIII. STOLETÍ
Album VENDETA, 2004, Č. R.
Total time: 59:20
S jihlavskou gothic rockovou legendou jsem byl obeznámen ještě před jejich vznikem díky punkové a ve své době úspěšné kapele H.N.F. Poctivě jsem pozoroval výboj tohoto gothvamp sdružení od debutního středověkého AMULETU (1992), majestátní GOTHIKY (1994), přes syrové NOSFERATU (1995), karpatské, řekl bych že nejnáročnější, WEREWOLF (1996) či hitově známější ZTRACENI V KARPATECH (1998). Na album METROPOLIS 2000 jsem psal recenzi, která byla zveřejněna na stránkách XIII. STOLETÍ.
Zatím poslední album VENDETA (2004) je v jistém směru pokračováním svého předchůdce aspoň, co se zvuku týká. Přesto má popovější základ.
Prvním políbením od jihlavského netvora budiž “Vendeta.“ Ostrá hrana kytary s konstrukcí dekorativních kláves a Štěpánův vyšperkovaný vokální projekt hladí v refrénech.
“Rezident Evil“ je už o poznání rychlejším válem. Ke skladbě “Horizont událostí“ byl natočený i velmi vydařený videoklip, který nás směřuje do světa Matrixu a nechává nás na pochybách, co je fikce a co je realita.
Následuje vychytaná exkurze evropskými městy Berlin and Viena, zpívaná v angličtině. Upřímně,u Petra mi víc sedí mateřština. Nicméně proti gustu žádný dišputát .
Lehoučká astrologická baladička “Zodiak“ vábí svými znameními horoskopu a najde s v ní každý. Vzhledem k tomu, že jsem narozen ve lva, měl jsem v ní mírně královskou protekci.
Rozporuplná je pro mě jednoznačně “The Garden of Delight“. Jmenovitě souvislé citování názvů songů od SISTERS OF MERCY, zakódovaný do konceptu “Vendety“.
Pop art umělec „Andy Warhol“ je už o něčem jiném. Skladba je postavená jen na klávesové hladině, po které zlehounka našlapuje Marilyn Monroe, spolu s plechovkami coca coly nejslavnější Warholův obraz. Tahle inspirace se mi u maestra moc líbí a navozuje mi pocity originality z dob THE VELVET UNDERGROUND Davida Bowieho a Rozzova CHRISTIAN DEATH.
Celé album se ale nese v duchu britskobelgické The Cassandra Complex a osobně je mi tenhle vývoj mnohem bližší než jakékoliv zmetalizování, jehož absence je bohudík zřejmá už při poslechu skladby jakoby z hlavního města Argentiny „Letadlo do Buenos-Aires“. Tuzemský vampirolog mně zde místy evokuje Corda Rodneye Orpheuse z C.C.. Křišťálové pozadí, punk gothický náboj, sborové pozadí a výrazná baskytara Martina Soukupa. Vzhledem k tomu, že album má blíž k second generation, tak mě zde překvapila nostalgická píseň “Obřad za mrtvé“ z dema VAMPPIR SONG FOR AGNES. Do konceptu mi, i přestože mám skladbu léta rád, nezapadá.
Po kvapíku “Shelly“, který je zní jako z učebnice gothic-rocku, přichází industriálně taneční verze skladby “Bela Lugosi’s Dead“ od nestorů světové gothické scény BAUHAUS.
Peter Murphy by byl určitě potěšen, jaké má v Čechách spojence. Přál bych Petrovi, abych mu to někdy mohl říct osobně na Draculafestu v Anglii. Taky bych si tam rád někdy zapógoval na THE DAMNED, pokud vlezu do letadla.
Nevím, jaká byla prodejnost, ale názory na tuhle placku bylY rozporuplné, zvláště pak recenze. Mně osobně se deska líbí a dávám 8 už jen za to, že se kluci nebáli experimentovat. Přičemž coververze na SEX PISTOLS „ Stepping Stone“ mně už přišla zbytečná.
Upřímně si přeji, aby se karpatská rodina dala zase dohromady.
Bob Lučan