XIII. století - Dogma 2009, Bob Lučan

Napsal DekadenteMorfin (») 19. 5. 2009 v kategorii Tuzemská půda, přečteno: 3648×
166499-free1-mu2ht_2.jpg

 

 

 

 

 

XIII. století – Dogma 2009

Styl: gothic rocková legenda, ČR, Jihlava

Čas: 47 minut

 

Skladby: Labyrynth, Kabarette Voltaire, Katakomby, Hypnotizer, Černé slzy, La femme fatale, Měsíc lovce, Prokletí domu slunečnic, Dogma, Marthyrium.

 

Černá nebesa znovu otevřela svou náruč, aby nám nabídla zbrusu novou desku jihlavských vlků, bez jakýchkoliv pochyb nejúspěšnější a zároveň nejdůležitější gothic rockové skupiny tuzemského undergroundu. Rudá plaketa DOGMA se sošným vlkodlakem  upoutá jako krev upírku ze svatého domu. I když se album jmenuje výstižně Dogma, vy prosím má slova jako dogma neberte.

 

Sám jsem byl a stále jsem velkým příznivcem dekadentního labyrintu XIII. století, ze kterého jsem vždy našel cestu zpět, plný nových dojmů a mystických zážitků. Možná jsem byl mladší a méně náročný, kdo ví. Kdo by řekl, že přes personální změny, to chlapcům vydrží tolik let. Kapela, jež navázala na svou punkovou minulost, doby kultovních H. N. F., ve které jsem sjížděl jejich kazety a společně s nimi se průběžně přesouval z politických sfér. Kdy jsme hodně drtili Pistole, Dead Kennedys, Clash, Ramones, Exploited, Adicts a všechny ty sichrajskové revolucionáře. Byli jsme hladoví a nadopovaní adolescenti, kteří chtěli stále poznávat něco nového. Proto byl tenkrát přesun do mystičtějších zakoutí skutečně přirozený. Punková kazajka už nám byla těsná. Damned v době Phantasmagoria a Anything zpomalili, moji a vaši Hrdinové se přejmenovali na středověký letopočet.

 

Na novém albu jsem spíše trošku zasažen úzkostí a v LABYRINTHU jsem se nejspíš opravdu ztratil jako padlý anděl z jejich novinky. Samozřejmě, že uslyšíte ještě plno rozporuplných názorů. Naštěstí se sice nekoná do třetice cover verze na Bauhaus ani na Sex Pistols, dokonce Maestro upustil od kompletního anglického deklamování v textu. Přesto je zde plno aspektů, před kterými prostě nemůžete zavírat oči. Amulet a Gotika jsou pro mě dodnes klasickými dílky, která znějí na svoji dobu přirozeně. Hltal jsem syrové kytarové album Nosferatu, nevadil mně ani ústup kytar prostřednictvím Metropolis, vzniklém po novém mileniu, a Vendetta, protože jsem posluchačem kapel Kraftwerk, Ultravox, Visage nebo Laibach. Mám rád jak rockové a industriální běsnění, tak synth popové vlnění při stroboskopu v 80. letech. Hned na úvod musím poznamenat, že Dogma je mišmaš ode všeho, chybí tady nejenom karpatská scenérie, ale i výraznější hit!

 

XIII. století se znovu objevuje na scéně. Nejen úspěch nedávných koncertů kapely se šťastným číslem (nebo spíše nešťastným) motivoval k osmé studiové nahrávce. Na rozdíl od svého předhcůdce, lehce popově laděné Vendetty, na vás při Dogma dýchne temnější atmosféra, která znatelně upomíná na příklon k ponurým vizím starší tvorby jihlavského torza. Protože z gothického hradu zbyla už spíše archaická rozvalina. Přes zvukovou koláž zasněného Labyrinthu vám otevře náruč KABARETTE VOLTAIRE, kde úvodní basová linka připomíná legendární triptych Lucretia - Milosrdných sestřiček. Třináctka je hned od úvodu vitální a šlapající gothic rock podle jejich tradiční předepsané linky. Parazit klaun nám našeptává: „Jsem zase po letech zpět.“ Ale čím to je, že my už nemáme tolik strach? Dnes se dá těmto mysteriózním myšlenkám, které nosí Petr v hlavě, uvěřit mnohem méně.

 

Na model alba, které vychází v roce 2009, působí spíše účelově než upřímně. Kýčovité elementy by se daly odpustit snad v případě, že to takhle autor dělá záměrně. V jednoduchosti může být síla, přesto se ta síla nemůže opakovat do zblbnutí. A já jsem si myslel, že když bejk stárne, tvrdnou mu rohy. Magické postupy jsou pro tuto dobu příliš snadné výlety. Dobrým znamením je, že Petr Štěpán zase částečně vystrčil růžky, takže se nedivte, když se vám na konci skladby DOGMA udělají na rukách Stigmata.

 

Pokud jste se dostali živí a zdraví z podzemních KATAKOMB, z každé noty na vás řve fakt, že jde o XIII. století. I když skladba HYPNOTIZER naznačuje, že jsme se v Karpatech úplně neztratili, hráčská průměrnost už přesto nedosahuje kvality a progresivity přelomového alba Werewolf. Někdy mi připadá, že kluci si vzali od všeho trochu. Období Nosferatu, Werewolf, někdy Metropolis a Vendetty, aby mělo album všechny očekávané znaky, které jsou pro kapelu tak charakteristické. Musím ovšem říct, že Štěpánova dikce a výslovnost je i v šeptavých refrénech na vyšší úrovni. Osobně jsem si nejvíc oblíbil LA FEMME FATALE, ačkoliv jsem čekal spíše francouzskou výslovnost. Album se příjemně poslouchá, ale připadá mi, že je jako revival sebe samého. Deska kolem vás proletí jak stříbrná kohorta a právě díky tomu tam chybí ta magická chemie 90. let. PROKLETÍ DOMU SLUNEČNIC je nejlepším hororovým štychem, je jako Dům, kde tančí mrtví s kremační pecí, ale přesto se soundtrack ke Spalovači mrtvol nekoná. Nikoli proto, že by Třináctka ždímala jen svojí minulost, ale je evidentní, že výrazné experimentování už mají za sebou.

 

 

 

 

Samozřejmě, album si své příznivce najde. Sám jsem si koupil tradičně originál, zkrátka jsem ale čekal, že chlapi ve středních letech udělají něco převratnějšího. Postupy a konstrukce skladeb se příjemně poslouchají, ale i přes své potemnělé apokalyptické vize je například v písni ČERNÉ SLZY atmosférou kláves podobná legendárním plzeňským Turbo nebo našim slovenským bratrům Team z doby Reklama na ticho. Žánrově je vše o tomtéž, ale vždycky s tím rozdílem, že tenhle postup by se dle mého skromného soudu uplatnil v dřívějších letech.

 

Po opakovaném průzkumu textové složky nám vyjde sice intimní, ale dosti neoriginální terapie a kapela začíná pomalu ale jistě být parodií sebe sama. Pryč je doba, kdy jsem společně s Werewolf otvíral bránu pentagramu. Promiň, Petře, tohle mě nepřijde ani jako pokračování Metropolis a Vendetty ve smyslu navázání na synthpopovější větev, ale ani retro nostalgický návrat k rockovějším kořenům z období Nosferatu, na kterou jsi v textech upozornil snad už jen ze sentimentu.

 

Podmenu-04-photos

 

Na desce postrádám více kytarových postupů. Kostru alba drží znamenitě baskytara v tradiční gothic rockové kolejnici, přesto se přece nejde vrátit zpět za každou cenu. Chápu, že příjít po Vendettě s něčím novým prostřednictvím ortodoxnějšího dogmatického comebacku  není jen tak. I když mně zde chybí víc tradiční, démonické autentičnosti, jsem rád, že se parta vydala přejít přes tenký led a jenom doufám, že není všem dnům konec.

Snad nejsem příliš bláhový. …

 

Bob Lučan

 

www.boblucan.bloger.cz

 

 

 

 

 

 

Petr-stepan-a-bob-lucan-1999

 

 

Petr a Bob

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Bob z IP 89.102.171.*** | 12.5.2009 11:58
Názory na desku Dogma jsou i na Fóru XIII.století u Jennysmile
Mischell z IP 88.103.198.*** | 17.5.2009 21:57
Zdravím smile...Mně se teda nové cd Třináctky líbí. Sice opravdu nepřinesli nic nového, ale jsou tam písničky (Kabarette Voltaire nebo Hypnotizer), které mě upoutali už od prvního poslechu. Jsem taky toho názoru, že cd není příliš do detailů hudebně propracované, ale přece jenom je to takové návratové cd a ukázka toho, že kapela ještě není úplně u konce. On totiž kritizovat umí každý smile XIII.století byla a je mou nejoblíbenější českou kapelou a to se nezmění ani teď smile
Bob z IP 89.102.178.*** | 17.5.2009 22:59
Já osobně v minulosti XIII:století jenom chválil a pokud to náhodou bylo na mě,tak já to objektivně a z grácií,elegantně rozebírám,nikoliv,že bych kritizoval.Spíš by se měl posuzovat obsah toho co recenzent píše a já Třináctku poslouchám dvacet let.V minulosti mě zaujala víc,možná je to i spřibývajícím věkem,čert ví,ale taky nikdy nespísmile takový Bauhaus,Christian Death nebo Fields Of The Nephilim se mi líbí stále moc a stejně.Když chválíš lidi řeknouže nadržuješ,když objektivně "kritizuješ"tak zase někdo něco vyčítá,ale to je dobře, je to tady od toho aby lidé řekli své názory.Když vidím čtyřicet komentářů,zároveň zjišťuji,že jsem něco asi udělal taky dobře.Na Vendetu jich bylo tenkrát asi 70 komentářů zajímavé,rozporuplné,ale zároveň i krásné.Pěkný večer
DekadenteMorfin | 18.5.2009 19:43
Mischell: Však znáš můj názor. smile Možná Ti to ještě více někdy vysvětlím. Třeba změníš za pět roků názor, jako já. Ale třeba také ne. Každý má svůj vkus a svůj názor. Ale mně už Třináctka (a zvláště ta nová) moc neříká. smile To není nic špatného a Bob tu recenzi napsal ještě hodně mírně a s noblesou. Chválím. smile Lucie
Mischell z IP 88.103.198.*** | 18.5.2009 19:59
Ano, ano, tvůj názor znám perfektně smile no kdo ví co bude za 5 let, navíc v mém adolescentním poblázněném mozku, který je ještě nevyzrálý + moje rozbouřené hormony a znáš tu mojí zamilovanost do Petra Štěpána...snad je to tím, že hodnotím Třináctku kladně, se můžeme pobavit za těch 5 let smile)
DekadenteMorfin | 18.5.2009 19:46
Musím souhlasit s Bobem. Když psal pochvalné recenze, lidi na něj útočili, že pěje ódy na své oblíbence. A když napíše popravdě, že deska není nic moc (pěkně řečeno), tak je to také špatně.  V recenzi přeci není psané, že má Bob nějakou averzi na Třinácté. Dokonce si ho často pouštěl. (Nevím, chtěl mu dát šanci?) smile
Bob z IP 89.102.178.*** | 18.5.2009 20:08
Jak už jsem psal možná jsem to v 90 letech bral jinak,ale nové album už je trošku jinde,hlavně texty,ale bskytara je skvělá. Ty Jsi do Petra zamilovaná Peťa má asi 46 let t je akorát.Lucinka má zase 21 let a je zamilovaná do 36 letéhosmile
| 18.5.2009 22:05
Tak jsem naposlouchal novou nahrávku a můžu vám říct, že mě vůbec nepřekvapila. Dostalo se všem to , co chtějí. V dobrém pro fanoušky. Nelze vytýkat vlastně nic. Petr je geniální postava upíra hudby,divadelního umění i textů. On již od HNF měl talent na vykradení toho nejlepšího z nejlepšího. V tom je opravdu geniální. Od začátku své tvorby je to eklektik par excelence.(Pozn.--Eklektik:..přístup, který nestaví na vlastním novém přínosu ani nenavazuje na jeden vyhraněný myšlenkový či umělecký podnět, ale vybírá si to, co mu vyhovuje z různých předloh a tyto prvky pak spojuje ve více či méně jednotném celku...je provázen nepůvodností a tvůrčí sterilitou...).Petr je zářný příklad sebestředného eklektika. Co je ale teď na nové nahrávce nejvíc citelné, je to. že se stal eklektikem sama sebe. Obdivuhodné. Četl jsem velmi zdařiý názor na novou nahrávku od Boba Lučana. Autor je jasně znalý věci a musím říct , že je opravdu velmi milosrdný. Nehaní ani nekriticky nevyvyšuje jak to (přirozeně) dělají fanoušci či zapřísáhlí odmítači Petrovy tvorby,ale velmi jemně a s uměleckým nadhledem hodnotí novou nahrávku.A ještě malinko ke skupině.Skupina XIII. století nikdy neexistovala,byl to vždy jen e jen Petr Štěpán band a nic víc ani míň.Sebestředný dlouholetý sólový projekt jednoho nadaného, snaživého eklektika.
Bob z IP 89.102.178.*** | 20.5.2009 09:11
Světlonoš: Děkuji za názor:Vzhledem k tomu,že jsem poslouchal a stále poslouchám XIII.století už tak dlouho tak se mi to taky těžko říka.Přesto se tady nalívá čisté víno.Dá se říct,že každá kapela má určitý směr a jistou motivaci právě díky svým vzorům,ale všeoho z mírou.Už v období alba Gotika  a skladby-Mistr a Markétka mě evokoval překlad "Chrám Lásky" Sisters..Přsto jsem vychvaloval Třináctku do nebe ja Svatý na nebismilenásledovalo plno refrénů typu Walk Away a lá tradičně Sisters...First...V období alba Wolfheart od Moonspell 95 ,následně vyšlo album Werewolf 1996 od XIII.století které jako by i lechce doomově přitvrdilo a to dištancování od metalu v té době nebylo tak horké,ale to může být náhoda,navíc mě se kýčovité věci líbí. na  Metropolis 2000,Vendetě 2004 byl příklon k synth popovějším sekvencím a běsnění metalových kytar bylo pryč,  to asi taky chápu synth pop jde s gothikou ruku v ruce a davy darkwave "subbkultůráků"Co,ale zřejmě nechápu například na obou zmíněných albech dvě coververze navíc ty samé na Belu od Bauhaus,chápu Sisters předělával tehdy každý počínaje matalových kapel typu Crematory atd...nicméně i tak podívné.Asi si pustím skladbu "logic" od Eldritchbandsmile s First... a třeba to pochopím.Ovšem citovat téměř kompletní skladby Sestřiček v jedom jediném songu na Vendetě to by mě už asi nenapadlo.Možná je to všechno záměr kdo ví  zpívané názvy kapel typu Půlnoční Londýn,Garden Of Delight no a teď se snažím rozdýchat Cabaret Voltare.takže ve finále máme všechno punk- formou cover: na Pistole i industriální elektrárnu a lá C Voltare nebo S Sputník a C Complex a to vše zabaleno do závoje gothic rocku který se dištancuje od metalu asi už tomu moc nerozumím.Taky nejsem vševědoucísmile Ano příjde mě to poskládané podle období co je v kurzu a přesto jsem je vždycky poslouchal
DekadenteMorfin | 19.5.2009 18:50
Děkujeme za vyčerpávájící komentář. Já osobně s vámi musím souhlasit. V dřívějších letech jsem měla Třinácté celkem ráda. Teď už to zase tak úplná pravda není a nová deska mi přijde ještě horší, než stará dema. Hodně neupřímná, tak to tedy cítím já. Zhruba bych se vyjádřila jako vy, což jsem se už vyjádřila vícekrát ve výše uvedených komentářích. (Přesto o eklektikovi slyším prvně.) smile
Poslední dobou jsem přišla na to, že někteří lidé, přesněji fanoušci Třináctky si tak zarytě myslí, že Petr vymyslel něco originálního, ale je to nejspíš tím, že většinou neznají ostatní okolnosti, jako třeba kapely nebo některé jiné písničky či fakta, které Petr kopíruje (v uvozovkách). To je můj názor, nebo jsou příliš málo "prozíraví" a zaslepení? Nemohu za nikoho mluvit, ale stačí se pouze zamyslet už jen nad texty i starší tvorby. Dává to snad někomu smysl? smile
Nechci nikomu kazit štěstí, ale smile.
s.e.d.a. z IP 77.48.31.*** | 22.5.2009 00:28
Zdravim ve spolek, ačkoliv poslouchám XIII od Amuletu, jsem spíš kojenej HNF, tudíž je mi narozdíl od vás jasné, že nové desky už se nedočkám. Toť moje mínus, ještě štěstí že existuje spousta jiných punkových kapel, co se furt dají poslouchat. K tomu bych  ještě dodal, že jiné goth-rockové kapely neposlouchám. V podstatě se mi na XIII vždycky líbilo to, že sem v kytaře stále slyšel Hrdiny a přitom se atmosférou ubíraly někam jinam, než do válkou rozbitých ulic, rebelií, nemocí a hnusu současnosti, a oslovili mne vyprávěním o světě jiném, což se jim dařilo nadmíru skvěle, a při poslechu Vendety jsem si dokonce myslel, že se posouvají ještě dál, ato z temné minulosti do temné budouctnosti. Byl jsem nadšen a nezřízeně jsem se těšil na desku novou a říkal si co se bude dít dál.
Mezitím však přišlo období vydání Vampire Songs, reedice HNF a dem XIII (vše tuším u EMI) a zřejmě ve snaze vydojit z toho co nejvíc, vychází ještě před ofic. termínem i nynější Dogma, album, které bych popsal jako "nicneříkající šlápnutí nikam". Nemyslím tím ani tak šlápnutí vedle, jako spíš přešlápnutí na místě.
Vlastně se mi nechce ani tolik psát o posledním albu, ze kterého se dá vyzdvihnout jedině drajv basy, ze které jde (pochopitelně) ještě cítit jakési nadšení, ale rád bych se vyjádřil ke XIII jako celku, jestli se kdy dali celkem nazývat (viz svetlonosuv prispevek). Trápí mě na nich jiná věc, ale o tom zase příště.
brojleer z IP 212.111.4.*** | 26.5.2009 15:10
hitovky alba: 1. hypnotizer 2. prokletí domu slunečnic
Bob z IP 89.102.178.*** | 26.5.2009 18:16
Tak proklertí domu slunečnic bych ještě bral,ale hypnotizersmile
Bob z IP 89.102.178.*** | 27.5.2009 11:01
Dnes bude XIII.století na ČT 24 v televizismile
Lilith z IP 81.92.150.*** | 23.6.2009 22:26
Tak jsem sem po čase nahlédla a rozesmálo mě přirovnání Mistra a Markétky k SOMsmile.Proboha,vždyť je to propastně rozdílné...
Bob z IP 89.102.178.*** | 24.7.2009 15:34
Rozdílné to pochopitelně je,jde spíš o poukázání na stylizaci určitého kopírování a překladů do své produkce viz jak říká Světlonoš atd...např Chrám lásky tajemných her a lá Sisters Temple Of Love atd...Jinak řečeno Petr používá shodných motivů k zviditelnosti vlastní kapely.
Bob z IP 89.102.178.*** | 9.9.2009 20:45
Tak XIII.století Dogma máme 1300 x přečteno tohle je opravdu úspěch v náštěvnosti.

Komentování tohoto článku je uzamčeno.