XIII. století - Dogma 2009, Bob Lučan

Napsal DekadenteMorfin (») 19. 5. 2009 v kategorii Tuzemská půda, přečteno: 3648×
166499-free1-mu2ht_2.jpg

 

 

 

 

 

XIII. století – Dogma 2009

Styl: gothic rocková legenda, ČR, Jihlava

Čas: 47 minut

 

Skladby: Labyrynth, Kabarette Voltaire, Katakomby, Hypnotizer, Černé slzy, La femme fatale, Měsíc lovce, Prokletí domu slunečnic, Dogma, Marthyrium.

 

Černá nebesa znovu otevřela svou náruč, aby nám nabídla zbrusu novou desku jihlavských vlků, bez jakýchkoliv pochyb nejúspěšnější a zároveň nejdůležitější gothic rockové skupiny tuzemského undergroundu. Rudá plaketa DOGMA se sošným vlkodlakem  upoutá jako krev upírku ze svatého domu. I když se album jmenuje výstižně Dogma, vy prosím má slova jako dogma neberte.

 

Sám jsem byl a stále jsem velkým příznivcem dekadentního labyrintu XIII. století, ze kterého jsem vždy našel cestu zpět, plný nových dojmů a mystických zážitků. Možná jsem byl mladší a méně náročný, kdo ví. Kdo by řekl, že přes personální změny, to chlapcům vydrží tolik let. Kapela, jež navázala na svou punkovou minulost, doby kultovních H. N. F., ve které jsem sjížděl jejich kazety a společně s nimi se průběžně přesouval z politických sfér. Kdy jsme hodně drtili Pistole, Dead Kennedys, Clash, Ramones, Exploited, Adicts a všechny ty sichrajskové revolucionáře. Byli jsme hladoví a nadopovaní adolescenti, kteří chtěli stále poznávat něco nového. Proto byl tenkrát přesun do mystičtějších zakoutí skutečně přirozený. Punková kazajka už nám byla těsná. Damned v době Phantasmagoria a Anything zpomalili, moji a vaši Hrdinové se přejmenovali na středověký letopočet.

 

Na novém albu jsem spíše trošku zasažen úzkostí a v LABYRINTHU jsem se nejspíš opravdu ztratil jako padlý anděl z jejich novinky. Samozřejmě, že uslyšíte ještě plno rozporuplných názorů. Naštěstí se sice nekoná do třetice cover verze na Bauhaus ani na Sex Pistols, dokonce Maestro upustil od kompletního anglického deklamování v textu. Přesto je zde plno aspektů, před kterými prostě nemůžete zavírat oči. Amulet a Gotika jsou pro mě dodnes klasickými dílky, která znějí na svoji dobu přirozeně. Hltal jsem syrové kytarové album Nosferatu, nevadil mně ani ústup kytar prostřednictvím Metropolis, vzniklém po novém mileniu, a Vendetta, protože jsem posluchačem kapel Kraftwerk, Ultravox, Visage nebo Laibach. Mám rád jak rockové a industriální běsnění, tak synth popové vlnění při stroboskopu v 80. letech. Hned na úvod musím poznamenat, že Dogma je mišmaš ode všeho, chybí tady nejenom karpatská scenérie, ale i výraznější hit!

 

XIII. století se znovu objevuje na scéně. Nejen úspěch nedávných koncertů kapely se šťastným číslem (nebo spíše nešťastným) motivoval k osmé studiové nahrávce. Na rozdíl od svého předhcůdce, lehce popově laděné Vendetty, na vás při Dogma dýchne temnější atmosféra, která znatelně upomíná na příklon k ponurým vizím starší tvorby jihlavského torza. Protože z gothického hradu zbyla už spíše archaická rozvalina. Přes zvukovou koláž zasněného Labyrinthu vám otevře náruč KABARETTE VOLTAIRE, kde úvodní basová linka připomíná legendární triptych Lucretia - Milosrdných sestřiček. Třináctka je hned od úvodu vitální a šlapající gothic rock podle jejich tradiční předepsané linky. Parazit klaun nám našeptává: „Jsem zase po letech zpět.“ Ale čím to je, že my už nemáme tolik strach? Dnes se dá těmto mysteriózním myšlenkám, které nosí Petr v hlavě, uvěřit mnohem méně.

 

Na model alba, které vychází v roce 2009, působí spíše účelově než upřímně. Kýčovité elementy by se daly odpustit snad v případě, že to takhle autor dělá záměrně. V jednoduchosti může být síla, přesto se ta síla nemůže opakovat do zblbnutí. A já jsem si myslel, že když bejk stárne, tvrdnou mu rohy. Magické postupy jsou pro tuto dobu příliš snadné výlety. Dobrým znamením je, že Petr Štěpán zase částečně vystrčil růžky, takže se nedivte, když se vám na konci skladby DOGMA udělají na rukách Stigmata.

 

Pokud jste se dostali živí a zdraví z podzemních KATAKOMB, z každé noty na vás řve fakt, že jde o XIII. století. I když skladba HYPNOTIZER naznačuje, že jsme se v Karpatech úplně neztratili, hráčská průměrnost už přesto nedosahuje kvality a progresivity přelomového alba Werewolf. Někdy mi připadá, že kluci si vzali od všeho trochu. Období Nosferatu, Werewolf, někdy Metropolis a Vendetty, aby mělo album všechny očekávané znaky, které jsou pro kapelu tak charakteristické. Musím ovšem říct, že Štěpánova dikce a výslovnost je i v šeptavých refrénech na vyšší úrovni. Osobně jsem si nejvíc oblíbil LA FEMME FATALE, ačkoliv jsem čekal spíše francouzskou výslovnost. Album se příjemně poslouchá, ale připadá mi, že je jako revival sebe samého. Deska kolem vás proletí jak stříbrná kohorta a právě díky tomu tam chybí ta magická chemie 90. let. PROKLETÍ DOMU SLUNEČNIC je nejlepším hororovým štychem, je jako Dům, kde tančí mrtví s kremační pecí, ale přesto se soundtrack ke Spalovači mrtvol nekoná. Nikoli proto, že by Třináctka ždímala jen svojí minulost, ale je evidentní, že výrazné experimentování už mají za sebou.

 

 

 

 

Samozřejmě, album si své příznivce najde. Sám jsem si koupil tradičně originál, zkrátka jsem ale čekal, že chlapi ve středních letech udělají něco převratnějšího. Postupy a konstrukce skladeb se příjemně poslouchají, ale i přes své potemnělé apokalyptické vize je například v písni ČERNÉ SLZY atmosférou kláves podobná legendárním plzeňským Turbo nebo našim slovenským bratrům Team z doby Reklama na ticho. Žánrově je vše o tomtéž, ale vždycky s tím rozdílem, že tenhle postup by se dle mého skromného soudu uplatnil v dřívějších letech.

 

Po opakovaném průzkumu textové složky nám vyjde sice intimní, ale dosti neoriginální terapie a kapela začíná pomalu ale jistě být parodií sebe sama. Pryč je doba, kdy jsem společně s Werewolf otvíral bránu pentagramu. Promiň, Petře, tohle mě nepřijde ani jako pokračování Metropolis a Vendetty ve smyslu navázání na synthpopovější větev, ale ani retro nostalgický návrat k rockovějším kořenům z období Nosferatu, na kterou jsi v textech upozornil snad už jen ze sentimentu.

 

Podmenu-04-photos

 

Na desce postrádám více kytarových postupů. Kostru alba drží znamenitě baskytara v tradiční gothic rockové kolejnici, přesto se přece nejde vrátit zpět za každou cenu. Chápu, že příjít po Vendettě s něčím novým prostřednictvím ortodoxnějšího dogmatického comebacku  není jen tak. I když mně zde chybí víc tradiční, démonické autentičnosti, jsem rád, že se parta vydala přejít přes tenký led a jenom doufám, že není všem dnům konec.

Snad nejsem příliš bláhový. …

 

Bob Lučan

 

www.boblucan.bloger.cz

 

 

 

 

 

 

Petr-stepan-a-bob-lucan-1999

 

 

Petr a Bob

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Bob z IP 89.102.178.*** | 9.9.2009 20:45
Tak XIII.století Dogma máme 1300 x přečteno tohle je opravdu úspěch v náštěvnosti.
Lilith z IP 81.92.150.*** | 23.6.2009 22:26
Tak jsem sem po čase nahlédla a rozesmálo mě přirovnání Mistra a Markétky k SOMsmile.Proboha,vždyť je to propastně rozdílné...
Bob z IP 89.102.178.*** | 24.7.2009 15:34
Rozdílné to pochopitelně je,jde spíš o poukázání na stylizaci určitého kopírování a překladů do své produkce viz jak říká Světlonoš atd...např Chrám lásky tajemných her a lá Sisters Temple Of Love atd...Jinak řečeno Petr používá shodných motivů k zviditelnosti vlastní kapely.
Bob z IP 89.102.178.*** | 27.5.2009 11:01
Dnes bude XIII.století na ČT 24 v televizismile
brojleer z IP 212.111.4.*** | 26.5.2009 15:10
hitovky alba: 1. hypnotizer 2. prokletí domu slunečnic
Bob z IP 89.102.178.*** | 26.5.2009 18:16
Tak proklertí domu slunečnic bych ještě bral,ale hypnotizersmile
s.e.d.a. z IP 77.48.31.*** | 22.5.2009 00:28
Zdravim ve spolek, ačkoliv poslouchám XIII od Amuletu, jsem spíš kojenej HNF, tudíž je mi narozdíl od vás jasné, že nové desky už se nedočkám. Toť moje mínus, ještě štěstí že existuje spousta jiných punkových kapel, co se furt dají poslouchat. K tomu bych  ještě dodal, že jiné goth-rockové kapely neposlouchám. V podstatě se mi na XIII vždycky líbilo to, že sem v kytaře stále slyšel Hrdiny a přitom se atmosférou ubíraly někam jinam, než do válkou rozbitých ulic, rebelií, nemocí a hnusu současnosti, a oslovili mne vyprávěním o světě jiném, což se jim dařilo nadmíru skvěle, a při poslechu Vendety jsem si dokonce myslel, že se posouvají ještě dál, ato z temné minulosti do temné budouctnosti. Byl jsem nadšen a nezřízeně jsem se těšil na desku novou a říkal si co se bude dít dál.
Mezitím však přišlo období vydání Vampire Songs, reedice HNF a dem XIII (vše tuším u EMI) a zřejmě ve snaze vydojit z toho co nejvíc, vychází ještě před ofic. termínem i nynější Dogma, album, které bych popsal jako "nicneříkající šlápnutí nikam". Nemyslím tím ani tak šlápnutí vedle, jako spíš přešlápnutí na místě.
Vlastně se mi nechce ani tolik psát o posledním albu, ze kterého se dá vyzdvihnout jedině drajv basy, ze které jde (pochopitelně) ještě cítit jakési nadšení, ale rád bych se vyjádřil ke XIII jako celku, jestli se kdy dali celkem nazývat (viz svetlonosuv prispevek). Trápí mě na nich jiná věc, ale o tom zase příště.
| 18.5.2009 22:05
Tak jsem naposlouchal novou nahrávku a můžu vám říct, že mě vůbec nepřekvapila. Dostalo se všem to , co chtějí. V dobrém pro fanoušky. Nelze vytýkat vlastně nic. Petr je geniální postava upíra hudby,divadelního umění i textů. On již od HNF měl talent na vykradení toho nejlepšího z nejlepšího. V tom je opravdu geniální. Od začátku své tvorby je to eklektik par excelence.(Pozn.--Eklektik:..přístup, který nestaví na vlastním novém přínosu ani nenavazuje na jeden vyhraněný myšlenkový či umělecký podnět, ale vybírá si to, co mu vyhovuje z různých předloh a tyto prvky pak spojuje ve více či méně jednotném celku...je provázen nepůvodností a tvůrčí sterilitou...).Petr je zářný příklad sebestředného eklektika. Co je ale teď na nové nahrávce nejvíc citelné, je to. že se stal eklektikem sama sebe. Obdivuhodné. Četl jsem velmi zdařiý názor na novou nahrávku od Boba Lučana. Autor je jasně znalý věci a musím říct , že je opravdu velmi milosrdný. Nehaní ani nekriticky nevyvyšuje jak to (přirozeně) dělají fanoušci či zapřísáhlí odmítači Petrovy tvorby,ale velmi jemně a s uměleckým nadhledem hodnotí novou nahrávku.A ještě malinko ke skupině.Skupina XIII. století nikdy neexistovala,byl to vždy jen e jen Petr Štěpán band a nic víc ani míň.Sebestředný dlouholetý sólový projekt jednoho nadaného, snaživého eklektika.
Bob z IP 89.102.178.*** | 20.5.2009 09:11
Světlonoš: Děkuji za názor:Vzhledem k tomu,že jsem poslouchal a stále poslouchám XIII.století už tak dlouho tak se mi to taky těžko říka.Přesto se tady nalívá čisté víno.Dá se říct,že každá kapela má určitý směr a jistou motivaci právě díky svým vzorům,ale všeoho z mírou.Už v období alba Gotika  a skladby-Mistr a Markétka mě evokoval překlad "Chrám Lásky" Sisters..Přsto jsem vychvaloval Třináctku do nebe ja Svatý na nebismilenásledovalo plno refrénů typu Walk Away a lá tradičně Sisters...First...V období alba Wolfheart od Moonspell 95 ,následně vyšlo album Werewolf 1996 od XIII.století které jako by i lechce doomově přitvrdilo a to dištancování od metalu v té době nebylo tak horké,ale to může být náhoda,navíc mě se kýčovité věci líbí. na  Metropolis 2000,Vendetě 2004 byl příklon k synth popovějším sekvencím a běsnění metalových kytar bylo pryč,  to asi taky chápu synth pop jde s gothikou ruku v ruce a davy darkwave "subbkultůráků"Co,ale zřejmě nechápu například na obou zmíněných albech dvě coververze navíc ty samé na Belu od Bauhaus,chápu Sisters předělával tehdy každý počínaje matalových kapel typu Crematory atd...nicméně i tak podívné.Asi si pustím skladbu "logic" od Eldritchbandsmile s First... a třeba to pochopím.Ovšem citovat téměř kompletní skladby Sestřiček v jedom jediném songu na Vendetě to by mě už asi nenapadlo.Možná je to všechno záměr kdo ví  zpívané názvy kapel typu Půlnoční Londýn,Garden Of Delight no a teď se snažím rozdýchat Cabaret Voltare.takže ve finále máme všechno punk- formou cover: na Pistole i industriální elektrárnu a lá C Voltare nebo S Sputník a C Complex a to vše zabaleno do závoje gothic rocku který se dištancuje od metalu asi už tomu moc nerozumím.Taky nejsem vševědoucísmile Ano příjde mě to poskládané podle období co je v kurzu a přesto jsem je vždycky poslouchal
DekadenteMorfin | 19.5.2009 18:50
Děkujeme za vyčerpávájící komentář. Já osobně s vámi musím souhlasit. V dřívějších letech jsem měla Třinácté celkem ráda. Teď už to zase tak úplná pravda není a nová deska mi přijde ještě horší, než stará dema. Hodně neupřímná, tak to tedy cítím já. Zhruba bych se vyjádřila jako vy, což jsem se už vyjádřila vícekrát ve výše uvedených komentářích. (Přesto o eklektikovi slyším prvně.) smile
Poslední dobou jsem přišla na to, že někteří lidé, přesněji fanoušci Třináctky si tak zarytě myslí, že Petr vymyslel něco originálního, ale je to nejspíš tím, že většinou neznají ostatní okolnosti, jako třeba kapely nebo některé jiné písničky či fakta, které Petr kopíruje (v uvozovkách). To je můj názor, nebo jsou příliš málo "prozíraví" a zaslepení? Nemohu za nikoho mluvit, ale stačí se pouze zamyslet už jen nad texty i starší tvorby. Dává to snad někomu smysl? smile
Nechci nikomu kazit štěstí, ale smile.
DekadenteMorfin | 18.5.2009 19:46
Musím souhlasit s Bobem. Když psal pochvalné recenze, lidi na něj útočili, že pěje ódy na své oblíbence. A když napíše popravdě, že deska není nic moc (pěkně řečeno), tak je to také špatně.  V recenzi přeci není psané, že má Bob nějakou averzi na Třinácté. Dokonce si ho často pouštěl. (Nevím, chtěl mu dát šanci?) smile
Bob z IP 89.102.178.*** | 18.5.2009 20:08
Jak už jsem psal možná jsem to v 90 letech bral jinak,ale nové album už je trošku jinde,hlavně texty,ale bskytara je skvělá. Ty Jsi do Petra zamilovaná Peťa má asi 46 let t je akorát.Lucinka má zase 21 let a je zamilovaná do 36 letéhosmile
Mischell z IP 88.103.198.*** | 17.5.2009 21:57
Zdravím smile...Mně se teda nové cd Třináctky líbí. Sice opravdu nepřinesli nic nového, ale jsou tam písničky (Kabarette Voltaire nebo Hypnotizer), které mě upoutali už od prvního poslechu. Jsem taky toho názoru, že cd není příliš do detailů hudebně propracované, ale přece jenom je to takové návratové cd a ukázka toho, že kapela ještě není úplně u konce. On totiž kritizovat umí každý smile XIII.století byla a je mou nejoblíbenější českou kapelou a to se nezmění ani teď smile
Bob z IP 89.102.178.*** | 17.5.2009 22:59
Já osobně v minulosti XIII:století jenom chválil a pokud to náhodou bylo na mě,tak já to objektivně a z grácií,elegantně rozebírám,nikoliv,že bych kritizoval.Spíš by se měl posuzovat obsah toho co recenzent píše a já Třináctku poslouchám dvacet let.V minulosti mě zaujala víc,možná je to i spřibývajícím věkem,čert ví,ale taky nikdy nespísmile takový Bauhaus,Christian Death nebo Fields Of The Nephilim se mi líbí stále moc a stejně.Když chválíš lidi řeknouže nadržuješ,když objektivně "kritizuješ"tak zase někdo něco vyčítá,ale to je dobře, je to tady od toho aby lidé řekli své názory.Když vidím čtyřicet komentářů,zároveň zjišťuji,že jsem něco asi udělal taky dobře.Na Vendetu jich bylo tenkrát asi 70 komentářů zajímavé,rozporuplné,ale zároveň i krásné.Pěkný večer
DekadenteMorfin | 18.5.2009 19:43
Mischell: Však znáš můj názor. smile Možná Ti to ještě více někdy vysvětlím. Třeba změníš za pět roků názor, jako já. Ale třeba také ne. Každý má svůj vkus a svůj názor. Ale mně už Třináctka (a zvláště ta nová) moc neříká. smile To není nic špatného a Bob tu recenzi napsal ještě hodně mírně a s noblesou. Chválím. smile Lucie
Mischell z IP 88.103.198.*** | 18.5.2009 19:59
Ano, ano, tvůj názor znám perfektně smile no kdo ví co bude za 5 let, navíc v mém adolescentním poblázněném mozku, který je ještě nevyzrálý + moje rozbouřené hormony a znáš tu mojí zamilovanost do Petra Štěpána...snad je to tím, že hodnotím Třináctku kladně, se můžeme pobavit za těch 5 let smile)
Lucie z IP 89.102.171.*** | 9.5.2009 16:37
Míro, Bobovi je 35 let a nejsme žádná komunita. Toto je objektivní recenze, podle tebe, kritika. Připadáš mi jako nějaký fanatik, když píšeš, že jsi hrdý, že jsi z města, co je Petr. Z tohoto města je dalších skoro 50 tisíc lidí víš, včetně mého táty, kterého jsem dlouhá léta jako malá navštěvovala, takže Jihlavu znám dobře. Ve vánoční čas se mnou Štěpán několikrát mluvil, zdravíme se a znám moc lidí, kteří jsou se Štěpánovci dobří přátelé. S Petrem se potkávám a klidně mu to, co si myslím řeknu do očí úplně bez problému, i teď v Jihlavě pár dní v měsíci pobývám. Minulou tvorbu Třináctky mám také ráda, ať je to Gotika, Werewolf, nebo archiv Vampire songs, už jsem to psala, nové album je bez nápadu, bez konceptu, ani hudebně nikam nepokročili. Prostě si to poslechni pořádně, co mají společné padlí andělé s MTV? Nemá cenu se tu přít, protože jsi nejspíš zarytý fanoušek, do Polné jsme se také chystali, ale spíše na Hrabě X, protože jsme byli naň zvědaví. Právě nám tady hrají Bauhaus a to je jiné kafčo. smile smile Jo a ještě jedna věc! Měl by jsi si jak recenzi, tak všechny komentáře číst v klídku a hlavně pozorněji!!! Za co se stydíš? Za svůj názor? Nebo jsi zvyklejší na jednodušší jen informativní texty/recenze?
Lucie
PK101 z IP 90.182.246.*** | 18.5.2009 12:27
Dogma je řemeslně dobrá deska se slušnou atmosférou, ale musím uznat názor svého bratra, že ji hodně sráží naivita textů (bohudík aspoň za to, že nejsou zpívány anglicky). Nelituj toho, žes v Polné neslyšela Hrabě X — subjektivně to byla parodie na revival The Cure, dokonce s Boys Don’t Cry na konci. Něco naprosto šíleného, zpěvák má to Smitha asi XIII. století daleko.

Ale což… máme tady Sounds of the Universe a — když se nám Dave uzdraví — přes sebou show na Interu i v Edenu. (Předpokládám, že se Bob zúčastní.)
Bob z IP 89.102.171.*** | 12.5.2009 11:58
Názory na desku Dogma jsou i na Fóru XIII.století u Jennysmile
Bob z IP 89.102.171.*** | 11.5.2009 17:01
Na Sanctuary už je k dispozici k posouzení trojrecenze na "Dogma" takže určitě doporučuji k posouzení.Sto lidí,sto názorů.Myslím,že to kluci objektivně vystihly,každý po svém Neph,Pess i Ezsmile
Bob z IP 89.102.171.*** | 11.5.2009 00:23
RXThamo:Taky jsem zvědavý na ostatní recenze na netu.Já jsem ji chtěl napsat jako první a proto jsem jí psal i hodně v rychlosti,ale snažil jsem se být objektivní.Vždy píši lehkým perem a hned pocitově,musím být i občys kritický když to tak cítím, jsem udájně moc vlídnýsmile
RXThámo z IP 85.160.0.*** | 10.5.2009 23:58
Tak jsem také odevzdal 300 korunovou "daň" za origoš nosič. Album poslouchám a pěkné pasáže a momenty nacházím, ale když porovnám tento počin s předchozími řadovými nosiči  Třináctky, tak je to bohužel počin zřejmě nejslabší (na kategorický soud potřebuji více času). Ale těším se na koncerty, kde věřím, že živě prezentované nové věci budou mít šmrnc. . .  (za nejlepší na desce momentálně považuju Prokletí domu slunečnic a La Femme Fatale . . .  Píseň Katakomby přeskakuju, ta mě prudí)
Jinak Štěpánův přednes (zpěv) je skvělej! Ten to celý dost zachraňuje!
BOBE - skvělá recenze! Jsem zvědav na ostatní recky na scéně . . .
Také doufám, že XIII. vydá ještě lepší album nebo alespoň, že Maestro Štěpán přijde s nějakým skvělým sólo projektem (něco již bylo avizováno).
Takže P.Š. a XIII.století - držím palce!!!
Bob z IP 89.102.171.*** | 11.5.2009 00:17
RX THamo Bratrstvo Lunysmileíky Jindro za Tvůj objektivní názor zrovna album znovu poslouchám a nejraděj mám La Femme Fatale....některé jsou víc plytké.Živě se ,ale Třináctka vylepšila.Dokočil jsem recenzi na Christian Death Insanus a už pracuji na dalších například na Bauhaus Go Away White 2008 mě se totiž poslení Bauhas moc líbísmile 300 korunovou daň jsme zaplatili všichnismile co máme Třináctku rádi,jen my starší jsme asi čekali víc,ale není všem dnům konec.Přeji XIII.století i Bratrstvu Luny hodně úspěchů do budoucnosti.
Bob z IP 89.102.171.*** | 8.5.2009 09:23
Smích:Jste evidentně zkušený muž.Jsem rád,že se zde objevují i lidé vyššího  věku než je dvacet ,taky už nejsem mladíčeksmile
Smich z IP 62.245.101.*** | 10.5.2009 17:44
Tak píši komentář č.II, protože ten první někam zmizel. Bobe nevím zda jsem zkušený, to musí posoudit jiní. Sem jsem zavítal shodou okolností. Sleduji občas na www.lide.cz některá fóra a na tom gothic rockovém se objevila zmínka  o recenzi na nové CD XIII. století na vašem blogu. Protože jsem měl zrovna čas a chuť, tak jsem připojil svůj názor. Gothic rock mne oslovil někdy před dvaceti lety, ale zajímám se více méně o jakoukoliv experimentální/avantgardní scénu. Nejvíc se asi věnuji Industrialu a souvisejícími styly. Máme zřejmě společné oblíbence, protože i mne z gothic rockové scény velmi baví Bauhaus, Christian Death, Fields of The Nephilim, Redlorry Yelowlorry... A když mi pustila koncem 80. let jedna Francouzka, která bydlela toho času v Jihlavě svoje vinyly s irskými Virgin Prunes,byla to láska na první poslech. Začátkem 90. let jsem na brněnském rádiu Hády pouštěl ve svých pořadech Night Mare Culture a Second Hand News hodně gothic a death rockové muziky. Dost možná to bylo jedno z prvních rádií v Česku, které podobnou hudbu vůbec hrálo.  V klubu Machina jsem pořádal první brněnský koncert XIII. stol. snad někdy v roce 1990 nebo 91. Od roku 1995 jsem se na šest let stal součástí TAMTO REVUE pro které jsem připravil dvou dílný seriál o gothic rocku a napsal desítky recenzí. Tolik o mém vztahu k této scéně. Četl jsem některé vaše recenze zde, je to kvalitní materiál s nevšední mírou vhledu. Tak ať se Dílo daří. Love Under Will!
Bob z IP 89.102.171.*** | 10.5.2009 19:52
Smíchsmileěkuji Vám,rovněž se věnuji gothic rocku přes dvacet let i více.V minulém režimu jsem sháněl nahravky ještě po burzách,Máme podobný vkus, já už od 80 let miluji Bauhaus,Fields Of The Nephilim,Christian Death,Sisters...,Red Lorry Yelow Lorry,The wake atd Zrovna mě hraje Rosetta Stone.V minulosti jsem psal i ziny a píši i texty.Na netu jsem začal před lety psát prostřednictvím článku Gothic rock stále žije,abych v té době uvedl některé věci ohledně scény na pravou míru z vlastní zkušenosti.Na blogu jsou články jako Anatomie Hudby nebo Underground Versus Underground a kompletní fantazíjní mé recenze na oblíbené Christian Death v četně sumáře,tak mrkněte nebo Mrkni Já jsem Bob.Dávám zde plno stylů a hudby co mě baví.Mimochodem Love Under Will skutečně stále nádherná skladba od Fields Of The Nephilim z alba The Nephilim z roku 1988 pamatuji si jak jsem ji prožíval a prožívám zde na blogu jsou i recenze odemě na Fields Of The Nephilim,stačí napsat v pravo do kolonky název.Pěkný večer s pozdravem Bobsmile
Lucie z IP 89.102.171.*** | 7.5.2009 18:26
Pro Pána, Lilith. Posuzovat Boba a říkat na jeho adresu, že se v této oblasti neorientuje nebo nechápe texty, to mi přijde k smíchu, to se snad nedá brát ani vážně. Tato recenze je milá a mnohem krásnější, než si nové album Třináctky zaslouží. Texty známe velice dobře, ale nemusíš ani vůbec přemýšlet, abys je víc pochopila, protože v nich nic hlubšího není, zvlášť na tomto novém kotouči. Nezdá se mi, že se Petr odchýlil od jednoduchých rekvizit, ale naopak jsou ještě jednodušší a co hůř, opakuje se! A to moc, jak v hudbě, tak i v textech. Kdybys byla tak hodná a řekla mi, jaké téma na Dogma je? To přeci nemá žádný koncept, příběh, nic! Kapelu nezatracujeme, jen se mi zkrátka nelíbí to nové album a já to upřímně řeknu. Co mají padlí andělé společného s MTV, no to je vážně underground. smile Letošní rok mně přinesl plno jiných a narozdíl od této, úžasných novinek. Lucie
Smích z IP 62.245.101.*** | 7.5.2009 22:20
Obvykle necítím potřebu obhajovat svoje výroky, ale budiž. Nevím jak to zde chodí. Tedy k té povrchnosti. Pocházím ze stejného města jako XIII. století, po několik let nás s členy kapely pojilo přátelství a pitky ve stejných hospodách, jsme stejný ročník a gothic rockovou scénu sleduji bedlivě posledních dvacet let svého života. Možná vám tedy dámo, se zavazujícím pseudonymem Lilith, připadá můj názor povrchní, ale já nestřílím od boku. Možná jste nadšená fanynka, dobrá, chápu ten nedostatek odstupu. S jistotou však mohu říci, že chvíle prozření přijde i u vás.
LUCIE z IP 89.102.171.*** | 7.5.2009 22:39
Myslím, že jste si mě spletl, protože já jsem Lucie a psala jsem pouze pro Lilith, abych ji vyvedla z omylu. Můžete si prosím mé dva příspěvky přečíst znovu? Protože já s vámi souhlasím, XIII. století jsem dosti prokoukla již dávno, možná to z mých slov není příliš patrné. Pocházím též napůl z Jihlavy, s Třináctkou se tak částečně znám. To nebyla já, kdo psal o povrchnosti, zkrátka jste to spletl, to nevadí. Abych ještě řekla svůj názor jednou, nové XIII. století je pro mě tragédie, kdy vykrádají sami sebe, jednoduchost hudby, slátanina v textech. Nechápu Petrovy myšlenkové pochody, jestli je tak bez nápadu, proč sakra dělal tolik očekávané album. Měli raději hrát staré fláky na bigbítech. smile I když stará alba byla kýčovitá a originalitou příliš nesršila, pořád to byla ta dobrá gothic rocková legenda, přesto byl už tehdy v textech zmatek a člověk z toho všeho cítí všechny možné prvky a motivy jiných kapel, nebo aktuálnosti dané doby. ... Lidé to mohli žrát před 10-ti, 15-ti lety. Teď už je to průhledné a neupřímně na mě působící, že se divím, že to pořád taková spousta lidí nevidí. ...  smile LUCIE
Lilith z IP 81.92.150.*** | 7.5.2009 22:58
Proč se tolik zlobíte?Proč ta ramena?Máte pravdu v jednom,jsem nadšená fanynka už tak 15 let a zatím mě to nepustilo.Svou přezdívku mám dokonce poněkud déle,ale nevidím v ní žádnou souvislost s hudbou.Pokud třináctka koncertuje v Praze,bývám snad pokaždé v kotlíku a tak vím,i něco o divácích,kteří bývají přerůzní.Právě proto nejsem zastánkyní okamžité zavrhující kritiky,protože velmi často bývá unáhlená a ovlivněná pouze egem pisatele.A když už jsme u těch osobních věcí-o muzice mám docela slušné povědomí díky dvěma dospělým synům,z nichž jeden byl a ještě částečně je aktivní muzikant,a dále 10 letům prac.účasti na RFP(byť v nehudební pozici).No a k P.Štěpánovi mám respekt jako k člověku,který hodně zná a i když jsem s ním na pivo nechodila,považuji jej svým způsobem za spřízněnou duši.Netušila jsem,že můj příspěvek vyvolá takové emoce,takže pokud jsem se vás dotkla,omlouvám sesmile.Hezký večer.
Lilith z IP 81.92.150.*** | 7.5.2009 23:07
No nazdar,tak teď koukám,že mylně odpovídám Lucii(které se tímto omlouvám a odvolávám,co jsem odvolalsmile)Vlastně jsem reagovala opět na "smích".No nic,ponechme si každý svůj názor.Je to lepší,než se hádatsmile.
Smích z IP 62.245.101.*** | 8.5.2009 06:51
Pěkně tady dochází k mísení komentářů.Možná když se to stává více lidem, že to bude téma pro admina, že by to chtělo úpravu odkazů. Poznámku o vaší přezdívce jsem samozřejmě nemyslel v souvislosti s hudbou, ale tak, že jméno po první obyvatelce Edenu, která vdechla ducha Adamovi a díky ní se stal Prvním člověkem. Lilith je sice povahy nezkrotné, ale je především představitelkou  plnosti ducha, moudrosti a prozíravosti. smile
Proto jsem napsal "zavazující", protože to příliš nesedělo k tomu výkřiku zhrzeného fanouška, který nechápe, že se někomu může nelíbit počin jeho miláčků, ale je to jistě proto, že je to jen ubohý kritik a vlastně ani nemůže pochopit, protože nedosahuje ani paty piedestalu vašich bohů...
Lilith z IP 81.92.150.*** | 8.5.2009 17:25
Pro "smích" - možná je celý náš spor opravdu jen o rozdílnosti osobních zájmů.Mě zajímá dost magie jako taková a proto možná slyším v textech něco jiného,než vy.smile
Smích z IP 62.245.101.*** | 10.5.2009 15:02
Milá Lilith, o sporu nemůže být řeči. Nevedu většinou spory a už vůbec ne o záležitosti, které toho nejsou hodny. V rozdílnost názorů či zájmů máte samozřejmě pravdu. O magii jako takovou se zajímám velmi intenzivně již více než čtvrt století a právě proto  v textech XIII. století nenalézám víc než romantické okouzlení. Vampýrská bible je pak poměrně slušný kompilát z různých zdrojů (a naštěstí většinou kvalitních) s minimálním autorským přínosem. Pro čtenáře jazykově nevybavené to jistě přínos mít bude  avšak pro okultní veřejnost má toto "dílko"  význam minimální. Srovnání s dalšími česky píšícími autory jako Veselý, Karika, San nebo St. Kon by bylo bohužel tristní.
Mira z IP 83.240.71.*** | 9.5.2009 19:01
To Lucie : Jasně souhlasím hodně lidí je z Jihlavy a hoodně lidí je z této planety - dál to nebudu komentovat .
To Bob : Souhlasím plně každý mám prostě rád něco jiného - dál netřeba opět komentovat - Jinak všechny zdravím - co jsme řekl to jsem chtěl říct . A Zarytý fanoušek nejsem - spíš poslouchám zcela něco jiného smile ale Gotic rock je v něm samozřejmě taky smile
DekadenteMorfin | 9.5.2009 20:15
Nevím, jestli je to přímo k věci, protože píšeš dosti neurčitě. Každopádně my neposloucháme jen gothic rock, ale mnoho a mnoho dalších stylů, prostě oblíbené věci, kapely. smile
Lucie
Bob z IP 89.102.171.*** | 9.5.2009 16:44
Já jsem hodně velký fanda Fields Of The Nephilim a Christian Death.U Třináctky jsem pouze řekl,že Amulet a Gotika je už z dnešního pohledu klasika a cítil jsem víc rockovějších a emočních motivů.Oblíbené mám Werewolf,ale i další.Takže čti pozorněj.Dále každému se prostě líbí něco jiného.Většině lidí se nezamlouvá zase nový Bauhaus-Go Away White 2008 a mě se líbí moc a právě ho poslouchám.je to prostě individuálnísmile
Mira z IP 83.240.71.*** | 9.5.2009 15:37
Ahoj , všem .... vůbec nechci nikoho pranýřovat a už vůbec né pochvalovat ...je to vpodstatě jedno .Každé album si najde své příznivce .Mě zase tak ploché a "okopírované " Dogma nepřijde.Já osobně jsem velice uvítal už jen to že nové CD Dogma vyšlo , má řekl bych nový zvuk , dobré nápady ..a to že to zní jako vykrádání minulých alb ....Ty třeba píšeš že máš nejraději alba AMULET a GOTIKU . Dobrá mě přijde amulet např./podotýkám mě osobně / jako lehká kopie Mission , A Gotika je zase jen způlky dobrá ..zbytek / tango Salieri / atd .nechápu jak se do koncepce CD mohla dostat ...proto u mě GOTIKA zůstane album skvělé ale jen u některých písní . Toť můj názor . Co se týče klipu Horizont události - můj pohled - větší slátaninu jsem neviděl - MATRIX - trapně udělaný .Nevím - taky bych se  - zde styděl . Ale přesto všechno si Petra Štěpána převelice vážím a beru jeho tvorbu takovou jaká je - a uznávým ji . Jsem velice hrdý že žiju ve stejném městě jako XIII. o to víc se mě to dotýká . Na čtvrtečním koncertě  v Polné to byl opravdu zážitek , myslím si že jsem viděl a slyšel už hodně koncertů  XIII. ale tento na mě udělal veliký dojem .A garantuju jednu věc že nové skladby z DOGMA zněli opravdu velice jinak než skladyby z předešlých alb - mě to tak přišlo . Je tam cítit veliká hráčská uvolněnost - nesvázanost - a hlavně touha hrát - pro lidi které to baví .Nikdo se prosím na mě nezlobte - ale beru to asi až moc osobně .Ale když někdo vydá nové CD /podle mě důstojné - svého jména /  a týden na to potom NĚKDO " vybleje " /omlouvám se za ten výraz - nemohl jsem si pomoct ú takovou to recenzi - a ty příspěvky níže - VELICE SE VŠEM OMLOUVÁM - že VAM narušuju " komunitu - KRASNYCH RECENZI - není to všechno myšleno ani mířeni proti nikomu a vlastně ani nikam . DĚKUJI ZA POZORNOST - hudební kýčař !!!!!
Bob z IP 89.102.171.*** | 9.5.2009 16:17
Mě se líbili v podstatě všechny desky,ale asi nejvíc mě poutalo období Werewolf 96 vše jsem prožíval vždy v průběhu období kdy alba vyšla.Recenze neni vyblitá je v určitém smyslu realistická.Myslím,že znáš můj názor na gothic rock a hudbu celkově.Mimochodem s Petrem jsem se i setkal na koncertě Sisters... v Praze a byl jsem na 4 koncertech Třináctky,takže jejich produkci na živo znám velmi dobře.smile Lucie s ním taky mluvila její Táta je z  Jihlavy,navíc taky muzikant.Já jsem spíše sběratel.Omlouvat se nemusíš,každý má právo na svůj názor.Mě se z alba líbí La Famme Fatal a atmosféra skladby.
Mira z IP 83.240.71.*** | 9.5.2009 15:47
OMLOUVAM SE VŠEM - stydím se za to že jsem NĚCO psal . OMLOUVAM SE VŠEM

Komentování tohoto článku je uzamčeno.