XIII. století - Dogma 2009, Bob Lučan

Napsal DekadenteMorfin (») 19. 5. 2009 v kategorii Tuzemská půda, přečteno: 3648×
166499-free1-mu2ht_2.jpg

 

 

 

 

 

XIII. století – Dogma 2009

Styl: gothic rocková legenda, ČR, Jihlava

Čas: 47 minut

 

Skladby: Labyrynth, Kabarette Voltaire, Katakomby, Hypnotizer, Černé slzy, La femme fatale, Měsíc lovce, Prokletí domu slunečnic, Dogma, Marthyrium.

 

Černá nebesa znovu otevřela svou náruč, aby nám nabídla zbrusu novou desku jihlavských vlků, bez jakýchkoliv pochyb nejúspěšnější a zároveň nejdůležitější gothic rockové skupiny tuzemského undergroundu. Rudá plaketa DOGMA se sošným vlkodlakem  upoutá jako krev upírku ze svatého domu. I když se album jmenuje výstižně Dogma, vy prosím má slova jako dogma neberte.

 

Sám jsem byl a stále jsem velkým příznivcem dekadentního labyrintu XIII. století, ze kterého jsem vždy našel cestu zpět, plný nových dojmů a mystických zážitků. Možná jsem byl mladší a méně náročný, kdo ví. Kdo by řekl, že přes personální změny, to chlapcům vydrží tolik let. Kapela, jež navázala na svou punkovou minulost, doby kultovních H. N. F., ve které jsem sjížděl jejich kazety a společně s nimi se průběžně přesouval z politických sfér. Kdy jsme hodně drtili Pistole, Dead Kennedys, Clash, Ramones, Exploited, Adicts a všechny ty sichrajskové revolucionáře. Byli jsme hladoví a nadopovaní adolescenti, kteří chtěli stále poznávat něco nového. Proto byl tenkrát přesun do mystičtějších zakoutí skutečně přirozený. Punková kazajka už nám byla těsná. Damned v době Phantasmagoria a Anything zpomalili, moji a vaši Hrdinové se přejmenovali na středověký letopočet.

 

Na novém albu jsem spíše trošku zasažen úzkostí a v LABYRINTHU jsem se nejspíš opravdu ztratil jako padlý anděl z jejich novinky. Samozřejmě, že uslyšíte ještě plno rozporuplných názorů. Naštěstí se sice nekoná do třetice cover verze na Bauhaus ani na Sex Pistols, dokonce Maestro upustil od kompletního anglického deklamování v textu. Přesto je zde plno aspektů, před kterými prostě nemůžete zavírat oči. Amulet a Gotika jsou pro mě dodnes klasickými dílky, která znějí na svoji dobu přirozeně. Hltal jsem syrové kytarové album Nosferatu, nevadil mně ani ústup kytar prostřednictvím Metropolis, vzniklém po novém mileniu, a Vendetta, protože jsem posluchačem kapel Kraftwerk, Ultravox, Visage nebo Laibach. Mám rád jak rockové a industriální běsnění, tak synth popové vlnění při stroboskopu v 80. letech. Hned na úvod musím poznamenat, že Dogma je mišmaš ode všeho, chybí tady nejenom karpatská scenérie, ale i výraznější hit!

 

XIII. století se znovu objevuje na scéně. Nejen úspěch nedávných koncertů kapely se šťastným číslem (nebo spíše nešťastným) motivoval k osmé studiové nahrávce. Na rozdíl od svého předhcůdce, lehce popově laděné Vendetty, na vás při Dogma dýchne temnější atmosféra, která znatelně upomíná na příklon k ponurým vizím starší tvorby jihlavského torza. Protože z gothického hradu zbyla už spíše archaická rozvalina. Přes zvukovou koláž zasněného Labyrinthu vám otevře náruč KABARETTE VOLTAIRE, kde úvodní basová linka připomíná legendární triptych Lucretia - Milosrdných sestřiček. Třináctka je hned od úvodu vitální a šlapající gothic rock podle jejich tradiční předepsané linky. Parazit klaun nám našeptává: „Jsem zase po letech zpět.“ Ale čím to je, že my už nemáme tolik strach? Dnes se dá těmto mysteriózním myšlenkám, které nosí Petr v hlavě, uvěřit mnohem méně.

 

Na model alba, které vychází v roce 2009, působí spíše účelově než upřímně. Kýčovité elementy by se daly odpustit snad v případě, že to takhle autor dělá záměrně. V jednoduchosti může být síla, přesto se ta síla nemůže opakovat do zblbnutí. A já jsem si myslel, že když bejk stárne, tvrdnou mu rohy. Magické postupy jsou pro tuto dobu příliš snadné výlety. Dobrým znamením je, že Petr Štěpán zase částečně vystrčil růžky, takže se nedivte, když se vám na konci skladby DOGMA udělají na rukách Stigmata.

 

Pokud jste se dostali živí a zdraví z podzemních KATAKOMB, z každé noty na vás řve fakt, že jde o XIII. století. I když skladba HYPNOTIZER naznačuje, že jsme se v Karpatech úplně neztratili, hráčská průměrnost už přesto nedosahuje kvality a progresivity přelomového alba Werewolf. Někdy mi připadá, že kluci si vzali od všeho trochu. Období Nosferatu, Werewolf, někdy Metropolis a Vendetty, aby mělo album všechny očekávané znaky, které jsou pro kapelu tak charakteristické. Musím ovšem říct, že Štěpánova dikce a výslovnost je i v šeptavých refrénech na vyšší úrovni. Osobně jsem si nejvíc oblíbil LA FEMME FATALE, ačkoliv jsem čekal spíše francouzskou výslovnost. Album se příjemně poslouchá, ale připadá mi, že je jako revival sebe samého. Deska kolem vás proletí jak stříbrná kohorta a právě díky tomu tam chybí ta magická chemie 90. let. PROKLETÍ DOMU SLUNEČNIC je nejlepším hororovým štychem, je jako Dům, kde tančí mrtví s kremační pecí, ale přesto se soundtrack ke Spalovači mrtvol nekoná. Nikoli proto, že by Třináctka ždímala jen svojí minulost, ale je evidentní, že výrazné experimentování už mají za sebou.

 

 

 

 

Samozřejmě, album si své příznivce najde. Sám jsem si koupil tradičně originál, zkrátka jsem ale čekal, že chlapi ve středních letech udělají něco převratnějšího. Postupy a konstrukce skladeb se příjemně poslouchají, ale i přes své potemnělé apokalyptické vize je například v písni ČERNÉ SLZY atmosférou kláves podobná legendárním plzeňským Turbo nebo našim slovenským bratrům Team z doby Reklama na ticho. Žánrově je vše o tomtéž, ale vždycky s tím rozdílem, že tenhle postup by se dle mého skromného soudu uplatnil v dřívějších letech.

 

Po opakovaném průzkumu textové složky nám vyjde sice intimní, ale dosti neoriginální terapie a kapela začíná pomalu ale jistě být parodií sebe sama. Pryč je doba, kdy jsem společně s Werewolf otvíral bránu pentagramu. Promiň, Petře, tohle mě nepřijde ani jako pokračování Metropolis a Vendetty ve smyslu navázání na synthpopovější větev, ale ani retro nostalgický návrat k rockovějším kořenům z období Nosferatu, na kterou jsi v textech upozornil snad už jen ze sentimentu.

 

Podmenu-04-photos

 

Na desce postrádám více kytarových postupů. Kostru alba drží znamenitě baskytara v tradiční gothic rockové kolejnici, přesto se přece nejde vrátit zpět za každou cenu. Chápu, že příjít po Vendettě s něčím novým prostřednictvím ortodoxnějšího dogmatického comebacku  není jen tak. I když mně zde chybí víc tradiční, démonické autentičnosti, jsem rád, že se parta vydala přejít přes tenký led a jenom doufám, že není všem dnům konec.

Snad nejsem příliš bláhový. …

 

Bob Lučan

 

www.boblucan.bloger.cz

 

 

 

 

 

 

Petr-stepan-a-bob-lucan-1999

 

 

Petr a Bob

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
DekadenteMorfin | 9.5.2009 14:49
Míra: Víš sám jsem byl a stále jsem fanouškem Třináctky, ale člověk musí občas opravdu říct i svůj názor, tak jako říká Lucie. Třináctku poslouchám dvacet let a jejich disky mám jen na originálech, takže se snažím tuzemskou scénu spíše podporovat. Promiň, ale zjevně nevíš ani co jsem Tím myslel. Faktem je, že na netu je odsuzována jak chvála, tak i kritika. Navíc i v téhle recenzi víceméně chválím. Co se týká Vendetty, tak nevím, zda se Ti klip Horizont Událostí líbil či nikoliv, já jsem tehdy rovněž psal, co jsem cítil, to je můj způsob práce a pokud s tím má někdo problém, je to jeho věc. Dřív mě chodily maily, že XIII. století jen chválím a že jsou monotóní a proč je mám tak rád, no a vidíš, napsal jsem názor na Dogma a zase se najde někdo, kdo napíše něco jako Ty. Mně taky plno lidí psalo, že píši dobře a Tobě je to k smíchu, to je přece život. Bob
Mira z IP 83.240.71.*** | 9.5.2009 13:47
Ahoj , po přečtení úvodní receze jsem se hluboce rozesmál , děkuji za pár minut smíchu a dobrého pobavení ...jen tak dál odborníku na GOTHIC ROCK .Některé tvé recenze mi přijdou ....také k smíchu , divím se že někdo vůbec chce něco takového psát smile hlavně mi přišlo srandovní  recenze na album VENDETTA .vydařený videoklip Horizont události .Já osobně mám XIII.století hodně rád .Byl jsem ve čtvrtek na koncertě v Polné a hraje jim to opravdu velice výborně - byl jsem nadšen .Palda obnovil baskytaru v kapela po delší absenci kdy na basu jen " drnkal " Soukup . Haugh ........ promiň misel jsem reagovat na tu přitomělou recenzi DOGMA . Chtěl jsem toho napsat víc a přišlo mi to vpůlce zbytečné a bezvýznamné ...tak se omlouvám že sem vůbec píšu ..už se to NIKDY nestane .Holt nejsem osoba povolaná na GOTHIC ROCK smile
DekadenteMorfin | 9.5.2009 14:33
To je komentář rozhořčeného fanouška? Myslím si, že snad člověk má právo napsat svůj názor a recenze není pouze chvála, ale i kritika. Na nové Třinácté je plno rozpoluplných názorů, jak jde vidět. Jedno ale zůstává, "kvalitě" předešlých desek se Dogma nemůže rovnat. A tvůj komentář také nedává moc smysl, Vendetta naopak byla si myslím pochválená a recenze měla velký úspěch. Takže nerozumím, co tě rozesmálo, mně přijde k smíchu album, ne ta supr napsaná recenze. Jeden říká, že to ještě moc chválí, další by se raději nevyjadřoval a potom jsou tu velcí fanoušci, kteří jsou zaslepení a neprozíraví. Jak se říká: Není člověk ten, aby zavděčil se všem. ... Víš, když je zima a prší, lidem to vadí, když je horko, tak zase nadávají, nikdo neumí chválit a nikdo není spokojený. Recenze není připitomělá, je hlubokomyslná a myslím, že se Bob v minulosti nachválil až dost, spíše to album je k smíchu, možná proto jsi se smál. Protože já u jeho poslechu ano. Bob píše pěkně a dle mého názoru byl ještě mírný. Takže myslíš, že Bob neumí psát, ale Petr Štěpán umí zpívat a skládat? Smích. smile Lucie
Bob z IP 89.102.171.*** | 8.5.2009 01:13
Všiml jsem si,že kolem třináctky je vždy plno komentářů i jak jsem psal Vendettu,tam bylo přes šedesát komentářů.Myslím,že Dogma mohlo být o něco nápaditější,působí skutečně spíše učelově.smileJinak děkuji za přijetí.
Morti z IP 89.102.171.*** | 8.5.2009 01:02
Faktem je, že recenze je jak jinak, než naprosto perfektní a originální. smile Říkám já víc, než album samotné. Elegantně podané, i když to desce ne tak úplně sedí. ... I v recenzích, popřípadě komentářích se přeci musí objevit jak pochvala, tak i kritika.
Všechny recenzičky, co psal Bob, jsou cool. Bauhaus, Fields Of The Nephilim, Sisters Of Mercy, Killing Joke, The Damned, Siouxsie, Type O Negative a hlavně na Christian Death, na který připravujeme další recenzi. To už pojal jako svoji tradici. Tentokrát to bude již několikrát zmiňované Insanus, Ultio, Proditio, Misericordiaque, které je mi hodně blízké. To mě baví. To, co bylo skvělé před devatenácti lety a to, nad čím nám dnes zůstává rozum stát. smile
Lilith z IP 81.92.150.*** | 7.5.2009 19:56
Recenze sama o sobě mě nijak nepobouřila a nedonutila mě k reakci.Byl to především ten první příspěvek,který už se mi zdál neobjektivní a zbytečně útočný.Protože jsem to četla na jeden zátah,tak jsem i na jeden zátah zareagovalasmile.Jestliže to vyznělo jako napadání recenze,omlouvám se.
Lilith z IP 81.92.150.*** | 7.5.2009 19:50
Jen pro přesnost-neposuzuji Bobasmile.Spíš to byla reakce na "Smích".
Bob z IP 89.102.171.*** | 7.5.2009 18:40
Osobně jsem měl a mám XIII. století stále rád. Jen si myslím, že po čtyřech letech absence, mohl být plod přece jen trošku originálnější. smile Když píši, rovněž se snažím o to, být stále trošku jiný. Na blogu jsou přece ode mě i recenze na Werewolf 96 a Wendetta 04, kde nešetřím chválou, takže určitě nejsem zaujatý, ale prostě jen píši, jak to cítím.
Lucie z IP 89.102.171.*** | 7.5.2009 18:11
Nejprve se vyjádřím k recenzi, která je opravdu výborně napsaná. Jak je zmíněno už v prvním komentáři, Bob byl v recenzi k desce velice milosrdný. Napsal ji opět trochu poetičtěji, jak bývá zvykem, moc pěkně! Je poutavá, informativní. Přiznám se, že jsem původně chtěla recenzi na XIII. století psát já. Když jsem ale tu desku slyšela, přestala jsem být naivní. Neumím totiž psát o něčem, co mi naprosto nic neříká, nijak mě nezaujme a výslovně se mi nelíbí. O něčem, co je slátaninou célé minulé tvorby, kde není ani hitovka, hudebně je podprůměrná a o textech se radši díky své slušnosti nezmiňuji. Takže to album je pro mě jednoduché a ničím nezajímavé. Ze sentimentu se snad Bobovi líbí víc, než mně. Sama jsem byla fanynkou XIII. století a mám ráda Gotiku, Nosferatu, Werewolf, dokonce archivy Vampire Songs, ale proto si raději v budoucnu pustím právě tyto stará alba, protože nová deska mi zkrátka přijde jako jejich legrační mix, parodie. Znám všechny desky, texty a jejich hudbu moc dobře. Hlavně ale i jiné kapely. Nosferatu povstal už dávno, proč dnes, v roce 2009 a co je nejhorší, znovu. Tady necítím už žádnou mystičnost ani temnotu, o čem to ty lidi pro Bůh psali? To jsou pouze mé dojmy, byla jsem zvědavá a na desku jsem se těšila. Teď vím, že zbytečně. smile
Lilith z IP 81.92.150.*** | 7.5.2009 14:23
Po dočtení recenz a následné reakce mě pouze napadá otázka:"Co vlastně,pánové,očekáváte"?V celé historii(od HNF až podnešek),bylo ze strany P.Štěpána tolik,že vše další by už valná většina fanoušků nepobrala,což je také takový skrytý důvod leckdy drsné kritiky.Aniž bych chtěla kohokoliv podceňovat,z různých debat na fórech vyplývá,že spousta lidí zcela nechápe například texty jakmille se jen trochu odchýlí od jednoduchých rekvizit.U posledního CD se to dalo očekávat téměř s jistotou,nepatrným důkazem je příspěvek výše.Jeho autor píše vcelku povrchně a navíc o ničem.Proč například nehodnotí samotné téma a jak mu jednotlivé písně odpovídají?No,možná proto,že se v této oblasti příliš neorientuje,nebo to není jeho parketa...Ale hned kvůli tomu kapelu zatracovat nikterak odborně nevyznívá.
Smích z IP 62.168.42.*** | 7.5.2009 11:11
Ó jak milosrdná recenze. Je těžké říct o něčem, že je to špatné, když to už má nějaký punc zasloužilosti, že? Miloval jsem H.N.F., a míval jsem rád ty kluky. Ano Štěpán ještě tehdy opravdu nebyl takový pozér. Když začala XIII.éra  a hrávali po kostelích pěkně po Bauhausovsku drsně, temně a někdy ovšem rozklíženě a falešně , ještě pořád jsem jim fandil a demáče poctivě šmirgloval. Ovšem jakékoliv! vydané album už pak pak, alespoň pro mně, znamenalo větší a větší znechucení. Nevadí mi, že se dodnes Štěpán nenaučil zpívat, natožpak intonovat, nevadí mi, že víc či míň vykrádají svoje vzory, nevadí mi, že jsou prvoplánoví, textařsky i hudebně mělcí a předvídatelní. Ale to co mi opravdu vadí je skutečnost, že je to nuda. Ano dosáhli jakési popularity a obecného povědomí, podšprajcované vydavatelskými domy. Ovšem je to spíše situace, kdy jednooký mezi slepými je králem, než důsledek zajímavé tvorby.

Komentování tohoto článku je uzamčeno.